Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea dedicata Dreptului cuprinde o serie de lucrari de specialitate, prin care isi doreste sa vina in sprijinul studentilor, masteranzilor si tuturor celor interesati de acest domeniu.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Inapoi la cuprins

 

Definirea ordinii juridice a Comunitatilor Europene.

Particularitati fata de alte organizatii internationale.
 

 


 

Crearea comunitatilor prin tratatele internationale īncheiate īntre state s-a tradus fireste prin existenta unor dispozitii care stipulate īn aceste tratate, leaga aceste state īn conditiile dreptului international. Īnsa sistemul normativ creat este mult mai complex. El se caracterizeaza prin doua caractere pe care Curtea de Justitie le-a dezvoltat sistematic cu toate consecintele lor.1

 

A. Ca ordine juridica proprie


Primul dintre ele rezida īn existenta unei “ordini juridice comunitare” adica a unui sistem de norme diversificate si ierarhizate care īnglobeaza nu numai tratatele constitutive ci si diferitele categorii de acte pe care institutiile sau alte organe le edicteaza fiind abilitate prin tratatele constitutive, precum si principiile generale īn respectul carora Curtea a impus desfasurarea activitatilor Comunitatii.


De la aparitia lor, Comunitatile au fost considerate ca fiind institutii cu un caracter de originalitate, atat prin obiectivele lor cāt si prin spiritul acestora. Dar noutatile cele mai importante realizate de semnatarele tratatelor de la Paris, Roma si Maastricht nu rezida īn scopurile urmarite. Definirea obiectivelor politice si economice comune se regaseste la toate organizatiile interstatale inclusiv la cele mai putin integrate.


Articolul 2 al tratatului de la Roma care defineste misiunea C.E.E. ar putea de asemenea sa figureze īn statutul unei organizatii internationale perfect clasica.


Dar, adevarata revolutie adusa de Comunitati īn institutiile europene apare atunci cand sunt evidentiate tehnicile juridice utilizate pentru constructia lor. Desigur, la prima vedere, dreptul Comunitatilor apare compus din elemente binecunoscute: tratate internationale, acte juridice unilaterale emise de catre organele competente, actele jurisdictionale.


Īnsa, daca dincolo de elementele simple luam īn considerare ansamblul constituit din combinarea lor, atunci constructia juridica comunitara apare ca fiind profund originala. Aceasta originalitate rezulta din ceea ce ar putea fi numit paradoxul Comunitatilor Europene, adica ambitia pe care au avut-o autorii lor de a construi o ordine juridica interna prin intermediul tehnicilor juridice a caror baza este tratatul international.2


Sursele dreptului comunitar ilustreaza prin complexitatea lor paradoxul comunitatilor. Ele formeaza o ierarhie a regulilor de drept al carei varf este constituit din tratatele de la Paris si Roma.

B. Īn raporturile sale cu ordinea juridica interna a statelor membre.


A doua trasatura caracteristica tine de faptul ca aceasta ordine juridica nu se aplica numai comunitatilor considerate ca atare ca un ansamblu organic si functional autonom. Aceste norme se integreaza īn ordinea juridica a statelor membre īn care īsi ocupa locul dupa modalitati specifice.


Din reunirea acestor doua trasaturi rezulta o ordine juridica de ansamblu care constituie originalitatea constructiei comunitare.


Īn structurile sale fundamentale, aceasta ordine juridica ramāne cea a Uniunii Europene, Comunitatile constituind unul din “stālpii” sai. Dar Uniunea cuprinde doi alti stalpi, iar daca Consiliul European sau institutiile comunitare sunt chemate sa actioneze īn baza lor, nu este urmat acelasi mod de actiune. Metoda este diferita, īn functie de natura actelor prin care se traduce.


Aceasta metoda nu este cea a unei integrari juridice, ci cea a unei cooperari politice. Ea se traduce prin elaborarea si aplicarea unor pozitii si actiuni comune a caror adoptare se face dupa proceduri specifice. Actele prin care se exprima formal aceste pozitii si actiuni si pe care tratatul le desemneaza īn termeni generici: deliberari sau decizii, au un caracter mai mult practic decat normativ. Ele nu intra, cu exceptia unor ipoteze exceptionale īn categoriile corespunzatoare dreptului comunitar derivat. Astfel, ele scapa si controlului jurisdictional al Curtii de Justitie.


Īn continuare, vom evidentia particularitatile acestor categorii de izvoare īn functie de modul lor de elaborare.

 


1 Jean Boulouis – “Drept institutional al Uniunii Europene”, Montchrestien, Paris 1995, pagina 189.
2 Louis Cartou – Op. Cit., pagina 127.
 

Material elaborat de Oana

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania