Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea dedicata Dreptului cuprinde o serie de lucrari de specialitate, prin care isi doreste sa vina in sprijinul studentilor, masteranzilor si tuturor celor interesati de acest domeniu.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Inapoi la cuprins

 

Aplicabilitatea imediata a dreptului comunitar


Principiul aplicarii imediate
 

 


 

1. Delimitari conceptuale

Statele sunt fata de sursele de drept international intr-o situatie de autonomie din punct de vedere al efectelor īn dreptul intern si asupra resortisantilor lor.1
Ele pot utiliza un sistem dualist care stabileste o separare radicala īntre ordinea juridica internationala si ordinea juridica interna avand ca principiu ca o sursa de drept international nu poate fi prin ea īnsasi o sursa de drept intern. De aceea pentru a avea efecte īn dreptul intern o sursa de drept international trebuie sa fie supusa unei proceduri particulare de introducere sau de transformare.
Statele pot opta de asemenea pentru monism si sa admita efectul juridic direct īn drept intern al unei surse de drept international. Chiar si īn acest caz ele conserva o deplina autonomie pentru a defini conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o sursa de drept international pentru a avea un efect direct īn dreptul intern. Aceasta functie este desigur de competenta tribunalelor.
Aceasta autonomie dispare total cand este vorba despre dreptul comunitar. Statele membre sunt tinute sa aplice consecintele pe care Curtea le desprinde din principiul integrarii.
Rezulta pe de o parte o aplicabilitate imediata a dreptului comunitar si pe de alta parte un principiu al invocabilitatii dreptului comunitar de catre resortisantii statelor membre.

2. Raportul dintre dreptul comunitar si dreptul intern al statelor membre


Dreptul comunitar este integrat dreptului statelor membre. Acestea nu au deci posibilitatea de a alege īntre dualism si monism. Acesta din urma se impune.
Din 1968 Curtea a afirmat principiul dupa care "dispozitiile comunitare intra īn ordinea juridica interna fara a fi necesar recursurl la o masura nationala" (3 aprilie 1968 Firma Molkerei, 28/67).2
Aceasta respingere a dualismului se aplica dreptului derivat. īn schimb statele dualiste pot aplica tratatelor constitutive si actelor asimilate metodele lor traditionale de introducere īn dreptul intern, dar utilizarea unor procedee dualiste īn momentul ratificarii tratatelor constitutive sau a unui acord de adeziune nu trebuie sa aiba repercusiuni asupra posibilitatilor pe care le detin apoi particularii de a invoca dispozitiile tratatelor.

3. Condamnarea dualismului italian


Curtea a condamnat tehnicile dualista utilizate de Italia fata de regulamentele comunitare, fata de sistemul "ordinului de executare īn dreptul intern" avand ca efect transformarea sursei de drept internationala īn sursa interna (7 ianuarie 1973, Comisia/Italia, 39/72, si 10 octombrie 1973, Variola, 34/73)3
In decizia Costa sus vizata, Curtea a indepartat īn mod categoric exceptia de "neprimire absoluta" invocata de guvernul italian care, conform logicii dualiste pretindea ca judecatorul italian nu putea aplica decat dreptul intern si deci nu putea sa aplice articolul 177 din tratatul C.E.E.
Curtea constitutionala italiana a admis aplicabilitatea imediata a dreptului comunitar prin decizia Frontini (18 decembrie 1973) ale carei considerente sunt foarte clare: "este conform cu logica sistemului comunitar ca regulamentele C.E.E. nu trebuie ca sursa imediata de drepturi si obligatii sa faca obiectul unor masuri statale care sa recopieze dispozitiile comunitare susceptibile de a modifica sau de a conditiona īn orice mod intrarea īn vigoare si cu atat mai putin de a substitui, de a deroga sau de a abroga chiar si partial actele comunitare".

4. Solutii īn alte state dualiste


Principiul integrarii poate fi obiectul unei aplicari de catre tribunale (Germania). El poate de asemenea sa fie de competenta legislatorului, exemplul cel mai evident al utilizarii unui procedeu dualist pentru a asigura aplicarea principiului integrarii īn momentul ratificarii tratatelor constitutive este constituit de "European Communities Act" votat de parlamentul britanic īn acelasi timp cu autorizarea ratificarii tratatului de adeziune.4
Articolul 2/1 al acestei legi stipuleaza: "toate drepturile, puterile, responsabilitatile, obligatiile si restrictiile create uneori de tratate sau instituite īn baza tratatelor precum si recursul si procedurile prevazute de tratate sau instituite de ele trebuie sa fie aplicate sau utilizate īn Marea Britanie conform tratatelor fara a fi necesar nici un alt text. Ele vor fi recunoscute legal si puse īn aplicare, autorizate īn consecinta".5
Actul constituie pentru toate autoritatile britanice si īn special pentru tribunale un ordin de executare permanenta al ansamblului dreptului comunitar.
In masura īn care se aplica si dreptului derivat se poate considera ca deroga principiului de integrare automata a dreptului comunitar. Cu toate acestea trebuie admis ca tinand cont de faptul ca tribunalele britanice nu aplica decat legea si nu pot aplica dreptul international (cu exceptia dreptului cutumiar) īn sine, aceasta dispozitie era singura de natura a evita dificultatile pe care comunitatea le-a cunoscut cu Italia. Practica demonstreaza de asemenea ca, gratie lui, tribunalele britanice aplica principiile integrarii si aplicarii prioritare.
Irlanda a adoptat de asemenea īn momentul aderarii, pe baza constitutiei revizuite īn acest scop, un European Communities Act mai putin detaliat dar cu efect analog actului britanic.

5. Aplicarea principiului aplicarii imediate īn Franta


In Franta, stat monist, nu a existat nici o dificultate de acest fel. Cosiliul de stat a admis ca "regulamentul comunitar, īn virtutea articolului 189, se integreaza, din momentul publicarii sale, īn dreptul statelor membre" (22 decembrie 1978, Syndicat des Hautes Graves de Bordeaux)6 Cosiliul constitutional a fost de asemenea foarte clar īn cele doua decizii din 30 decembrie 1977 admitand ca forta obligatorie a regulamentului comunitar nu este subordonata unei inetrventii a autoritatilor statelor membre.
Atunci cand exista posibilitatea de a lua masuri nationale de aplicare a unui regulament comunitar, aceste masuri sunt de competenta executivului īntrucāt ele sunt asimilate unor masuri de executare a legilor. Interventia legislatorului este cu toate acestea ceruta daca aceste masurio trebuie sa instituie sanctiuni penale.7
 


1 Ion P. Filipescu, Augustin Fuerea – op. cit., pagina 53
2 R.M. Chevalier, J.Boulouis – op. cit., pagina 26
3 R.M. Chevalier, J.Boulouis – op. cit., pagina 38
4 Denys Dimon – op . cit. , pagina 98
5 G. Isaac – op. cit. , pagina 132
6 R.M. Chevalier, J.Boulouis – op. cit., pagina 95
7 R.Kovar - Le droit nažional d’execution du droit communautaire – Essai d’une theorie de l’ecran communautaire, Paris, Pagina 341

 

Material elaborat de Oana

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania