Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

 Aceasta pagina isi propune sa va familiarizeze cu Slovacia, una dintre cele mai frumoase tari din centrul Europei. Speram ca aceasta pagina sa vina in ajutorul tuturor slovacilor din Romania dar si elevilor care studiaza limba slovaca.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 


Inapoi la cuprins
 

Literatura medievala slavona (sec. IXX)

 Staroslovienská Vzdelanosť

Intrucat slovacii si cehii sunt popoare foarte apropiate ca limba, cultura si pozitie geografica, multa vreme natiunea slovaca s-a servit de limba ceha ca limba literara, pe langa slava veche si latina. Cea dintai uzitata a fost slava veche, limba comuna a strabunilor cehilor si slovacilor, a slavilor asezati in Marea Moravie. La baza culturii Marii Moravii stau doua motive extrem de importante pentru poporul slav, in general, si implicit pentru slovaci. Anul 863 echivaleaza, pentru slavi, cu adoptarea Crestinismului si a unui alfabet slav comun. Din scrierile lui Herodot si ale filosofului indian Ibn Dasta, se stie despre poporul slav ca era unul deschis comunicarii si intelegerii umane, avea drept ocupatii de baza vanatoarea, agricultura, pescuitul, exploatarile forestiere, care au dat nastere activitatilor artistice ale acestora, intrucat muncile lor, pentru a fi oarecum facilitate, erau insotite de cantece specifice. Astfel, au luat nastere ansambluri corale si instrumentale, ba chiar coregrafice. In perioada premergatoare anului 863, slavii obisnuiau sa convietuiasca in triburi bine organizate, dar lipsite de impartirea etnica, de care era nevoie. Bogdan Petriceicu Hasdeu marturiseste in lucrarea sa “Genealogia popoarelor balcanice” despre constituirea greoaie a individualitatii etnice. In secolul al 9-lea, apar unele grupari etnice, precum slavii de sus (partea occidentala) si cei de jos (partea de dincolo de Dunare). Evolutia poporului slav determina, in secolele 5-6, impartirea in grupuri politice, unde era posibila tratarea unor subiecte “diplomatice”. In prima jumatate a secolului al 7-lea, sapte cnezate slave se unesc sub conducerea lui Samo impotriva avarilor. Pana in 658, cand acest asa-zis “imperiu” slav se destrama, slavilor li se da oportunitatea de a se apara impotriva atacurilor nimicitoare, de a se organiza din punct de vedere economic, de a realiza schimburi comerciale, si anume, de a pune bazele unei culturi proprii. Izvoarele consemneaza existenta a doua cnezate, in perioada anului 830. Unul sub domnia lui Mojmir, pe raul Morava, iar altul condus de Prybina, cu centrul la Nitra, ambele vasale statului franc de Rasarit. Cele doua cnezate se unesc, sub conducerea lui Mojmir, care este mai tarziu inlaturat si inlocuit de Rastislav (846 – 870). Sub domnia lui Rastislav, Imperiul Marii Moravii a cunoscut o mare inflorire politica, social-economica si culturala, iesind oarecum de sub vasalitatea statului franc si intrand pe circuitul marii Europe.

La inceputul secolului al 9-lea, slavii erau, in mare majoritate, pagani, se inchinau la zeitati si totemuri. Rastislav doreste emanciparea, pe care o vedea posibila prin crestinarea poporului. O metoda la care recurge Rastislav in acest scop este substituirea preotilor germani cu cei italieni, fapt pentru care i se adreseaza Papei Nicolae I, in anul 792, incercand sa profite de rivalitatea dintre acesta si episcopatele germane pentru suprematia in ierarhia ecleziastica universala. Intrucat cererea ii este refuzata, de teama acestuia ca slavii sa nu primeasca cultul latin, Rastislav isi indreapta directia catre un alt doritor al suprematiei in ierarhia universala a bisericii, si anume, catre imparatul Bizantului, Mihail al III –lea (842 – 867). Rugamintea catre acesta este de a-i trimite misionari priceputi sa propovaduiasca religia crestina, in urma careia, in 863, ajung in Marea Moravie doi invatati din Salonic, Constantin si Metodie.

Constantin (829 – 869), sub numele monahal Chiril, era profesor in Stiinte Teologice si Filosofice, iar Metodie, sub numele laic Mihail, se distingea prin calitati organizatorice si diplomatice, ambii detinand experienta in activitatea apostolica de crestinare si organizare a bisericii. Din legendele “Viata lui Constantin si Metodie” aflam, printre altele, de introducerea unui alfabet, initiat de Constantin, dupa modelul alfabetului grecesc, si anume dupa literele mici ale acestuia, care poarta numele de glagolitic. De-abia mai tarziu, dupa modelul majusculelor grecesti, ia nastere cel chirilic.
La inceput, venirea celor doi a capatat un curs firesc, insa, pe parcurs, vazand ca pierd influenta asupra Marii Moravii, franciscanii, prusacii si nemtii de azi au incercat sa persecute initiativele acestora. Dorinta de a anihila aceste intrigi i-a determinat pe cei doi sa mearga la Roma, in audienta la Papa Adrian al II-lea (867 – 872), pentru a obtine legea de a predica in limba slavona. Papa Adrian al II-lea aproba printr-o bula (869) efectuarea liturghiei in limba slava, dar numai acceptand conditia de a citi Evanghelia in limba latina, mai intai, si apoi in slava.

Anul 869 aduce moartea lui Constantin, la Roma, iar, in 870, Metodie este numit arhiepiscop al Panonie, functie ce-l inzestreaza pe acesta cu puterea de a reuni populatia din actuala Ungaria in cercuri de cultura bisericeasca, asfel facilitand o comuniune intre slavii de Apus si locuitorii Panoniei. Tot in acest an, incep si marile dificultati interne in cultivarea noii limbi. Rastislav este inlaturat de la tron de catre nepotul sau, Svätopluk, cneaz razboinic, ce dorea inlaturarea limbii slavone si a adeptilor ei. Incurajati de acesta, clericii germani il iau prizonier pe Metodie timp de 3 ani (870 – 873). Este eliberat doar la interventia Papei.
Papa Ioan al VIII-lea (872 – 882) intervine prin cunoscuta bula “Industriae tuae” contra atacurilor impotriva liturghiei slave. In 882, biruind adversitatile dogmatice, Metodie reuseste sa duca la un final traducerea “Vechiului si Noului Testament”. Pe langa Biblie, au fost traduse si alte texte pentru uzul ritualurilor bisericesti. Dreptul penal bizantin este talmacit din greaca de catre Constantin in “Zákon sudnyj ljudem”.

Teritoriul lingvistic slovaco-moravo-panonic si-a pus amprenta individualitatii sale asupra limbii bisericesti prin introducerea unor fenomene fonetice specifice graiurilor slave occidentale. Evidente elemente lingvistice sunt pastrate in “Foile de la Kiev”.
Dupa moartea lui Metodie (885), cultura in limba slava veche intra in declin. Papa Stefan al V-lea (885 – 891), printr-o lege ecleziastica si un dictat papal, interzice liturghia in limba slava, iar Svätopluk ii alunga pe ucenicii lui Metodie de pe teritoriul tarii.
Datorita multora dintre ucenicii refugiati, productiile in limba slava veche incep sa se diversifice. Cele mai cunoscute sunt asa-zisele “Legende moravo-panonice”, cu caracter hagiografic si panegiric.
Prima legenda este cea despre “Viata Sfantului Constantin” (“Život Sväteho Konštantina”), aparuta pe teritoriul Marii Moravii la sfarsitul secolului al 9-lea, autorul ei fiind Kliment, fost episcop la Orida, Bulgaria. Legenda face referiri la viata filosofului, la tineretea, studiile si actvitatile acestuia.
A doua legenda, “Viata Sfantului Metodie” (“Život Sväteho Mäteda”), este atribuita lui Metodie, prezentand viata acestuia, anii petrecuti in Macedonia, peripetiile spre Roma, discutiile contradictorii cu Svätopluk, descrierea vietii in inchisoare (871 – 873). In plus fata de prima legenda, aceasta cuprinde si o scurta descriere a participarii numeroase la inmormantarea lui Metodie. In comparatie cu legenda lui Constantin, aceasta este, din punct de vedere artistic, lapidara, mai concentrata si mai prozaica, lipsita de prea multe elemente afective. Stilul este mai simplu, nu cuprinde metafore prea complicate. Autorul legendei despre Metodie nu este acelasi cu al celei despre Constantin.

Aceste doua legende sunt primele documente ale literaturii vechi slovace, desi ele sunt revendicate si de alte popoare. Ambele au un caracter bizantin si, pe langa date reale, contin si elemente de pura fictiune, fantastice, atribuindu-se apostolilor elogiati puteri miraculoase (ex: Constantin a scos apa din stanca, a linistit marea cuprinsa de furtuna, etc.)
Un caracter mai pronuntat literar si mai putin informativ il au si panegiricele “Lauda lui Chiril-filosoful” si “Cuvant de lauda pentru Sfintii Chiril si Metodie”. Din punct de vedere stilistic, prezinta serii repetabile de cuvinte, anafore si pleonasme.
Unele scrieri i se atribuie direct lui Constantin: “Cuvant inainte” (“Proglas”) la Evangheliar si o rugaciune in versuri. “Proglasul”, scris in vers nerimat, este un elogiu adus Cuvantului si Cartii.

“Asculta, intreg norod slav,
asculta Cuvantul cel venit de la Domnul,
cuvantul ce sufletul hraneste
cuvantul ce da putere inimii si mintii,
cuvantul ce ajuta pe Dumnezeu sa-l cunosti.
Fiindca asa cum fara lumina nici bucurie
nu este
………………………………...................
tot asa pateste si sufletul fara de carti
care nu cunoaste legea Domnului,
legea cartii si sufletului,
legea ce raiul ceresc ni-l arata.
……………………………………………
Or, gura ce dulceata nu simte
il face pe om un bolovan de piatra.
Dar mai cu seama sufletul fara de carti
e suflet mort in oameni.
Fratilor, toate acestea in cumpana le-am pus
si un sfat minunat noi va dam,
un sfat care pe toti oamenii ii va scapa
de viata animalica, de desfrau,
pentru ca fara minte fiind,
cuvantul tot in straina limba ascultand
sa nu va sune ca talanga de arama.
Caci Sfantul Pavel, invatatorul, asa a grait,
ridicand ruga sa mai intai catra Domnul;
Prefer sa rostesc numai cinci cuvinte
si din mintea mea sa le scot,
pentru ca fratii mei sa ma inteleaga,
decat o gramada de vorbe fara de-nteles.”

( Corneliu Barborica – “Istoria literaturii slovace”)

Coordonator sectiune: Madalina Marcu | Gavrila Bogdan + Asociatia Studentilor din Facultatea de Limbi Straine | Contact

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania