Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

TRASATURI DE PERSONALITATE ALE LIDERULUI MILITAR. ELEMENTE DE VALORIFICARE A REZULTATELOR DIN FISA DE CUNOASTERE PSIHOLOGICA

LA ĪNTOCMIREA FISEI DE APRECIERE ANUALA
George Marius Gīdea*
Georgiana Strāmbeanu**

 


Lucrarea de fata īsi propune sa identifice acele caracteristici de personalitate ce pot fi considerate predictori ai succesului activitatii de conducere. Avānd in vedere factorii ce pot influenta personalitatea umana, dintre care si specificul profesional, am realizat, plecānd de la caracteristicile specifice mediului militar, un portret model al comandantului militar, care sa serveasca drept instrument de selectie, dar si de apreciere a cadrelor.
Pentru aceasta am utilizat doua esantioane de subiecti, militari si civili, carora le-am aplicat varianta prescurtata a C.P.I-ului . Rezultatele obtinute ne confirma ipotezele si ne īndeplinesc obiectivele propuse.


H.Mowrer1 afirma ca personalitatea se constituie īn mod unic pornindu-se de la rolurile jucate. Bogardus2 vede in rol un factor de integrarea a personalitatii.
Indiferent de ipostaza sub care se manifesta, individul se exteriorizeaza esential prin actiune, prin activitate si ca factor activ concureaza la finalitatea sociala.
Dintre toate rolurile pe care le joaca individul pe scena vietii, cel care-l tine angajat aproape toata viata īn aria sa este rolul profesional. "Numai evaluarea persoanei la locul de munca poate da o cunoastere corecta a acesteia".[Sutcu T.Farcas, 1982]3
Mediul militar, prin natura lui genereaza o realitate psihosociala si educationala specifica. Prin acest mediu se desemneaza "totalitatea elementelor ce compun armata ca organizatie sociala" [M. Mānzat, 1993]4 .


Principalele particularitati ale mediului militar sunt:
-limitarea considerabila a libertatii de actiune la perimetrul institutiei militare si in folosul acesteia;
-spiritul de lucru preponderent in echipa;
-solicitari profesionale cu caracter de noutate;
-relatii interumane bazate decisiv pe ierarhizare - pe de-o parte - si cooperare, pe de alta parte;
-statute si roluri precis reglementate;
-cod propriu de comportamente, diferit de cel civil in primul rānd prin rigurozitate;
-sistem de comunicare si valori morale specifice;
-comunitate de scopuri;
-activitate cu un īnalt grad de solicitare fizica si psihica;
-conditii de instruire adaptate formarii individului ca luptator (conditii care īncearca sa reproduca fidel solicitarile cāmpului de lupta modern);
-regim de munca si de viata strict dirijat si controlat;
-grad īnalt de complexitate a tehnicii si armamentului (cu efect asupra permanentizarii pregatirii efectivelor);
-misiuni cu īnalt grad de pericol si risc [M. Mānzat, 1993]5 .
Pregatirea militara - īn sens larg - ca si activitate foarte complexa vizeaza modelarea personalitatii militarului, instruirea si educarea lui pentru a desfasura activitati "pe timp de pace" dar si "pe timp de razboi".

I. Particularitati psihologice individuale si grupale generate de activitatile de tip militar.

Notam doar cāteva dintre trasaturile esentiale ce caracterizeaza personalitatea militarului īn ansamblu, trasaturi care privite ca si "capacitati/abilitati" sunt relevate la nivelul obiectivelor generale ale procesului de instruire militara:
-rezistenta fizica si capacitate crescuta de efort fizic;
-mobilitate psihica īnalta;
-reactivitate generala prompta;
-ansamblu instrumental - operational (aptitudini si deprinderi militare generale/specifice) largit;
-capacitate mare de orientare spatiala;
-memorie audio-vizuala dezvoltata;
-spirit de observatie dezvoltat;
-eficienta decizionala;
-capacitate ridicata de rezolvare a problemelor atipice;
-flexibilitate īnalta a gāndirii;
-capacitate de creatie;
-capacitate de autocontrol si autocenzura, stapānire de sine;
-spirit de ordine si disciplina;
-capacitate de executare eficienta a misiunilor, s.a.
Toate aceste "elemente" sunt, īn fond, "calitati" necesare adaptarii optime la situatii riscante, caracterizate printr-un īnalt grad de incertitudine.
Comandantul, potrivit acestei conceptii, trebuie sa cumuleze mai multe competente:
- conducator de oameni si organizatii militare;
- specialist militar;
- luptator;
- educator;
- ofiter cetatean.


Ansamblul competentelor, se finalizeaza in trei ipostaze esentiale ale existentei si actiunii cadrului militar „a fi - a sti - a face".


Acest „a fi - a sti - a face" īntruchipeaza personalitatea comandantului, personalitate considerata o rezultanta a mai multor factori, īntre care familia, scoala si societatea au un rol deosebit.


Īntr-o exprimare generica, comandantul trebuie sa gāndeasca si sa actioneze eficient si creativ pentru asigurarea securitatii nationale si sa coopereze adecvat īn structurile de securitate internationala.


Orice organizatie oricāt de structurata ar fi ea, oricāt de clar i-ar fi conturate responsabilitatile nu poate sa-si realizeze obiectivele si sa functioneze eficient fara coordonarea si controlul actiunilor, atribute ce revin exclusiv conducerii. Definita de Fayol drept un ansamblu de activitati īntreprinse īn vederea atingerii aceluiasi obiectiv, conducerea se refera la cinci activitati esentiale: a prevedea, a decide, a comanda, a coordona, a controla.


Sintetizānd, functiile liderului militar constau īn : mentinerea organizatiei la parametrii functionali optimi, predictia asupra evolutiei evenimentelor, luarea deciziilor, planificarea si organizarea activitatii, īncadrarea personalului, īnsruirea si motivarea acestuia pentru īndeplinirea obiectivelor, controlul asupra calitatii si promptitudinii īndeplinirii ordinelor.


Ca o consecinta imediata a acestei conceptii, se contureaza orientarea investigatiilor spre descoperirea caracteristicilor de personalitate, care pot fi considerate predictori ai succesului īn activitatea de conducere.
Īn scopul cunoasterii psihologice a trasaturilor de personalitate definitorii si caracteristice pentru fiecare persoana a fost elaborata FISA PSIHOLOGICA PENTRU CADRELE MILITARE SI PERSONALUL CIVIL si transmisa īn proiect unitatilor pentru a fi aplicata.


Scopul acestei lucrari este de a gasi elemente din fisa psihologica care sa poata fi valorificate īn procesul de selectie a personalului propus pentru īncadrare īn functii de conducere si determinarea acelor trasaturi care sa se constituie īn predictori ai unui comportament eficient si de a realiza un profil al unui lider eficient.


Stogdill6 (1948) īn īncercarea de a identifica trasaturile specifice liderului, realizeaza o lista a acestora incluzand: fluenta verbala, originalitatea, ambitia, sociabilitatea, capacitatea de a se face placut si spiritul de cooperare. Autorul considera ca acestea sunt cele mai relevante atribute ale personalitatii unui lider, dar subliniaza īn acelasi timp ca prezenta acestora nu ofera o garantie a succesului liderului.


Pe langa aceste trasaturi Stagdill identifica si o serie de caracteristici de personalitate care le sprijina pe primele: un grad ridicat de activism, originalitate, dominanta, confidentialitate, sociabilitate, responsabilitate, adaptabilitate si capacitatea de realizare.

II. Obiective


1. Evidentierea unor trasaturi de personalitate distincte pentru liderul militar care pot fi masurate cu ajutorul C.P.I. si care pot fi valorificate īn procesul de selectie si numire a cadrelor militare īntr-o functie noua.
2. Pornind de la necesitatea aprecierii dupa criterii cāt mai obiective a liderului militar vom īncerca sa izolam din Fisa de apreciere anuala a cadrelor variabilele care sa poata fi masurate cu ajutorul C.P.I.

III. Ipoteze


1. Presupunem ca exista trasaturi de personalitate specifice liderului militar.
2. Presupunem ca exista o corelatie semnificativa īntre rezultatele caracteristicilor de performanta ale cadrelor militare din fisa de apreciere anuala a cadrelor si rezultatele din fisa psihologica pentru cadrele militare si salariati civili.

IV. Metodologia cercetarii

Pentru investigarea structurii de personalitate am utilizat varianta prescurtata a C.P.I. din Metodologia privind cunoasterea si asistenta psiholgica a cadrelor militare si personalului civil.

V. Descrierea lotului de subiecti

Probele au fost aplicate pe un lot de 32 de ofiteri (comandanti militari) cu vārste cuprinse īntre 30 si 41 de ani, cu experienta īn domeniul conducerii si un alt lot format din 33 de persoane din societatea civila cu vārste cuprinse īntre 29 si 42 de ani, fara experienta īn domeniul conducerii.

VI. Prezentarea si interpretarea rezultatelor

Rezultatele obtinute de noi īn urma aplicarii variantei prescurtate a CPI-ului, au scos in evidenta urmatoarele doua caracteristici ca fiind semnificative pentru lideri: dominanta si realizarea prin conformism. Comparand rezultatele obtinute dintre militari cu celalalt esantion folosit in experiment, s-au remarcat scoruri ridicate si la responsabilitate si socializare. Singura trasatura la care nu s-au remarcat diferente semnificative de scor, īntre esantioane, a fost scala de flexibilitate. Inflexibilitatea liderilor militari, este explicata de Campbell7 prin necesitatea adaptarii si īnsusirii de catre militari a unui sistem destul de rigid. Cu toate acestea, autorul atrage atentia asupra faptului ca societatea este īntr-o permanenta miscare, iar noile tendinte ce pun accent pe sensibilitatea interpersonala, pe creativitate si diplomatie ar trebui sa devina instrumente esentiale pentru operatiile de mentinere a pacii.


Pentru a verifica ipotezele cercetarii am utilizat analiza statistica a principalelor valori centrale: media, mediana, modulul, dispersia, abaterea standard.
Acestea sunt relativ apropiate valoric, descriind o distributie relativ normala cu o usoara asimetrie spre dreapta.


Tabelul 1. Rezultatele statistice pentru factorii de personalitate
Cadre militare

Statistics


 

Scale/ Indicatori 

DO

AC

N

32

32

Media

36.5625

31.8125

Mediana

39.0000

33.0000

Modul

39.00

33.00

Deviatia standard

5.7526

2.3201


Personal civil
Statistics


 

Scale/ Indicatori

 

DO

AC

N

Valid

33

33

Media

 

29.7273

29.2424

Mediana

 

30.0000

28.0000

Modul

 

30.00

28.00

Deviatia standard

 

6.4191

3.8489



Figura 1. Histogramele de frecvente ale scalelor de dominanta, si realizare prin conformism pentru militari si civili
Militari



 

Salariati civili


Am identificat īn fisa de apreciere anuala a cadrelor militare cāteva carcateristici de performanta ale ofiterilor īn evaluarea carora se pot folosi rezultatele din testul C.P.I.
1. Capacitatea de conducere-vizeaza trasaturile de personalitate si abilitatile de conducere a oamenilor si organizatiilor militare. Se are īn vedere daca ofiterul evaluat:
- demonstreaza responsabilitate fata de subordonati
-conduce cu fermitate si se conduce dupa principii
-are abilitati specifice managementului
2. Capacitatea actionala-reflecta īndemānarea de a īntreprinde o actiune, de a pune īn aplicare un plan sau un program, de a exercita influenta asupra oamenilor si actiunilor, de a antrena oamenii si resursele īn scopul dorit.
3. Capacitatea de adaptare-implica modul de a actiona cu calm si stapānire de sine si de a avea rezultate maxime īn conditii de mediu schimbatoare si generatoare de stapānire si stress.
4. Initiativa-semnifica abilitatea de a īndrazni si īntreprinde ceva din īndemn propriu, de a propune, organiza sau īncepe o actiune, antrenānd dupa sine si pe altii.
5. Comportamentul-implica evaluarea ansamblului manifestarilor īn mediul militar, referitoare la relatiile cu ceilalti, conduita zilnica, respectul reciproc si tinuta.


Cercetarile efectuate asupra liderilor militari au ajuns reusit sa coreleze rezultatele unor scale ale C.P.I. care sa se constituie īn predictori importanti ai unor lideri eficienti.


Astfel, Lord, DeVader si Alliger8 (1986) realizand o cercetare cu privire la dominata, au ajuns la concluzia ca atāt dominanta cāt si masculinitatea se coreleaza semnificativ cu perceptiile liderului.
Spencer9 (1986) a demonstrat ca scorurile obtinute la dominanta sunt indicatori predictivi ai asumarii rolului de lider.


Smith si Foti10 (1998) studiind dominanta ca trasatura de pesonalitate au surpins relatia dintre dominata, inteligenta, autoeficienta si rolul de lider.


Hogan, Raskin si Fozzini11 (1990) au descoperit ca persoanele care au functii de lider, īn cadrul Departamentului de Politie au obtinut scoruri īnalte la trasaturile: inteligenta, ambitie si capacitatea de a se face placut.


Gough (1990)12 a demonstrat ca acele criterii care sunt esentiale pentru un lider coreleaza semnificativ cu urmatoarele caracteristici: capacitate de statut, dominanta, empatie si independenta, scale folosite din CPI.
Morrow si Stern13 (1990) au descoperit ca indivizii care au obtinut performante notabile, la exercitiile din cadrul centrului de evaluare a managementului, cunoscuti ca lideri ai grupurilor de discutii au obtinut scoruri īnalte la dominanta (ascendenta), inteligenta si sociabilitate.


Sigur ca responsabilitea este o variabila ce concura la succesul conducerii, īnsa īn mediul militar realizarea prin conformism, prin raportarea la un sistem de norme foarte precis- si de ce sa nu recunoastem, destul de rigid- este absolut necesara.

VII. Concluzii

Profilul liderului militar eficient se caracterizeaza prin: echilibru emotional, capacitate de relationare interpersonala, sociabilitate, siguranta de sine, lipsa inhibitiilor, responsabilitate, īncredere īn fortele proprii, motivatie pentru activitati intelectuale, dominanta, capacitate de statut, independenta, empatie, prezenta sociala, orientare spre rezolvarea sarcinii.
Aceasta schitare a unei liste de trasaturi necesare īntr-o functie de conducere si apoi validarea ei, duc la un rationament circular: īn relatia functii de conducere-īnsusiri personale, cauza si efectul īsi schimba permanent locurile. Un individ devine lider, primeste o functie de conducere datorita unui ansamblu de īnsusiri personale. Īn colectiv, aceste calitati īl propulseaza īn prim plan fiind persoana potrivita pentru rolul respectiv. Intrānd īn acest rol, individul īsi dezvolta aceste calitati devine mai implicat īn problemele grupului. Altfel spus, o functie de conducere nu ratifica doar un echipament psihologic existent, ci este totodata si formativa, deoarece activitatea este terenul īn care se manifesta cineva, se dezvaluie si se formeaza īn acelasi timp.



Bibliografie


1. Campbell, D.P. (1991), „Manual for the Campbell Leadership Index", Minneapolis: National Computer Systems.
2. Cpt.Ciobanu,T. Ion „Personalitatea si cunosterea ei", www.actrus.ro
3. Farcas, V.(1982), „Aprecierea persoanei", Editura Albatros, Bucuresti
4. Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.
5. Stogdill,R.M. (1974), „Handbook of Leadership", New York: Free Press
6. „Specificul educatiei militare", www.actrus.ro

 

 


 

* Capitan psiholog, U.M. 02222 Bucuresti
** Psiholog, U.M. 02222 Bucuresti

1 Mowrer, H apud Cpt.Ciobanu,T. Ion „Personalitatea si cunosterea ei", www.actrus.ro
2 Bogardus apud Cpt.Ciobanu,T. Ion „Personalitatea si cunosterea ei", www.actrus.ro
3 Farcas, V.(1982), „Aprecierea persoanei", Editura Albatros, Bucuresti
4 Mānzat, M apud „Specificul educatiei militare", www.actrus.ro
5 idem3
6 Stogdill,R.M. (1974), „Handbook of Leadership", New York: Free Press
7 Campbell, D.P. (1991), „Manual for the Campbell Leadership Index", Minneapolis: National Computer Systems.
8 Lord, DeVader si Alliger apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.
9 Spencer apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian

Forces Leadership Institute.
10 Smith si Foti apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.
11 Hogan, Raskin si Fozzini apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.
12 Gough apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.
13 Morrow si Stern apud Pike, H, Hills. A si MacLennan, R, (2002), "Personality and Military Leadership", Canadian Forces Leadership Institute.

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania