Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea dedicata Dreptului cuprinde o serie de lucrari de specialitate, prin care isi doreste sa vina in sprijinul studentilor, masteranzilor si tuturor celor interesati de acest domeniu.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Inapoi la cuprins

 

Perspectivele Uniunii Europene

 

Charta drepturilor fundamentale

Finalitatea constructiei comunitare



Deci, putem finaliza afirmand ca este foarte dificil de precizat care este calea pe care va evolua constructia europeana,aceasta mai ales pentru ca ea depinde de vointa politica a statelor europene si deci a popoarelor lor de a se desprinde de trecut si de a acorda o mai mare pondere ideii de unitate,de destin comun.

Dupa sfarsitul razboiului rece,dezbaterea relativa la finalitatea constructiei europene a cunoscut o puternica relansare īn timp ce tratatele de la Maastricht si Amsterdam au facut sa progreseze Uniunea,inclusiv īn domeniile politicii externe si de aparare.

Europa este, cu toate acestea,departe de a poseda toate atributele puterii si īn ciuda faptului ca are o moneda unica anii 1990 au aratat limitele prezentei sale ca actor international.Dezbaterea asupra finalitatii Uniunii Europene este veche si inedita: ea se transforma odata cu aceasta constructie insasi.Prima idee a fost aceea a organizarii unui spatiu conflictual pentru a face din el un spatiu al cooperarii pe calea unei dezvoltari economice cu o puternica sarcina integratoare.

U.E. este deci astazi "un monstru juridic si politic"1: mai mult decat un simplu spatiu (cum demonstreaza U.E.M. sau gestionarea comuna a problemelor interne-J.A.I.), mai putin decat un actor pe care īl doreau Francois Mitterrand sau Helmuth Kohl.

Tratatul de la Maastricht a modificat logica interna a constructiei europene, obiectivele si mijloacele sale dar nu a rezolvat problemele politice si institutionale. Ratificarea sa a fost lenta,angajand unele guverne īn dezbateri febrile. In plus, Tratatul de la Maastricht avea slabiciuni de fond.Tratatul instituia o cronologie lunga pentru probleme diplomatice si de aparare care s-au regasit rapid īn fata unei crize reale, in Iugoslavia, de exemplu.

Tratatul de la Maastricht nu rezolva direct problema "dezghetului centrului Europei". Problema care urma sa devina centrala īn cativa ani (disparitia Pactului de la Varsovia modifica oare logica fundamentala a constructiei europene?) era absenta din tratat. Comunitatea, apoi Uniunea aveau desigur diverse strategii fata de fostii membrii ai Pactului. Dar aceste strategii de ajutor,de asociere,de parteneriat au ramas īnsa partiale si periferice īn raport cu constructia Uniunii insesi.

La cativa ani dupa Maastricht,de exemplu intre criza bosniaca si razboiul din Kosovo care este arhitectura noii Europe? Ca raspuns la problemele de securitate ale Uniunii se poate remarca faptul ca P.E.S.C. exista din punct de vedere statistic(pozitii,actiuni,strategii comune), dar nu politic.In nici un caz ea nu este un element determinant īn crize concrete;pentru ca ea este īn permanenta dublara de unilateralisme nationale;pentru ca ea urmeaza mecanisme interguvernamentale foarte complexe si pentru ca ea nu dispunea de mijloace militare pentru a se concretiza.

Nu exista nici o structura de cooperare militara europeana (suportul cooperarii militare europene fiind Alianta Nord-Atlantica), nici experienta de cooperare militara intre europeni. Alianta, compromisa la inceputul deceniului prin disparitia dusmanului sau s-a instalat deci pe pozitia unei organizatii de referinta pentru dezbaterile privind securitatea īn Europa, pozitie recunoscuta de toate statele europene, inclusiv Franta.2

Doua elemente completeaza acest peisaj si demonstreaza mai mult decat P.E.S.C. nasterea unui spatiu politic sui-generis: problema largirilor si constructia rapida a U.E.M. care constituie un formidabil semn de coeziune interna.Concret,nasterea Euro este un succes cel putin pentru ca demonstreaza vointa de a face sa convearga politicile bugetare.

In ciuda relansarii globale intervenite la Amstrdam īn 1997 cand s-a incercat revizuirea tratatului īn special īn domeniul P.E.S.C. puterea putativa europeana a fost complet absenta din criza si apoi din razroiul din Kosovo, Uniunea multumindu-se sa fie ecoul aprobator al deciziilor N.A.T.O.


 

1 Vlad Constantinesco – op. cit., pagina 83
2 Dominique David – op. cit., pagina 79

 

Material elaborat de Oana

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania