Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

 Aceasta pagina isi propune sa va familiarizeze cu Slovacia, una dintre cele mai frumoase tari din centrul Europei. Speram ca aceasta pagina sa vina in ajutorul tuturor slovacilor din Romania dar si elevilor care studiaza limba slovaca.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 


Inapoi la cuprins
 

Repere istorice

Ghidandu-se dupa valori lasate, in urma cu milenii intregi, de catre numeroase generatii succesive, istoricii continua pana in ziua de azi sa descopere misterele si fascinatiile istoriei indelungate a poporului si meleagurilor slovace. Este atestat faptul ca teritoriul actual al Republicii Slovace a fost locuit si explorat inca din cele mai indelungate timpuri. Drept confirmare a acestei atestari stau antice descoperiri arheologice, in functie de care oamenii de stiinta fixeaza perioade si evenimente memorabile, marca a complexitatii evolutiei unui popor incercat de multe greutati. Vetigii arheologice se pot gasi la Muzeul Zitnoostrovske, in Dunajska Streda, la Muzeul Podunajske, in Komarno, si la Muzeul Arheologic din Bratislava.

Bunele conditii de trai, conditiile favorabile ale climatului, prezenta raului si fertilitatea solului au determinat vechile popoare si triburi sa se stabileasca in Bazinul Dunarii, acesta devenind unul din ariile ce au permis sa fie locuite.
Existenta unui habitat uman pe teritoriul actual al Slovaciei este atestata cu prilejul celei mai vechi descoperiri arheologice, descoperire realizata cu peste 100 000 de ani in urma, in apropierea localitatii Ganovce, ce consta intr-un craniu al unui om de Neanderthal.
Vestigii ale Paleoliticului timpuriu au fost dezvaluite prin descoperirea unei multitudini de unelte, sau doar fagmente de unelte, ce se aflau in intrebuintarea oamenilor acelor vechi timpuri, si care stau dovada unor culturi si civilizatii demult existente. Foarte ineresanta in acest sens este statueta de fildes, renumita sub denumirea de Venus din Moravany, ce reprezinta femeia cu sani mari si burta pronuntata. Statueta aduce la cunostinta existenta unor asa-zisi vanatori de mamuti, care locuiau in triburi si pentru care femeia avea un rol deosebit de important in perpetuarea speciei. Valoare de mare rang national, sculptura exista pana in ziua de azi, fiind expusa la Muzeul National din Bratislava, capitala Slovaciei. Fiind cea mai veche statueta din fildes descoperita pe teritoriul Europei, ea este si cea mai bine pazita.

Culturile care au cuprins mai tarziu teritoriul slovac, Lengyel si Baden, au reprezentat Civilizatia Pietrei, urmata imediat de Civilizatia Cuprului si a Bronzului, care ocupa perioada anilor 1900 i.e.n., cand locuitorii slovaci incep sa extraga si sa prelucreze cupru. Un pumnal din fier hitit este descoperit in aceasta perioada, urma lasata de hititi, una din cele mai vechi civilizatii care a prelucrat fierul, descoperirea fiind o certa dovada a comunicarii cu acest popor si a existentei cailor comerciale ale lumii civilizate cu lumea barbara.
Secolul al 7-lea i.e.n. marcheaza inceputul activitatii de prelucrare a fierului, aceasta fiind introdusa la scara larga in secolul al 4-lea de catre celti, care invadeaza Slovacia in aceasta perioada, dominand planul cultural pana in secolul 1 i.e.n. Este perioada cand roata olarului capata aproape forma actuala a rotii olarului, cand incepe sa se practice tesutul, si se adopta alt stil de realizare a ceremoniei inmormantarii. Daca, inainte de venirea celtilor, popoarele care traiau pe acest teritoriu isi inmormantau predecesorii in apropierea locuintelor, cu preponderenta, in pozitie chircita, dupa invadarea acestora, inmormantarea se infaptuieste in locuri special amenajate, in cimitire, iar pozitia adoptata este cea orizontala, indreptat pe spate.

In secolul 1 i.e.n. , teritoriul actual slovac intra in contact cu Imperiul Roman si este invadat de trupe germanice, a caror arhitectura a fost pastrata in orasele Pohorie, Spis, sau in Vysoke Tatry. Pe teritoriul a aproape doua sute de sate si orase slovace exista fortarete si castele medievale care protejau, in trecut, drumurile de comert. De asemenea, ramasite ale perioadei cezariene exista si azi in apropiere capitalei. Urme ale stilului roman se reintalnesc in bisericile construite in stil gotic. Valoare de rang european reprezinta Catedrala Sfanta Elisabeta, cu puternice accente gotice.
Pentru conservarea unor relicve, in Rusovce, a fost reconstituita tabara romana Gerulata, iar in Iza, Celemantia. Acestea sunt parte din extinsul sistem de fortarete, Limes Romanus , care, impreuna cu Dunarea, formeaza granita de nord a Imperiului Roman. In urma deselor incursiuni ale imparatilor romani, o parte din Slovacia de sud-vest este ocupata, acestia ajungand la Trencin si descoperind, undeva la poalele muntilor, cea mai veche inscriptie romana de pe teritoriul Slovaciei: “Laugaritio”.

In anul 172, imparatul Marc Aureliu, in tabara de pe malul raului Hron, isi scrie primele capitole din lucrarea “Discursuri catre sine insusi”, lucrare in care relateaza fapte si date despre aceste locuri.
Teritoriul slovac este invadat, in perioada dinspre secolul 5 spre 6, de primele triburi slave. Cultura agricola bine definita a slavilor este puternic amenintata de trupele avarilor, impotriva carora, trupele slave, in anul 623, pun bazele unei uniuni teritoriale, care ia forma unui stat feudal timpuriu, condus de Samo, un precupet franc. Existenta acestui stat este una efemera, destramarea lui survenind in urma mortii lui Samo, dar si a incercarilor cnejilor slavi, care nu accepta ideea de vasalitate. Aceasta perioada marcheaza introducerea Crestinismului, ce are ca prima urmare ridicarea, in 828, la curtea cneazului Pribina, la Nitra, a celei mai vechi biserici crestine de pe teritoriul slovac, Biserica de la Nitra.
Din punct de vedere lingvistic, in aceasta perioada, triburile slave erau relativ unite, nu se cristalizase inca impartirea in popoare. In 833, dupa alungarea cneazului Pribina din cnezatul sau, care urmeaza sa fie alipit Cnezatului lui Mojmir, incepe cristalizarea atat pe plan lingvistic, cat si a etniilor slave.

Evolutia poporului slav este impiedicata de venirea la conducerea acestei uniuni teritorial-tribale slave a cneazului Rastislav, care pune bazele uneia din cele mai mari formatiuni statale slave, si anume Cnezatul Moraviei Mari. Cnezatul din Movgorod si cel din Kiev apar ca urmare a dorintei unui echilibru al lumii slave. Realizand importanta apartenentei la o alta cultura si simtind nevoia de a se ralia la tendintele europene impuse in perioada respective, in anul 863, cneazul Rastislav invita in Cnezatul Morav pe Constantin si Metodie din Salonic, in dorinta crestinarii poporului slav din acest spatiu. Aparitia limbii slave scrise este legata de numele acestor doi frati, supranumiti mai tarziu apostoli ai slavilor. In 862, Rastislav se adreseaza imparatului Mihail al III-lea al Imperiului Bizantin pentru a obtine sprijin impotriva expansionismului german, exercitat si prin Biserica. Concret, el solicita sa fie trimisi la el carturari si misionari crestini care sa propovaduiasca Crestinismul in limba slavilor, si nu in greaca sau latina. Imparatul Mihail ii trimite in Moravia pe Constantin-Chiril si pe Metodiu, care erau probabil deja preocupati de crearea unui alfabet slav si de traducerea cartilor de cult in slava veche. In 863, anul de nastere a limbii scrise si a culturii slave, cei doi sosesc in Moravia si, cu ajutorul alfabetului slav creat de ei (alfabetul glagolitic), traduc Evanghelia, Apostolul, parti din Psaltire si alte carti bisericesti. Srang in jurul lor ucenici, pentru ca au nevoie de discipoli si, mai ales, de copisti.

Datorita plangerilor clerului german, sunt chemati la Roma de Papa Nicolae I pentru clarificari, deoarece activitatea lor putea fi considerata o erezie, singurele limbi sacre fiind ebraica, greaca si latina.
In urma unei vizite facute imparatului Adrian II, noul Papa (Papa Nicolae murise intre timp), in anul 867, acestia obtin acordul de a oficia liturghia si in limba slavona, fapt pentru care a fost creat alfabetul chirilic. Chiril si Metodiu, impreuna cu ucenicii lor, au oficiat o liturghie in limba slava la Catedrala Sf. Petru din Roma, consfintind astfel caracterul de lingua sacra al slavei, alaturi de greaca si latina.
Treptat, credinta crestina patrunde in viata protoslovacilor, inlocuind vechile ritualuri cu practici crestine. O consecinta a adoptarii credintei crestine reprezinta si modificarea semantica a unor cuvinte de natura religioasa. Printre acestea se numara: “boh”, care nu mai denumeste o zeitate din panteonul slav, “duch”, ce-si schimba sensul de ‘spirit rau sau bun’ in cel de ‘duh’, “svaty”, cu intelesul de ‘sfant’, si nu ‘luminos’, “kajat sa”, al carui sens, din ‘a cere’, devine ‘a se cai’. Apar cuvinte slave noi, precum ‘hriesnik’ (= pacatos), ‘zakonnik’ (= canon), ‘mucenik’ (= mucenic), si, de asemenea, calcuri traduse din greaca sau ebraica, preluate si adaptate fonetic: vzemohuci, milosrdny (= milostiv), omsa (= liturghie), papez (= papa).

In anul 871, nepotul lui Rastislav, Svatopluk, uzurpeaza tronul acestuia, renegand misiunea bizantina, dar aducand, in acelasi timp, beneficii in favoarea apropierii slavilor de civilizatia apuseana, in urma adoptarii Catolicismului si a culturii apusene.
Invazia triburilor ugrice in Panonia duce la destramarea Cnezatului Moraviei Mari.
In 907, vechii unguri sunt infranti de bavarezi langa orasul Brezalauspurk (Bratislava). Se infaptuieste prima atestare a orasului Bratislava.
In anul 997, cand teritoriul slovac se afla in componenta statului ugric, tronul Ungariei este ocupat de Stefan I si Sfant. In anul 1000, in urma incoronarii sale, Stefan I si Sfant devine stapanul tuturor tinuturilor. Unele teritorii slave isi pastreaza o oarecare autonomie, insa si-o pierd treptat, pana in anul 1105, cand ultimul astfel de cnezat, Cnezatul de la Nitra, este desfiintat.
In 1147, sesizand importanta teritoriala, stapanitorii acestor tinuturi invita minerii germani spre a coloniza anumite zone ale Slovaciei, printre care Spis si Banska Stavnica, teritorii unde li se incredinteaza drepturi speciale de oraseni liberi, dreptul de libera organizare si asociere, fapt ce duce la o dezvoltare foarte rapida, atat din punct de vedere economic, cat si spiritual, cultural, stiintific.
Emiterea Bulei de Aur, in 1222, genereaza stabilirea principalelor drepturi ale nobilimii maghiare, in urma careia putinii slovaci isi pierd drepturile de baza si devin vasali ai acesteia.
Anul 1241 coincide cu invazia tatara, care patrunde pe teritoriul Ungariei, implicit si in Slovacia, componenta a Imperiului Austro-Ungar. Impotriva jafului tatar, Ladislav Kumanul cere sa se construiasca cetati de aparare, care vor reprezenta lumea feudala.
Elemente slave se regasesc atat in istoria Slovaciei, cat si in cea a Ungariei. Cetatea din Trencin este organizata de catre Matus Cak dupa modelul curtii regale, prin care se creeaza o posibila, dar nerealizabila alternativa la conducerea Ungariei. Puterea si dominatia se cristalizeaza in trei regate, in anul 1321, dupa moartea nobilului Matus Cak, in urma intalnirii regelui polonez Kazimir cu regele ceh Jan de Luxemburg si regele Carol Robert de Anjou la Visegrad, fosta capitala a Ungariei.
Cu prilejul venirii la conducere a lui Ludovic I , slovacii si nemtii aflati in orasul Zilina primesc, prin adoptarea actului “Priviledzum Proslavis”, care cuprinde cele dintai elemente slovace expuse in scris, drepturi de reprezentare in Consiliul Orasenesc.
Bazele reformarii bisericii catolice sunt introduse cu ocazia patrunderii primilor husiti, cat si datorita nemtilor deja stability aici, in anul 1421, perioada in care statul este din ce in ce mai amenintat de expansiunea turca.
Anarhia patrunde in Regatul Ungariei prin infrangerea, pe 29 august 1526, la Mohac, a armatei ungare de catre turci. Regele moare, iar luptele pentru putere sunt din ce in ce mai aprige.
Tronul este preluat de un nobil slovac, Jan Zapolsky. Mai tarziu cu un an dupa moartea acestuia, Budda si intreaga parte centrala a Ungariei trece sub stapanirea turcilor, dupa care ocupa Estergom-ul, stapanind teritoriul pana in 1606, an in care este semnata Pacea de la Zitava, care are in vedere o noua organizare a statului, tronul fiind ocupat de Matei.

In 1635, umanistul transilvanean, Nicolaus Olahus, devenit ulterior episcop de Estergom (localitate aflata in nordul Ungariei), intemeiaza Universitatea de la Trnava, fiind numit rector al acesteia. El duce o politica de emancipare culturala, se implica in activitati culturale, consemnand in scris, pentru prima data, similitudini intre viata valahilor din Transilvania si a celor din Slovacia. Este o perioada marcata de o serie larga de tulburari politice, printre care si rascoala nobililor transilvani, Gabriel Bethlem si Gheorghe Rakoci, alte razvratiri ale nobililor, cat si ale iobagilor si ale orasenilor. Muncitorii manufacturieri lupta pentru obtinerea drepturilor cuvenite, dar fara succes. Miscarea iobagilor este condusa de un haiduc celebru, care va ocupa un loc de seama in folclorul slovac, Juro Janosik.
Secolele 17-18 sunt incarcate spiritual, intrucat au loc numeroase evenimente importante, ce duc la o dezvoltare rapida a vietii culturale si care vor lansa ideea de necesitate a unei natiuni cu limba proprie. Este, astfel, consemnata intemeierea Universitatii Istropolitane din Bratislava, apar tipografii, se editeaza primele carti in limba slovaca, se infiinteaza invatamantul tehnic.
In 1763, este infiintata prima scoala superioara tehnica miniera la Banska Stavnica, dealtfel, prima institutie cu acest profil din intreaga lume.
Tot in aceasta perioada, tronul Austriei este ocupat de Maria Teresa, urmata de fiul ei, Josef II, sprijinitor al curentului iluminist.

Anul 1777 este marcat de adoptarea primei legi a invatamantului, Ratio Educationis, prin care se pot infiinta si scoli slovace.
Primul ziar slovac apare la Bratislava, in 1783, sub numele “Prespurske Noviny”
In vederea organizarii vietii socio-cultural-politice, in 1792, ia fiinta organizatia “ Tovarasia slovaca a invatatilor”.
Infiintarea Catedrei de Limba si Literatura Cehoslovaca in cadrul Liceului Lutheran din Bratislava, unde au studiat si cele mai de seama personalitati ale vietii cuturale (Ludovit Stur, Josef Miloslav Urban, Miloslav Hodza), va avea o importanta deosebita pentru viitor, intrucat va determina formarea noii inteligente slovace, constienta de apartenenta la natiunea slovaca. Punctul de plecare spre o literatura nationala, cu propriile valori, va consta in consemnarea unui Act Editorial, in perioada de mijloc a secolului al 19-lea.
Bazele literaturii sunt intemeiate chiar de la publicarea primei editii a poemului “Slavy Dcera” (‘Fiica Slaviei’), a lui Jan Kollar, fiul consilierului Mariei Teresa, Adam Frantisek Kollar. O intreaga pleiada de tineri intelectuali slovaci vor ridica stindardul luptei pentru o limba nationala, pentru drepturile poporului slovac, pentru rerprezentarea slovaca in Parlamentul Maghiar. In1843, eforturile sunt rasplatite, limba literara sovaca este codificata. Revolta din 1847-1848 ii are in frunte pe aceiasi tineri intelectuali, insa, ea este sortita esecului, deoarece, nu numai ca nu era suficient de mult pregatita, dar cerintele si necesitatile trecerii la o societate de tip nou nu sunt integral prezentate prin ale lor deziderate.
Pe plan politic, infrangerea armatelor revolutionare maghiare sting ultima zvacnire a revoltei pasoptiste din Europa Centrala, si totodata, din Slovacia.

Anul 1852 este anul aparitiei ”Gramaticii Limbii Slovace” (‘Kratka mluvnica slovenska’), care ajuta la reformarea limbii slovace, aceasta luand aproape forma actuala a limbii actuale.
Cu prilejul unor noi generatii de intelectuali, mai progresiv decat cea catolica, se afirma intelectualitatea lutherana. La Budapesta, apare publicatia “Pestbudinske Vedomosti” (Cunostinte budapestane).
In 1866, se incheie un acord de pace intre Austria si Ungaria. Perioada urmatoare este una sumbra pentru aceste teritorii, cunoscuta sub numele de Dualism Austro-Ungar. Nationalitatile din zona intra in relatii reciproce de comunicare. Consemnate ca deosebit de importante sunt si relatiile romano-slovace, inlesnite si de spatiul geografic, in care popoarele roman si slovac se incadrau, strabatut de lantul carpatic si de Dunare.
Cu doi ani inainte de intelegerea austro-ungara, se desfasoara o perioada infloritoare pentru culturalizare, fiind realizate o serie de institutii de invatamant. Apare cel dintai liceu slovac la Revuca, alte doua la Roznav Turcansky Svaty Martin. Este sesizabila schimbarea centrului de emancipare a slovacilor, de la Bratislava, in Martin, unde se incepe editarea a doua publicatii remarcabile: ‘Slovenske Noviny’ (= Ziarul Slovac) si ‘Slovenske Narodne Noviny’ (= Ziarul National). Personalitati slovace se fac remarcate, in lupta lor pentru emancipare, in diverse organizatii si asociatii, menite sa sustina inerese de specialitate. O astfel de asociatie este aceea a femeilor slovace, ‘Zivena’, care lupta pentru drepturile, interesele si aspiratiile femeilor in randul societatii, pentru frecventa scolara si distrugerea analfabetismului.
Demna de amintit in acest sens este organizatia din Ardeal, condusa de Iulia Ratiu. In 1863, la Martin, este inregistrata drept organizatie culturala Matica Slovenska, in scopul careia s-au strans fonduri la nivel national pentru infiintarea unei biblioteci nationale, pentru o tipografie, o fabrica de hartie, redactia unui ziar si spatii pentru conferinta. In anul ce a urmat, s-a realizat o colecta nationala, care sa permita acordarea unor burse, salarizarea profesorilor, activitati de cercetare, sau sprijinirea unor institutii slovace de invatamant, a muzicii si a artei. In aceeasi perioada se pune in practica primul teatru slovac de amatori, cu stagiune permanenta, organizat in stilul actual al unui adevarat teatru.
Pe langa activitatea culturala, organizatia Matica Slovenska se diversifica prin exercitarea activitatii politice, sustinuta de functionarii acestei institutii, de cadrele didactice, dar, mai ales, de catre preotii lutherani slovaci. In 1875, activitatea asociatiei este stopata de Guvernul Maghiar, care, de asemenea, hotaraste inchiderea liceelor slovace. Este doar inceputul unei politici de maghiarizare, sortita esecului, datorita faptului ca popoarele, inclusiv cel slovac, nu mai renunta la ideea de constiinta nationala. Planul de lupta impotriva politicii de maghiarizare este conturat cu prilejul Organizatiei Congresului Nationalitatilor din Ungaria, la care participa slovaci, sarbi, romani. Cea mai marcanta personalitate in lupta de emancipare, dupa Ludovit Stur, este Svatozar Hurban Vajansky, care extinde legaturile cu romanii atat din Transilvania, cat si din Regat. Vajansky trimite la Bucuresti un ziarist sub acoperire, care sa-l tina la curent cu cele mai recente evenimente.

Fiind parte integranta din Imperiul Austro-Ungar, Slovacia este nevoita sa participe la primul razboi mondial, ca parte combatanta austro-ungara. Lupta pentru emancipare nu mai poate fi oprita. In plus, emigratii slovaci si cehi incep sa se gandeasca in perspectiva la un stat comun al cehilor si slovacilor. Impotriva Austro-Ungariei, diplomatul slovac, general al armatei franceze, astronom Milan Rastislav Stefanik initiaza o armata formata din prizonieri cehi si slovaci deportati in Rusia si Regatul Romaniei, care sa porneasca ofensiva.

In 1918, generalul Milan Rastislav Stefanik si generalul Ciano din Italia semneaza primul document oficial in numele Republicii Slovace, prin care Italia recunoaste viitoarea Republica Cehoslovaca. Incepand din acest an, de-a lungul a 70 de ani, Slovacia devina componenta a statului cehoslovac, care apare in urma infrangerilor austro-ungare si a incheierii Pacii de la Trianon. Urmeaza o perioada de convietuire a Slovaciei cu Cehia, care nu se soldeaza cu nici un conflict armat. Convietuirea Slovaciei cu Cehia a determinat formarea unui stat puternic, la dorinta comuna a cehilor si slovacilor, dar mai ales a Slovaciei, care risca sa intre sub influenta unui nou Imperiu, rasaritean de data aceasta, si anume Uniunea Sovietica. O astfel de tendinta a existat si in urma cu 30-35 de ani, cand Slovacia considera ca, iesind de sub tutela maghiara, s-ar putea integra mult mai bine intr-un imperiu slav al Imperiului Rus, avand in vedere similaritatile dintre cele doua comunitati slave. Cel mai aprig sustinator al acestei idei a fost Svatozar Hurban Vajansky. Antagonii de ordin national exista in cadrul statului cehoslovac, si acestea sunt generate de anumite discrepante de tip economic, Cehia, influentata si de Germania, dispunand de un mai puternic potential economic. De-a lungul unei perioade de 20 de ani, cele doua state coexista in aceasta formula, timp in care Slovacia progreseaza pana la aproximativ nivelul la care Cehia se mentinea.
Consolidarea statului este mult sporita de diversi reprezentanti de stat, care se afirma in cadrul politicii cehoslovace. Una dintre cele mai remarcabile personalitati europene s-a dovedit a fi Milan Hodza, care a contracarat ideile lansate de separare a Cehoslovaciei. Functia pe care o primeste, aceea de Ministru al Educatiei, mai apoi de Ministru al Finantelor, ii permite sa reformeze sistemul financiar cehoslovac, determinand o puternica si rapida dezvoltare economica ce duce la situarea Cehoslovaciei intre primele 5 state ale Europei. Realizarile pe plan national sunt eclipsate de cele la nivel extern. Milan Hodza, alaturi de alti politicieni de marca, printre care si Gr. Gafencu, Nicolae Titulescu, dar mai ales Vaida Voievod, tind spre o Europa Unita, idee lansata inainte de destramarea Imperiului Austro-Ungar, prin gruparea Bellevedere, concretizata in secolul 20 prin crearea Uniunii Europene, la care inca adera Slovacia.

In 1928, criza care cuprinde Europa are puternice repercusiuni asupra Republicii Cehoslovace, anul 1938 aducand separarea celor doua componente ale acesteia. Drept consecinta, Cehia este ocupata de nazisti, iar Slovacia accepta tutela germana, fiind deposedata de unele teritorii de catre statele vecine, cu exceptia unei parti importante, si anume Rusia Subcarpatica.
Ca aliat al Germaniei, statul slovac nu rezista prea mult, intrucat exista o repulsie puternica in sanul Societatii Cehoslovace atat fata de Guvernul Colaborationist, cat si fata de Germania nazista insasi.
La 29 august 1944, izbucneste Insurectia Nationala Slovaca, la care participa nu numai luptatori slovaci, cat si francezi, belgieni, englezi, chiar si foarte multi romani. Insurectia este infranta, iar incheierea razboiului consemneaza sacrificarea pe campul de lupta impotriva nazistilor a peste 220 000 de romani care se aflau in perioada dintre 1944-1945 pe teritoriul slovac.
Subiectul Cehoslovacia revine in forta pentru inca 50 de ani in anul 1945 si cunoaste o desavarsita dezvoltare economica in urma integrarii in Uniunea Sovietica.

Statul cehoslovac se federalizeaza in urma preluarii puterii, in august 1968, de catre comunistii reformati slovaci, in frunte cu Alexander Dubcek, pe o perioada de 9 luni, in care statul cunoaste numeroase transformari. Intr-o noapte de august, intreaga Cehoslovacie traieste experienta unei noi ocupatii-fulger de catre trupele Tratatului de la Varsovia, dotate cu tancuri produse in Slovacia. Conducerea reformista este astfel inlaturata. Pentru Slovacia, si implicit pentru Cehoslovacia, urmeaza o “perioada de normalizare”, ce consta in reinstalarea Regimului Comunist.
Cu prilejul evenimentului “Caderii Cortinei de Fier”, izbucneste celebra “Revolutie de Catifea”, condusa de cehul Vaclav Habel si reformistul slovac Alexander Dubcek. Cu toate incercarile de mentinere, anul 1989 aduce caderea regimului.

Pe data de 1 ianuarie 1993, cele doua parti integrante ale statului federal cehoslovac ajung la un acord pasnic de separare in doua state independente si de sine-statatoare, Republica Ceha si Republica Slovaca.


Republica Slovaca este un stat independent, suveran, condus de un presedinte ales de un Parlament Unicameral, format din 150 de membri, Guvernul este format din Coalitia Majoritara, actualul premier este Mikulas Dzurinda si, actualmente, se afla intr-o incercare de modificare a Constitutiei.

Coordonator sectiune: Madalina Marcu | Gavrila Bogdan + Asociatia Studentilor din Facultatea de Limbi Straine | Contact

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania