Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

STRESUL ĪN PROFESIA DE POLITIST
Stefania Cristiana Dumitru *

 


Lucrarea de fata a pornit de la simpla observatie conform careia profesia de politist este saturata īn situatii de munca ce duc la intensificarea stressului.
Īn consecinta, devine imperioasa necesitatea reducerii impactului unor asemenea situatii si asigurarii robustetii psihice a lucratorilor de politie. Īn acest sens, īn tari precum Marea Britanie si S.U.A au fost organizate ateliere de lucru focalizate pe problematica stressului pentru a oferi politistilor cel putin bagajul de cunostinte si abilitati de a trai īntr-o maniera cāt mai putin stressanta, ceea ce poate constitui pentru noi un model sau, eventual, un punct de plecare.



I. Situatii de munca, specifice profesiei de politist, ce duc la intensificarea stressului


Profesia de politist este recunoscuta ca fiind saturata cu factori stressori si presupune o multitudine de situatii de munca ce duc la intensificarea stressului:
- aparitiile la procese;
- aducerea la cunostinta rudelor a vestii decesului cuiva;
- factori organizationali, cum ar fi modalitatea īn care se desfasoara sustinerea din partea managerilor si supraīncarcarea de sarcini;
- situatiile īncarcate din punct de vedere emotional
- situatii ce apar īn cadrul interactiunilor dintre politisti si ,,clientii" lor. Aceasta īntrucāt, adesea, politistii sunt victimele infractiunilor, sunt implicati, īntr-un fel sau altul, īn diverse accidente, sunt afectati de disparitia vreunui copil. Pe de alta parte, ar putea fi suspectati ca au īncalcat legea si chiar arestati.
Īn orice caz, este de retinut faptul ca activitatea politistilor are un puternic ecou emotional, iar aceasta traire emotionala se manifesta, de cele mai multe ori, ca furie si mānie.
Trebuie, de asemenea, retinut ca nu doar politistii sunt afectati de activitatea profesionala de zi cu zi, ci si colegii si familiile lor, chiar daca adesea elementul declansator al faptului ca activitatea profesionala īi afecteaza si pe ceilalti nu pare sa aiba legatura cu aceasta.

II. Descrierea atelierelor de lucru organizate īn cadrul institutiei politiei din alte tari


O strategie de interventie avānd ca obiect managementul stressului ar trebui sa se adreseze caracteristicilor psihice ale subiectilor si aspectelor emotionale specifice muncii de politie.
Un argument īn acest sens este studiul īn cadrul caruia au participat politisti americani, cānd s-a urmarit dezvoltarea abilitatilor emotionale ale acestora, ceea ce a avut drept consecinta ameliorarea performantelor īn toate aspectele cuprinse de munca de politie. Premisa acestui studiu a fost ca, daca politistii īnvata sa īnteleaga propriile emotii si sa faca fata acestora si, de asemenea, sa īnteleaga emotiile altora, atunci vor trai experientele presupuse de munca lor īntr-un mod mai putin stressant.


Īn cadrul politiei din Marea Britanie, au fost organizate ateliere de lucru
ce au inclus o serie de exercitii experentiale (meditatie, tehnici de vizualizare, biofeedback), prezentarea unor referate avānd ca obiect raspunsurile biologice si emotionale la stress, modul de percepere a evenimentului si managementul māniei prin restructurare cognitiva. Luānd ca reper urmatoarea definitie a stressului - experienta traita de subiect atunci cānd percepe ca solicitarile depasesc resursele personale si sociale pe care acesta este capabil sa le mobilizeze, vor fi expuse īn continuare concluziile muncii depuse de-a lungul anilor de diversi specialisti īn domeniu despre modul īn care este perceput evenimentul "stressant" si managementul furiei (ca expresie a stressului) prin restructurare cognitiva.

1. Modul de percepere a evenimentului


A experimenta o anumita emotie este o chestiune de alegere. Argumentele pot fi gasite īn experienta unor alte culturi (altele decāt cultura occidentala), īn tehnicile de management al stressului, īn actorie, toate acestea dovedind ca ipoteza lipsei controlului asupra emotiei este nula.
Multe din aceste tehnici au ca puncte de pornire īntelegerea modului īn care au loc īnvatarea, memorarea, si declansarea comportamentelor si considerarea faptului ca oamenii se afla īntr-o continua schimbare, ca nivelurile de constientizare atinse sunt fluide si variaza, ca nivelurile de activare percepute si preferate se schimba.


Fundamentul teoretic al celor expuse, asa cum este prezentat de Apter, consta īn existenta unor categorii de stari / stiluri meta-motivationale, care nu sunt altceva decāt rezultatul īmpletirii valorilor de factura afectiva si a modalitatilor de a experimenta lumea. Este vorba despre patru stari / stiluri bipolare, descrise ca niste axe, care reprezinta continuumuri īntre extremele urmatoare: 1. a te simti jucaus (a fi īntr-o forma ludica) / a fi serios; 2. conformism / nevoia de schimbare; 3. a intra īn rol de competitor / sustinator; 4. autocentrare / allocentrare;


Chiar daca, teoretic, exista infinite posibilitati de stari / stiluri, oamenii prefera si selecteaza anumite combinatii de stari, care se reflecta īn maniera de īnvatare, memorare, comportament si care se īmpletesc. Īn orice moment, oamenii se afla īntr-una din cele doua extreme ale fiecarei stari, īn orice combinatie posibila. Astfel, se explica cum apreciem o experienta ca fiind placuta īntr-o ocazie, dar neplacuta cu alta ocazie.
Īn general, oamenii īsi manifesta preferinta pentru una sau alta din componentele perechii bipolare, ceea ce se poate reflecta īntr-un anume pattern, dar exista si momente īn care are loc comutarea pe cealalta componenta. Se īntāmpla asa ca urmare a interventiei unuia sau chiar tuturor dintre urmatorii trei factori, cu conditia sa fie suficient de puternici pentru a-i depasi pe aceia care actioneaza īmpotriva schimbarii: 1. evenimentele sau asteptarile / montajele afective; 2. frustrarea (īn cazul īn care, aflāndu-ne īntr-o anumita stare, nu putem obtine rezultatul dorit si, dupa un timp, pur si simplu, adoptam starea opusa); 3. saturatia, care apare atunci cānd o persoana s-a aflat ceva vreme īn aceeasi stare.


Īn plus, se poate spune chiar ca intervine, īntr-un anume grad, controlul constient. Ilustrative sunt, īn acest sens, exemplele atletilor si performerilor.


Īn literatura de specialitate, aceste cunostinte sunt reunite īn teoria comutarii. Prin comutare sau trecerea de la o stare la alta se explica cum de modul de a percepe stressul variaza atāt de mult, nu doar de la un individ la altul, ci chiar cānd vine vorba despre una si aceeasi persoana. Totul depinde de componenta combinatiei active la un moment dat. Astfel, putem īntelege de ce performanta este asociata atāt cu niveluri ridicate de activare / mobilizare, cāt si cu niveluri reduse de activare / mobilizare. Totul depinde de starea / stilul meta-motivational īn care persoana se afla īn acea ocazie.

2. Restructurarea cognitiva


Restructurarea cognitiva īnseamna reorganizarea modului īn care percepem lumea, ceea ce implica o foarte mare doza de subiectivism. Suntem subiectivi atunci cānd acordam tot felul de semnificatii remarcilor din partea celorlalti, fie ca sunt prieteni sau doar colegi, chiar daca nu exista nici o intentie ascunsa īn acestea. Īn acest caz, este foarte clar ca ne aflam īn fata unui exemplu de gāndire irationala.


Alte asemenea "mostre" de gāndire irationala ar fi : "Aceasta situatie este total lipsita de speranta"; "De ce mi se īntāmpla mereu chestii dintr-astea?"; "N-am nici o sansa sa termin acest proiect la timp!"
Īntrebarile care se impun īn asemenea momente sunt: 1. Ce simt cānd fac o asemenea remarca? 2. As spune ca remarca mea este īntocmai si īn īntregime adevarata? 3. Aceasta remarca m-a facut sa ma simt mai bine sau mai rau, tinānd cont de faptul ca ma simteam deja un pic stressat / a?


Sunt doar cāteva exemple īn care propria gāndire actioneaza īmpotriva noastra īn situatii care pot genera stress, dar nu-l genereaza automat. Majoritatea reactiilor de stress traite rezulta din propriul mod de gāndire. Tocmai de aceea, orice interventie de management al stressului parcurge urmatoarele etape: 1. īnvatarea modalitatii de recunoastere a gāndurilor distorsionate; 2. schimbarea gāndurilor distorsionate prin achizitia modului de combatere a afirmatiilor irationale; 3. managementul māniei, folosind tehnici cognitive; 4. punerea īn practica a noilor abilitati īnvatate īn situatii din viata de zi cu zi.

Īnvatarea modalitatii de recunoastere a gāndurilor distorsionate
Robert Sapolsky, specialist īn tehnicile de management al stressului, este de parere ca sursa primara / factorul primar al instalarii stressului tine de natura umana, de faptul ca putem gāndi despre felul īn care gāndim ca urmare a posibilitatii noastre de a pastra o imagine / o informatie īn minte atāt timp cāt dorim. De aceea, spre deosebire de noi, animalele, care nu pot realiza acest lucru, nu se īmbolnavesc de ulcer. Deīndata ce pradatorul a iesit din cāmpul sau perceptiv, animalul l-a uitat. Cu alte cuvinte, sunt alertate de pradator exclusiv cānd acesta este prezent. Īn schimb, noi, oamenii, putem pastra vii īn minte gāndurile despre tot felul de "pradatori", īn orice caz, despre toata gama de probleme. Din fericire, suntem capabili si sa ne imaginam solutiile la aceste probleme. Avem incredibila putere de a ne imagina cum sa ne schimbam comportamentul pentru a functiona mai bine īn viitor.


Abilitatea de auto-observatie poate fi atāt o binecuvāntare, cāt si un blestem. Cāteodata, folosim aceasta abilitate pentru a ne razgāndi, a ne submina si a critica lucrurile pe care le facem. Actionam si reactionam simultan. Auto-observatia ne poate elibera de stress sau ne poate condamna pe viata la perturbari emotionale si framāntare.


Īn acest context, Albert Ellis scria: "Cu cāt alegem mai mult sa ne folosim puterea de constientizare pentru a ne analiza scopurile si dorintele, cu atāt mai mult ne īntarim liberul arbitru si capacitatea de a decide singuri. Abilitatea de auto-observatie se concretizeaza / se materializeaza īn demersul de dialog interior. Prin acest dialog interior, pe de o parte, putem "sa ne furam singuri caciula", spunāndu-ne lucruri de genul "Nu voi reusi niciodata nimic", iar pe alta parte, ne putem mentine īn directia scopurilor noastre īn felul urmator: "Pot obtine tot ce vreau daca muncesc din greu si ramān concentrat asupra scopului meu". Gāndurile pozitive, de īncurajare si mobilizare, rationale ne pot slefui / modele destinul īntr-o directie, iar cele negative, distorsionate, irationale, confuze, de descurajare ne modeleaza destinul īntr-alta directie. Aceasta īnseamna ca putem alege cum vrem sa gāndim si sa ne comportam.


Cānd trebuie sa facem ceva despre care credem ca ne pune īntr-o situatie jenanta, dialogul interior poate actiona īn sens inhibitor. Convorbirea cu noi īnsine este adesea generata de reguli interioare puternice, despre care cei mai multi dintre noi nu suntem constienti.
"N-o sa ma fac de rās niciodata īn public", "Va fi groaznic daca o sa ma fac de rās īn fata altora" sunt exemple de asemenea reguli nescrise. Tocmai din aceasta cauza ne este teama sa facem ceva pentru prima data, sa ne dezvaluim cele mai profunde sentimente.


Īn situatia īn care facem ceva pentru prima data, acest gen de dialog interior suna cam asa: "Nu pot. Va fi dificil. De ce fac asta? O sa ma fac de rās. Lumea o sa rāda de mine. Sunt prea batrān pentru a face lucruri pe care nu le-am facut pāna acum."


Atunci cānd facem o greseala, acelasi gen de dialog interior consta īn urmatoarele: "Ce idiot sunt! Este groaznic! Urasc sa fac greseli! Ma caracterizeaza asta. Īntotdeauna fac greseli." Un asemenea dialog interior, daca este puternic, ne poate īmpiedica sa experimentam ceva nou. Ne poate face sa simtim o teama atāt de mare fata de greseli īncāt nu ne mai asumam nici un fel de risc. Retinerea chiar si-n fata celor mai mici riscuri ne poate bloca dezvoltarea, ne "ucide" creativitatea si spontaneitatea.


Aaron Beck enumera alte cāteva reguli nescrise asemenea celor prezentate deja: "Pentru a fi fericit trebuie sa am succes tot timpul!"; "Pentru a fi fericit trebuie sa fiu acceptat de toata lumea si sa fiu placut de toata lumea īntotdeauna!"; "Daca nu sunt īn vārf, nu sunt bun de nimic!"; "Daca fac o greseala, sunt un prost!"; "Valoarea mea depinde de ceea ce cred ceilalti despre mine!"; "Nu pot trai fara "marea dragoste"!"; "Daca o persoana nu este de acord cu mine, asta īnseamna ca nu ma place!"


Evident ca multi dintre noi sunt tentati sa creada ca aceste reguli nu sunt valabile pentru ei, nu li se aplica. si totusi, cel putin o data īn viata au fost suparati din cauza ca n-au obtinut ce-au vrut sau cineva nu i-a placut sau au iesit pe locul doi sau au facut o greseala sau cineva nu le-a apreciat parerea sau vreun / vreo fost / fosta i-a parasit sau cineva nu a fost de acord cu ei. Au existat anume momente īn viata cānd probabil ca au fost afectati de fiecare din aceste reguli nescrise. Aceasta deoarece nimeni nu e perfect. Īn plus, ceilalti pot fi condusi de reguli diferite, chiar contradictorii. De aceea ceste reguli sunt frecvent īncalcate. Īn consecinta, ne simtim iritati si suparati. Sunt cazuri īn care aceste reguli se dovedesc atāt de puternice īncāt pot distruge prietenii, destrama casatorii si ne fac sa ne pierdem īncrederea īn noi.


Regulile interioare adesea includ expresii de genul "Ar trebui…" sau "Trebuie…". De aceea, acest tip de gāndire este denumita "absolutista" - fiind foarte "dictatoriala", cu atāt mai mult cu cāt uneori, desi prezente, nu sunt exprimate ca atare.


Sursa de gānduri distorsionante este, de asemenea, la prezenta īn vocabularul cuiva a cuvintelor "extreme" de genul ,,groaznic", "cumplit". Oamenii care gāndesc īn felul acesta pleaca de la presupozitia ca nu exista "uneori dificil", ci exclusiv "īntotdeauna dificil" si se asteapta ca lucrurile sa se īntāmple īn consecinta. Asemenea persoane exagereaza potentiala gravitate a oricarei probleme.


Un alt exemplu de gāndire irationala este "Nu suport sa …".
Albert Ellis a definit secventele procesului de aparitie a stressului ca termeni ai unei ecuatii: 1. evenimentul activator / īntāmplarea / situatia (A); 2. interpretarea īntāmplarii (B); 3. reactia de stress = consecinta (C), astfel ca A+B=C. Cu alte cuvinte, ceea ce gāndim despre o situatie determina ceea ce simtim īn legatura cu acea situatie. Gānduri diferite, asociate aceleiasi situatii, duc la moduri diferite de a trai acea situatie.
Sa ne referim la un exemplu concret: sa presupunem ca avem o pana de cauciuc īn drum spre locul de munca. Aceasta este situatia / evenimentul activator. Īn fata acestei situatii putem gāndi astfel: "Este cel mai rau lucru care mi se putea īntāmpla. N-o sa-mi repar niciodata cauciucul asta. O sa īntārzii la serviciu si probabil ca voi fi dat afara." Īn consecinta, ne simtim suparati si frustrati. Sau, īn fata aceleiasi situatii, putem gāndi: "O pana de cauciuc. Nu e mare lucru! Pot sa-l schimb si singur sau pot chema pe cineva care sa ma ajute. O sa-l sun pe seful meu si o sa-i explic ce s-a īntāmplat. Va īntelege. Oricui i se poate īntāmpla sa aiba o pana de cauciuc macar o data." Ca urmare, ne simtim mai putin stressati si capabili sa facem fata situatiei.
Cei mai multi oameni, de obicei, nu sunt constienti de existenta acestor gānduri si considera ca stressul este rezultatul inevitabil si nemijlocit al īntāmplarii / evenimentului activator.


Schimbarea gāndurilor distorsionate prin achizitia modului de combatere a afirmatiilor irationale


Orice schimbare īncepe cu constientizarea obiectului schimbarii.


Un prim pas catre schimbare, la īndemāna oricui, este "contabilizarea"situatiilor stressante prin care am trecut, īn felul urmator:
1. notarea unei scurte descrieri a situatiei, 2. "refacerea"dialogului interior astfel īncāt sa ne amintim cāt mai multe detalii, 3. analiza calitatii dialogului interior, luānd drept criteriu, apropierea de unul din cei doi poli: "M-a facut sa ma simt mai bine" / "M-a facut sa ma simt mai rau".
Combaterea gāndurilor irationale presupune parcurgerea unui proces marcat de urmatoarele īntrebari: 1. Cāt de adevarate sunt aceste remarci? 2. Pot fi dovedite? 3. Sunt general valabile sau sunt adevarate doar īn anumite cazuri?
Iata cinci tehnici pe care le putem folosi pentru a ne mentine gāndurile limpezi si rationale:
1. Gaseste ceva bun īn orice situatie! 2. Controleaza-ti dialogul interior! 3. Evita sa cauti vina cuiva! 4. Priveste īnainte! Concentreaza-te pe ce va fi! 5. Nu uita ca, daca īncalci aceste reguli, poti deveni stressat!
Toate acestea sunt tehnici de restructurare cognitiva tocmai pentru ca ne ajuta sa reorganizam modul īn care vedem lumea.


Lupta cu gāndurile irationale presupune evaluarea acestor convingeri irationale si recunoasterea a ceea ce sunt ele cu adevarat: expresii ale frustrarii bazate doar pe o bruma de adevar si exagerarea tuturor proportiilor. De exemplu, obisnuim sa ne spunem: "sefa mea este o ticaloasa absoluta! Mereu īmi da de lucru īn ultima clipa." Acesta este un exemplu clar de distorsionare a adevarului. Daca analizam aceste remarci, vom avea masura īn care ele stau īn picioare / sunt valide. Daca sefa este īntr-adevar o ticaloasa absoluta, aceasta īnseamna ca niciodata ea nu a facut un lucru bun, indiferent pentru cine. Daca ar fi sa examinam atent afirmatiile facute, ne vom aminti cel putin o ocazie īn care sefa ne-a marit salariul sau ne-a lasat sa plecam mai devreme acasa sau chiar ne-a laudat pentru munca noastra. Asa ca mai corect ar fi sa spunem asa: "Cāteodata e greu sa lucrezi cu sefa mea."


Īn fata "cuantificatorilor universali" de genul "niciodata" sau "īntotdeauna", cea mai adecvata reactie este: "De fapt, nu īntotdeauna sefa mea īmi da ceva de facut īn ultimul moment. Īn ultimele doua saptamāni n-a facut deloc asa ceva".


Un alt mod de combatere a remarcilor irationale este identificarea prezentei evidente sau "īn umbra" a afirmatiilor de genul "trebuie…" si sanctionarea lor.


Albert Ellis este de parere ca se disting trei categorii de afirmatii gen "trebuie..."
1. avānd drept tinta propria persoana (Trebuie sa fac lucrurile perfect! / Trebuie sa am succes! / Trebuie sa fiu iubit!); 2. īndreptate catre altii (Ceilalti trebuie sa-si faca treaba cāt de bine pot! / Ceilalti trebuie sa se comporte respectānd regulile mele! Ceilalti trebuie sa se poarte frumos cu mine īntotdeauna!); 3. orientate īmpotriva conditiilor de munca, de mediu si īmpotriva lumii (rānduielilor lumesti) (Viata n-ar trebui sa fie asa de grea!)
Daca suntem atenti, vom constata ca īn spatele multor convingeri irationale stau, de fapt, afirmatii gen "trebuie…". Sa ne gāndim la un exemplu: remarca "Colegul meu nu e bun de nimic" ascunde urmatoarea afirmatie gen "trebuie…": "Ceilalti trebuie sa-si faca treaba cāt de bine pot".
De īndata ce am sesizat legatura dintre o convingere irationala si afirmatia "trebuie…", ce se afla īn spatele acesteia, putem schimba afirmatia "trebuie…" astfel īncāt sa sune mai putin dictatorial. Este usor de realizat acest lucru, convertind afirmatia "trebuie…" īntr-o preferinta. Avantajul acestei transformari consta īn flexibilitatea specifica preferintelor. Neīndeplinirea unei preferinte ne supara mai putin decāt neīndeplinirea imperativului "trebuie…". Īntorcāndu-ne la exemplul prezentat, vom face urmatoarea mutare: "As prefera ca oamenii sa-si faca treaba cāt de bine pot, dar n-o voi lua īn nume personal, daca nu vor face asta." Prezenta lui "dar" mentine gāndirea limpede si rationala.

Managementul māniei, cea mai periculoasa dintre emotii

Mānia ia multe forme. Exista mai multe tipuri de mānie: abuzul, ridiculizarea, violenta fizica, sarcasmul, īmbufnarea, gelozia, furia, ostilitatea, plictiseala, iritarea sau frustrarea, auto-compatimirea si īnvinovatirea.
Īn plan fiziologic, mānia duce la cresterea nivelului de cortizon si adrenalina, cresterea tensiunii arteriale si a glicemiei, concomitent cu reducerea diametrului vaselor sangvine. Creste, de asemenea, nivelul colesterolului, ceea ce mareste riscul de arterioscleroza.


Raspunsul fiziologic al organismului la mānie este acelasi cu raspunsul la stress.
Exista o foarte strānsa legatura īntre mānie si afectiunile cardiace, infarctul miocardic si hipertensiunea arteriala cronica.


Dr. Redford Williams, cercetator la Duke University, a ajuns la concluzia ca, mai ales, ostilitatea se asociaza cu afectiunile cardiace si poate fi un bun predictor pentru infarctul miocardic.
Mānia poate conduce la insomnie si oboseala.


Oamenii al caror comportament este marcat de ostilitate au o viata caracterizata de probleme de cuplu, nivel ridicat de stress, nivel redus de satisfactie īn munca si probleme de relationare la locul de munca.
Simtim mānie atunci cānd consideram ca īntāmplarile care tocmai se petrec sau sunt deja petrecute sau care ar putea avea loc se deruleaza altfel decāt suntem noi de parere ca ar trebui sa se īntāmple. Mānia este o reactie ce apare atunci cānd asteptarilor noastre nu li se da curs.


Nu suntem māniosi īn lipsa unei justificari pentru ceea ce simtim. De obicei, ne māniem din cauza altor oameni sau din cauza unor lucruri sau situatii si, uneori, din cauza noastra. Adevarul este ca traim aceasta emotie ca raspuns la nevoia ca lucrurile sa fie facute asa cum vrem noi / dupa pofta noastra.
Mānia este resimtita īn cazul īn care cineva īncalca niste reguli.


Fiecare dintre noi are asemenea reguli īn baza carora luam decizii si care ne indica cum ar trebui sa decurga lucrurile.


O regula este acea convingere, care ne confera asigurarea ca asa trebuie sau ar trebui sa fie un lucru. Īn general, regulile includ expresii de genul "ar trebui", "trebuie". Ne māniem cānd cineva īncalca sau chiar noi īncalcam una din regulile care ne guverneaza.


E de retinut ca aceste reguli sunt creatia noastra. Ele nu sunt echivalentul realitatii. Noi suntem cei care decidem cum ar trebui sa fie lucrurile. si atunci cānd apare ceva ce intra īn conflict cu modul cum credem noi ca lucrurile ar trebui sa fie, īn noi rasare mānia. Īntāmplarea īn sine nu ne face māniosi mai mult decāt ne-ar face sa ne simtim plictisiti sau altcumva. Felul īn care noi reprezentam īn mintea noastra īntāmplarea, ceea ce semnifica aceasta pentru noi duce, īntotdeauna, la trairea unei anume emotii fata de acea situatie.
Motivul pentru care ne suparam pe cineva sau pe ceva nu este comportamentul acelei persoane si nici circumstantele situatiei, ci convingerile noastre īn legatura cu modalitatea īn care oamenii ar trebui sau trebuie sa se comporte.


Īn functie de cum interpretam situatia si luam īn considerare regulile pe care le-am creat pentru aceste tipuri de situatii, ne vom pastra calmul si linistea la un anumit nivel.


Primul pas īn controlul māniei este reexaminarea regulii ce intra-n actiune si constientizarea faptului ca de la aceasta, ci nu de la situatia propriu-zisa, s-a ajuns la alegerea māniei, ca reactie la situatia respectiva.


Dr. Wayne Dyer recomanda cāteva modalitati de a pastra controlul asupra starii / emotiei de mānie (enervare):
1. Sa fim foarte atenti la ceea ce gāndim īn momentele acelea de mānie si sa ne aducem aminte ca nu trebuie sa gāndim astfel, pur si simplu pentru ca asa am facut īn trecut.
2. Sa īncercam sa amānam trairea māniei. Daca stim ca ne māniem īntr-o anume situatie, atunci sa amānam declansarea trairii cu 15 secunde si abia apoi "sa ne dam drumul". Īn urmatoarea ocazie, sa īncercam amānarea cu 30 de secunde si, īn continuare, sa tot marim intervalul. Amānarea īnseamna, de fapt, control. Dupa ceva exercitiu, vom fi īn stare sa eliminam declansarea māniei.
3. Sa avem īn minte ca putem considera un lucru neplacut si, cu toate acestea, putem simti si altceva decāt mānie fata de acel lucru.
4. Sa ne amintim īn acele momente de mānie ca fiecare are dreptul sa fie ceea ce alege si, de fapt, doleanta noastra, ca alte persoane sa fie altfel de cum sunt, ne alimenteaza starea de mānie. Sa īnvatam sa le permitem celorlalti sa aleaga, asa cum si noi insistam asupra drepturilor noastre.
5. Sa tinem un jurnal īn care sa notam timpul, locul si situatia la care am ales sa reactionam cu mānie. Simplul act de a scrie despre fiecare incident ne va face sa alegem mānia din ce īn ce mai putin.
6. Sa scapam de toate asteptarile pe care le avem fata de ceilalti.
7. Sa ne pese de propria persoana. Īn felul acesta, nu ne vom mai consuma traind o emotie asa de auto-distructiva.
8. Īn loc sa fim sclavii, din punct de vedere emotional, ai oricarei situatii cu potential frustrant, sa folosim aceasta situatie ca pe o provocare la schimbare, nu ca pe o ocazie de a ne enerva.

III. Obiectivele si premisa oricarei interventii de managementul stressului


Obiectivele unei interventii de managementul stressului, recomandate īn literatura de specialitate sunt: 1. cresterea nivelului de constientizare a propriilor trairi; 2. sporirea bagajului de cunostinte; 3. schimbarea atitudinii si comportamentului; 4. reducerea riscului de īmbolnavire si ameliorarea productivitatii.
Sunt posibile asemenea obiective īntrucāt premisa oricarei strategii de interventie consta īn admiterea faptului ca reactioneaza prin stress oamenii care au īnvatat sa faca acest lucru. Tocmai de aceea, Max Wertheimer definea adultul ca fiind ,,un copil deteriorat".


Reactia de stress este o cale īnvatata si, dupa cum sustine un proverb romānesc, "īnvatul are si dezvat". Poate fi usor sau dificil sa schimbi un model īnvatat.
Cu cāt fixarea a fost mai puternica si cu cāt īnvatarea modelului s-a realizat la un nivel mai profund, cu atāt este mai probabil ca schimbarea sa fie dificila, dar nu este chiar īntotdeauna asa.
Unul din factorii de care depinde aceasta schimbare este autenticitatea nevoii unei persoane de a face acest lucru.


Oamenii se schimba atunci cānd stiu cum sa faca acest lucru, cānd au oportunitatea si cānd sunt motivati suficient. Īn consecinta, managementul stressului īnseamna: sporirea / ameliorarea abilitatilor si bagajului de cunostinte, furnizarea oportunitatii, gasirea motivatiei corespunzatoare si a resurselor care sa constituie un catalizator pentru schimbarea acelei persoane.


Īnsasi descrierea mecanismului prin care se produce stressul are valente motivationale īn managementul stressului īn cazul anumitor oameni, īnsa īn mod diferentiat. Se contureaza doua situatii:


1. Este vorba despre acel gen de persoane ce poate fi denumit ,,centrifug". Īn cazul lor, sublinierea consecintelor, care pot fi foarte grave, accentuarea faptului ca stressul poate īmbolnavi, si īnca cum, si ,,lovitura emotionala" primita sunt suficiente, uneori, ca baza motivationala a schimbarii comportamentului, deoarece furmizeaza convingerea ca riscul este mare, ca "terenul" este vulnerabil si duce la instalarea starii de frica fata de consecinte.


2. Este cazul persoanelor al caror comportament ar fi etichetat ca fiind ,,centriped", atrase de starea de mai bine, de o sanatate mai buna, motivate de beneficii.
Apartenenta la una sau alta din cele doua categorii este doar unul din factorii care influenteaza starea motivationala a cuiva.


Realitatea este ca nu poti absolut deloc motiva direct oamenii, dar īn schimb, ceea ce poti face este sa conectezi eforturile īntreprinse la structura motivationala proprie diverselor persoane.
Pentru ca schimbarea sa functioneze, este nevoie fie sa schimbam credintele / convingerile cuiva, fie sa apelam la o convingere deja existenta. Nu poti produce o schimbare pe termen lung la nivel comportamental daca nu schimbi mai īntāi credinta care sustine acel comportament.
A educa pe cineva īn problematica stressului nu duce la efectele dorite decāt daca nu exista deja un sistem de credinte / convingeri care sa asimileze bagajul nou de cunostinte. Altfel, orice noua informatie este "stearsa", pur si simplu, din cauza faptului ca nu are nici o semnificatie pentru persoana respectiva. Se īntāmpla asa īntrucāt nu exista un raspuns specific la stress, la nivelul organismului, ci un sistem informational complex, care codifica si īncapsuleaza experienta, poate chiar o creeaza.

Organizarea unor asemenea ateliere de lucru sau seminarii īn cadrul Politiei Romāne īsi poate dovedi eficienta īn conditiile īn care, ca prim pas, se obtin informatii asupra configurarii emotionale a oamenilor din institutie si "se culeg" cāt mai multe definitii personale ale stressului.


Urmeaza ca, īn functie de aceasta, sa fie alcatuite grupe de lucru omogene, carora, cel putin, sa li se ofere bagajul de cunostinte si, eventual, de deprinderi referitor la problematica stressului.


Aceasta īntrucāt, dupa cum am mentionat īn partea introductiva, munca de politie este "stressanta" si este de asteptat sa fie asa, luānd īn considerare genul de evenimente care fac obiectul muncii de politie. Tocmai de aceea este nevoie de personal care prezinta cote maxime de robustete psihica.
Cum se poate ajunge la asta? Prin īnvatarea recunoasterii acelor itemi disfunctionali ce apartin felului īn care procesam informatiile din mediu si restructurarea lor.


Maniera de prezentare a problematicii stressului pe parcursul paginilor anterioare nu si-a propus decāt sa constientizeze atributul de "rezolvabile" a oricaror "probleme" generate de stress si sa sublinieze ca tot ce avem de facut este sa ne mobilizam sa cautam, īn mod organizat si sistematic, solutiile. Pentru ca, dupa cum am vazut, solutiile exista.


Bibliografie


1. ABC' s of Cognitive Restructuring ( www.stressstop.com );
2. Emotional Intelligence is a concept that can be used in Stress Management ( www.isma.org.uk );
3. Fear, anger, worry and guilt ( www.faculty.weber.edu );
4. Stress Management Tips and Techniques ( www.mindtools.com );
5. The Psychobiology of Stress and Healing ( www.isma.org.uk );
6. Using academic service learning in a bussiness school curriculum to foster development of emotional intelligence ( www.aacu-edu.org )
 


 

* Inspector psiholog, I.P.J. Vālcea, M.A.I.
 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania