Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

 Aceasta pagina isi propune sa va familiarizeze cu Slovacia, una dintre cele mai frumoase tari din centrul Europei. Speram ca aceasta pagina sa vina in ajutorul tuturor slovacilor din Romania dar si elevilor care studiaza limba slovaca.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 


Inapoi la cuprins
 

Literatura renascentista (sec. XVXVII)

Renasterea (Renesancie) este epoca guvernata de o atitudine critica fata de institutiile si mentalitatile medievale, pe fondul unui flux de idei reformatoare si umaniste, ce lupta pentru afirmarea literaturii nationale si pentru combaterea uzului excesiv de teme religioase. Tot ce apare pe plan cultural constituie un mijloc de contracarare a actiunilor clerului sau de politizare a vietii sociale, ghidata de autoritatile statale.

Un important rol, atat in plan politic, cat si cultural, il are burghezia, care, in tarile unde nu este foarte numeroasa, precum Slovacia si Cehia, este inlocuita de orasenime. In Slovacia, spre exemplu, orasenimea era mult ajutata de Monarhie, intrucat aceasta avea nevoie de un aliat puternic impotriva micii nobilimi. Este motivul pentru care orasenimii i se acorda numeroase privilegii, astfel incat unele dintre ele au devenit asa-zise “orase-libere”, avand puterea necesara de a se administra independent, dar, in acelasi timp, fiind supuse puterii monarhice. Nobilimea, pentru a face fata actiunilor ostile ale celor doi aliati, isi cauta sprijin in randul clerului. Renasterea este epoca renumita pentru conflictul la nivel social intre orasenime/Monarhie si nobilime/cler.

Aceasta perioada este numita si Epoca Umanismului, datorita incercarilor din acest timp de a integra in societate persoane cu idei deschise culturalizarii maselor. Biserica, refractara fata de arta si cultura antica, este mult criticata de umanisti, care acordau o mare valoare intocmai culturii antice. Umanismul se manifesta la nivelul mai multor tari.
In Italia, “leaganul latinitatii”, se produce o schimbare uluitoare: limba latina este inlocuita cu limba italiana. Umanismul italian publica aproape toate scrierile poetilor antici. Se afirma prin Dante Alighieri (“Divina comedie”), Petrarca (“Scrieri”), Giovani Boccacio (“Decameronul”).
In Franta, se remarca Rabelais, in Spania, Cervantes, iar in Anglia, literatura umanista este larg acaparata de opera lui Shakespeare.

Lupta pentru eliberarea spiritului uman se manifesta in majoritatea tarilor europene sub forma de erezie, iar cei care sustineau aceasta activitate de a se impotrivi speculatiilor scolastice ale filosofiei vremii erau numiti eretici. Clerul, se uneste in tribunale pentru a condamna reprezentatiile paturilor intelectuale, care nu erau de acor cu asa-zisele dogme religioase.
In Cehia si Slovacia, ereticii erau predicatori populari. In secolul al 14-lea, au activat la Praga foarte multi invatati, proveniti din mediul universitar. Toti acestia se bazau pe principiile preluate din alte tari europene, principii care aveau in vadere insanatosirea morala a societatii. Dintre acestia, de seama este Konrad Walthauser, care a propovaduit aceste principii in randul etniei germane. Miscarile lor au premers o miscare de tip national, cu ecouri in intrega Europa, sub conducerea lui Ján Hus, miscare ce poarta numele de husitism.

Ján Hus (1371) provenea dintr-un mediu instarit, fapt ce i-a dat posibilitatea sa studieze si sa cunoasca marile valori ale omenirii. Devine rector al Universitatii Pragheze si, in cele din urma, se implica in diferite miscari prin care incearca sa combata dogmele clerului si sa renasca natiunea slovaca. Predicile sale au la baza ideea unui cler corupt. Ele sunt cunoscute, in literatura de specialitate, sub numele de postile. Intr-o astfel de postila, in 1413, Hus face cunoscuta in randul societatii actiunea de “simonie” a clerului, prin care membrii acestuia se foloseau de credinciosii naivi pentru a vinde cartile si obiectele sfinte pe sume fabuloase. Pe langa cler, el acuza si alte persoane de rand de a nu respecta canoanele bisericesti. Miscarea lui Hus atrage o serie de dusmani, hotarati sa combata politica acestuia, ceea ce-l determina pe Hus sa elimine un numar mare de persoane din randul Universitatii si sa se retraga in Cehia, pentru a-si continua scrierile.

In anul 1414, Ján Hus este adus in fata Marelui Conciliu Bisericesc din Constanca (Elvetia) pentru a da seama actiunilor sale. Desi i se asigurase protectia imparatului german Sigismund, Hus este condmnat de Marele Conciliu la detentie si, ulterior, la moarte pe rug (6 iulie 1415). In timpul petrecut in inchisoare, predicatorul husist a redactat o serie de scrisori, sub numele “Listy”, in care, pe langa a-si sustine nevinovatia, continua sa-si predicile ideile legate de influenta clerului asupra societatii. Pe langa aceste scrisori, el este si autorul unei gramatici cehe “De ortographia boemica”, prin care a incercat sa puna bazele ortografice si ortoepice ale gramaticii.
In 1415, miscarea husita se transforma intr-una revolutionara, organizata pe baze militare, ce isi avea centrul la Praga, in localitatea Tábor. Adeptii acestei miscari sunt numiti taboriti. Actinea ia aspectul unei fortarete sub influenta lui Ján ®iľka, care a adoptat pentru aceasta miscare un statut cunoscut sub numele de “Cele 4 articole pragheze”, care sustineau:
1. libertatea de predica
2. inzestrarea clerului si a laicilor cu aceste drepturi si obligatii
3. desfiintarea pedepsei bisericesti
4. desfiintarea averilor bisericesti

Miscarea husita are ecouri in toate tarile europene, cat si in Tara Romaneasca, ducand la renasterea natiunii prin inlaturarea limbii latine, care este folosita numai in diplomatie si administratie, si dobandirea unei limbi proprii . Ecoul cel mai important al miscarii husite se manifesta in Slovacia prin considerarea limbii cehe drept limba literara a slovacilor. Pentru cultura slovaca, limba ceha are un rol important, intrucat este folosita drept mijloc de intelegere intre indivizi, dar si ca mijloc artistic, prin care s-au editat multe lucrari de ordin stiintific. Autorii unor opere literare sunt revendicati atat de cultura ceha, cat si de cea slovaca.

Motive de insusire a limbii cehe:
• apropierea geografica
• necesitatea unei limbi comune in relatiile economice (mica burghezie a avut o contributie deosebita in raspandirea limbii ca mijloc de comunicare)
• latina devenise greu de folosit. In plan economic, era o limba lipsita de particularitati practice si apartinea mai mult varfurilor sociale cosmopolite, mai putin randurilor sociale.
• din punct de vedere lingvistic, slovaca nu avea o structura usor de asimilat de catre cei tineri, in special.
• limba ceha era mult mai raspandita, din punct de vedere teritorial, decat slovaca. In secolele 14-15, devine limba tipariturilor. “Postilele” lui Hus au existat in limba ceha. Doar cercurile academice restranse predicau in limba latina.
• foarte multi studenti slovaci studiau la Universitatea Pragheza (1348)
• separati, din punct de vedere administraativ, slovacii si cehii folosesc ca mijloc de comunicare limba ceha.


Studentii slovaci si maghiari ai Universitatii din Praga, dupa moartea lui Hus, adopta principiile husite.
Ján Vavrincov z Rácic este unul dintre studentii care continua programul lui Hus. Devine Lector de Stiinte Libere si predica in Slovacia, la Nytra, 7 principii polemice, menite sa critice adversarii ideologiei lui Hus.
Lukáą z nového mesta studiaza la Universitatea Pragheza si predica in localitatea Tábor. La inceput, scrierile sale circulau sub forma de manuscris. Asemenea lui Hus, este arestat, inchis si condamnat la moarte pe rug.
Matéj zo Zvolena studiaza tot in Praga, la Universitatea unde devine prof. asociat de Stiinte Filosofice. A predat la universitate un ciclu de prelegeri, pastrate sub numele “Rosarius aut parvus floretus sacre theologie” (“ Gradina de trandafiri sau flori ale sfintei teologii”). A fost aspru criticata drept o copie a “Postilelor” lui Hus.

Aceasta intelectualitate instruita la Praga duce la raspandirea limbii cehe ca limba literara in intreaga Slovacia. Limba ceha devenea a treia limba literara la slovaci, dupa slava veche si limba latina.
Ideologia husita se extinde pana in Ungaria, astfel incat se interzice vinderea obiectelor sfinte la nivelul populatiei. De asemenea, se pun bazele unui conflict impotriva protestantilor, care doreau mentinerea limbii latine si refuzau adoptarea unei limbi nationale.

Sub domnia lui Matei Corvin (1458-1490), Ungaria a cunoscut o perioada de inflorire pe plan economic si cultural. In traditia populara slovaca, maghiara si roman, el a ramas cunoscut ca un distins protector al artelor Umanismului si Renasterii. Epoca de inflorire a Umanismului in Slovacia este indisolubil legata de numele lui. Si-a pus amprenta in arhitectura oraselor, a infiintat numeroase scoli, cat si prima universitate, la Bratislava, Universitatea Istropolitana (1467-1491).

Tot in Slovacia, este editata o carte in localitatea ®ilina, sub titlul “®ilinská kniha”, ce prezinta trei parti:
1. un codice judiciar, aparut in a doua jumatate a secolului al 14-lea, mai precis, in 1379, si urmeaza modelul codicelui nemtesc de Magdeburg
2. o reluare a textului juridic din Magdeburg (1437), completata cu exemple si realitati din Slovacia. Aceasta a doua parte a cartii din ®ilina, pe langa promovarea limbii cehe, cuprinde si o serie de slovacisme.
3. scrieri traduse din latina in ceha, referitoare la istoria orasului ®ilina. Cele mai multe cuvinte uzitate sunt de natura slovaca.

Reforma lui Martin Luther reclama folosirea limbii nationale pentru necesitati de cult. Era o lupta a protestantilor impotriva catolicilor, ce are urmari nefaste atat pe plan economic, cat si stiintific. Impotriva ideologiei catolice, protestantii au dat nastere unui nou curent filosofic, Rationalismul. In scurt timp, lucrurile se inverseaza prin aparitia unui contracurent lansat de catolici, Contrareforma, ce vizeaza atacul catolicilor asupra protestantilor, de data aceasta.
In Slovacia, actiunea capata caracter tragic, intrucat Inchizitia distruge cartile protestantilor, ba chiar ii aresteaza si ii condamna la moarte, pornind astfel un razboi religios.

Un alt impuls umanist vine din Ungaria, prin meritul lui Nicolae Olahu (1493 – 1568). Umanist de origine romana, in 1541, devine cancelar imperial pentru teritoriile libere ale Ungariei, deci, in primul rand, pentru Slovacia si Transilvania. In 1553, este numit arhiepiscop de Strigoniu. Pe teritoriul Slovaciei, Nicolae Olahu a interzis, in calitate de sef al Bisericii Catolice, casatoria in randul preotilor catolici din subordinea lui. La Trnava, pune bazele unei activitati universitare si culturale. Orasul va deveni astfel un centru de formare a culturii nationale slovace. Infiinteaza un colegiu de profil umanist, unde sunt solicitati sa predea profesori ce activau in cadrul unor universitati europene. Cursurile se desfasurau in limba latina, iar ca obiecte principale erau: Gramatica Latina, Poetica, Catehismul, Prozodia, Stilistica. Alte materii sugerate de catre profesori erau: Retorica, Dialectica, Matemativa, Istoria Religiilor, Muzica. Colegiul pare sa dea rezultate, insa interesul scade in timp, datorita neajunsurilor financiare. In 1567, acesta cade prada unui devastator incendiu, urmat de epidemie de ciuma.

In 1615, bazele colegiului sunt reconsolidate de un continuator al initiativei lul Nicolae Olahu, si anume Peter Pazmanỳ, care si-a facut studiile la Cluj. In scurt timp, el reuseste sa adune peste 800 de cursanti si transforma colegiul in Universitatea de la Trnava, existenta si astazi.

Miscarea husita are ecouri si pe teritoriul Tarilor Romanesti. Studentii care studiasera la Praga si participasera la predicile lui Hus, in special ardeleni, se intorc pe meleaguri romanesti, unde propovaduiesc ideile husiste. Pe langa acesti sudenti, miscarea husita se face cunoscuta si prin intermediul ostasilor lui Matei Corvin.
Sunt cercetati cei care nu convin pe deplin ca talcul evangheliilor s-ar atribui influentelor husitismului. Primele texte religioase, aparute in secolele 15-16, sunt puternic determinate de miscarea progresiste a lui Hus.

Coordonator sectiune: Madalina Marcu | Gavrila Bogdan + Asociatia Studentilor din Facultatea de Limbi Straine | Contact

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania