Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

PSIHOLOGIA ORGANIZAŽIEI MILITARE. MOTIVAŽIA.

REPERE PRIVIND POTENTIALUL DE LIDER LA ELEVII SI CURSANTII SCOLII MILITARE DE MAISTRI SI SUBOFITERI A FORTELOR TERESTRE. STUDIU COMPARATIV SI PERSPECTIVE
Colonel Iulian BOERU*, maior psiholog Dorin PETRESCU**

 


REZUMAT

Cercetarea elaborata a avut ca scop radiografierea particularitatilor psihologice ale liderului si a implicatiilor psihosociale ale comportamentului acestuia la nivelul grupului mic. Ne-am propus sa analizam aspecte cu un grad mare de relevanta: capacitatea de decizie, stilul de abordare al conflictului si potentialul de intercomunicare al liderului.

Cuvinte cheie: potentialul de lider, capacitate decizionala, empatie, stil de procesare al informatiilor, stilul relational-comunicational.

OBIECTIVELE SI METODOLOGIA INVESTIGATIEI

Cercetarea elaborata a avut ca scop radiografierea particularitatilor psihologice ale liderului si a implicatiilor psihosociale ale comportamentului acestuia la nivelul grupului mic, considerānd-o utila īn proiectarea si desfasurarea activitatilor instructiv-educative īn cadrul Cursului de formare a subofiterilor īn activitate. De asemenea, a vizat identificarea structurilor intragrupale si grupale care prezinta zone cu potential conflictual ridicat, identificare pe care am considerat-o utila comandantilor de subunitati, pentru reducerea eventualelor nuclee cu potential conflictual ridicat si mai ales pentru adoptarea unor masuri oportune īn vederea armonizarii si optimizarii relatiilor interpersonale din cadrul subunitatilor de elevi si cursanti.


Nu īn ultimul rānd, am considerat ca surprinderea relatiilor dintre stilul de comunicare, stilul de procesare a informatiilor, empatie, capacitatea decizionala si stilul de rezolvare a situatiilor conflictuale poate constitui un reper important īn proiectarea activitatii de consiliere psihologica, educationala si mai ales vocationala, desfasurata de psiholog, comandanti, sefi de structuri, pentru o buna ierarhizare a subofiterilor, care fie solicita o functie īn cadrul unei misiuni, fie va desfasura o serie de activitati de educare si instruire cu diferite categorii de militari.


Rezultatele obtinute vor putea, sau nu, sa sustina reconsiderarea profilului liderului īn conditiile elaborarii unor programe de training educational (dezvoltarea capacitatilor, abilitatilor, competentelor cognitive;orientare catre metacognitie; strategii rezolutive), aceste aspecte putānd reprezenta obiective generale si operationale incluse īn cadrul Planului de īnvatamānt si a programelor analitice, avānd la baza principiile interdisciplinaritatii si mai ales a transdisciplinaritatii.


Studiul a vizat identificarea unor asemenea caracteristici, definite prin relatiile dintre vārsta, sex, performante, specialitate, traiectul devenirii profesionale, empatie, inteligenta, stil de procesare al informatiilor, capacitate decizionala, potentialul de intercomunicare, capacitatea de apreciere si autoapreciere obiectiva.

INSTRUMENTE DE INVESTIGARE


Desingul cercetarii a constat īntr-un studiu corelational mixat care a integrat atāt componente cantitative cāt si calitative. Īn cercetare au fost folosite urmatoarele metode si tehnici:
- observatia
- convorbirea
- anamneza
- chestionarul de empatie(M.E.E., īn varianta adaptata de S. Marcus)
- chestionarul de procesare a informatiilor (H. I. P. adaptare G. Nicola)
- instrumentul de evaluare a stilului de abordare a conflictului ISAC-TK
- test de aptitudini generale MS1/2(rezultate īnregistrate CZSO)
- chestionarul privind capacitatea decizionala BTPAC
- chestionarul de intercomunicare pentru lider (CIC-96 adaptare C. E. Cracsner)
- chestionar de apreciere si autoapreciere obiectiva (metoda Zapan)


Prelucrarea datelor a fost realizata cu ajutorul programului S.P.S.S. v8.0.
Īn calitate de subiecti au fost elevii anului I- filiera directa si militari angajati pe baza de contract, cursanti-filiera indirecta.


IPOTEZE

- Maniera de solutionare a conflictelor abordat din perspectiva unei situatii problematice este influentata de modalitatea de procesare a informatiilor (stilul cognitiv), capacitatea empatica si stilul comunicational;
- Stilul eficient de abordare a conflictului va corela puternic cu capacitatea decizionala;
- Tinerii orientati spre cariera militara, remarcabila prin cooperare īn activitate si colegialitate, manifesta un nivel empatic peste medie;
- Capacitatea decizionala este conditionata de sistemul de intercomunicare a liderului, de orientarea liderului spre oameni, spre actiune, proces si mai putin orientarea spre idei
- La esantionul īn studiu, stilul cognitiv cel mai frecvent este "stānga";
- Scorul la testul de aptitudini generale va corela semnificativ cu stilul "cognitiv" stānga;
- Subiectii de sex masculin au o orientare catre organizare si actiune iar subiectii de sex feminin spre idei si oameni;
- Mediile urban si rural īn care s-au educat subiectii si-au pus amprenta asupra variabilelor analizate..
- La nivelul grupului constituit, autoaprecierea obiectiva a capacitatii decizionale corespunde cu aprecierea colectivului(grupului);
Īn tabelul 1 sunt prezentate partial datele relative la cele 26 de variabile luate īn studiu pe esantionul de 53 subiecti. Valorile medii, minime, maxime si deviatia standard sunt redate īn tabelul nr. 2.


Tabel nr. 1 - Prezentare (partiala) date primare relative la cele 25 de variabile:1- Nume Prenume; 2- Arma (1- inf, 2- arta, 3- artt, 4- au,..); 3- Vārsta; 4- Sexul (1- m, 2- f); 5- Niv Mental; 6- Dominanta; 7- Right; 8- Left; 9- Integrated;10- Mixt; 11- EMPatie; 12- Clasa Emp (1- f. slab emp, 2- slab emp, 3- mediu emp..); 13- Stil de Abordare Conflict(a- profil standard A, ….); 14- Competitie; 15- Colaborare; 16- Compromis; 17- Evitare; 18- Acomodare; 19- orientare spre oameni; 20- orientare spre idee; 21- orientare spre organizare;22- orientare spre Actiune; 23- Capacitate Decizionala; 24- Clasa Cap. Deciz.; 25- apreciere ZAPan; 26- Medie grup Zapan; 27AutoapreciereZAP.
 

NP

AR

V

S

NM

DOM

R

L

I

M

EMP

CE

SAC

CPT

COL

CPR

EV

AC

OM

I

ORG

A

CD

CCD

ZAP

MZP

AZAP

1

1

23

01

64

l

13

20

08

08

11

02

c

10

06

10

08

06

09

10

12

09

04

03

- 22

-, 33

1

2

1

21

01

30

r

19

15

06

14

21

02

a

04

06

04

09

04

12

10

10

08

06

04

30

2, 44

1

3

1

29

01

34

l

10

16

14

22

46

03

a

10

05

10

06

02

15

07

15

09

05

04

08

1, 25

1

4

1

23

01

44

l

04

22

19

13

26

03

a

04

06

04

08

04

13

07

08

12

04

03

15

3, 8

1

5

1

24

01

31

l

04

19

17

12

56

03

a

05

08

05

07

05

17

04

12

08

02

02

- 07

- 3, 2

2

6

1

23

01

43

l

10

19

11

19

20

02

a

08

08

08

06

06

10

11

12

07

04

04

- 02

- 0, 5

3

7

1

23

01

29

l

07

23

10

11

25

02

a

03

08

03

06

06

12

04

12

12

05

04

06

1, 0

2

- - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - -

- - - -

- - -

- - -

- - - -

- - -

- - - -

- - - - -

26

3

22

01

36

l

11

19

12

14

54

02

c

00

06

09

06

09

11

09

09

11

03

03

36

4”5

2

27

4

21

01

38

i

08

12

20

17

- 30

02

d

00

06

02

04

02

11

09

16

04

04

03

- 13

- 3, 2

4

28

4

21

01

43

m

09

14

17

20

- 20

02

a

07

07

07

06

05

11

09

16

04

04

03

- 10

- 1, 0

1

29

4

24

01

54

i

09

09

22

25

47

03

a

06

04

06

04

04

09

14

06

11

04

03

- 19

- 3, 6

2

30

- - - -

  - - -

- - - -

- -  - -

- -  - -

- - - -

-  - - -

- -  - -

- - - -

-  - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - -

-  - - -

- - -

- - -

- -

- - -

- - - -

- - - -

- - - -

- - - - -







Tabelul 2- Tabloul statistic descriptiv al principalelor valori:





 

 

Tabelul 2 - Tabloul statistic descriptiv al principalelor valori:

 

 

Un prim aspect pe care dorim sa-l evidentiem, ar fi acela al diferentelor care s-ar putea datora mediului īn care s-au educat subiectii. Observam īn tabelul 3 ca, desi exista diferente valorice īntre grupul 1 (mediul urban) si grupul 2 (mediul rural), nu le putem considera semnificative pentru un nivel de īncredere de 95%. Īnregistrānd aceasta omogenitate a lotului, nu mai apare necesara considerarea diferentiata a Subiectilor dupa criteriul mediului de provenienta, rezultatele si comentariile referindu-se la īntreg esantionul.


Īn figura 2 – prezentare valori HIP - Dominanta, esantionul are urmatoarea distributie a stilului de procesare cognitiva: Integrated- 8, 6%; Left- 23, 5%; Mixed- 25, 9%; Right- 7, 4%. Analizānd distributia pe cele doua loturi de Subiecti (filiera directa-indirecta) observam o frecventa mai mare a stilului Mixt la filiera directa (54%), frecventa īntālnita si la filiera indirecta īn proportie mare alaturi de stilul Left (ambele 77%). Faptul ca la nivelul lotului predomina stilul Mixt pune īn evidenta o procesare de tip adaptativ-situational cu alternarea interventiei "logicului", "analiticului", dar si a "imaginarului" si a "relationalului". Consideram ca apar aceste deosebiri deoarece la filiera directa avem īn structura lotului un procentaj de 33% Subiecti de sex feminin, persoane orientate spre diversitate, iar la filiera indirecta, stilul predominant "left"apare ca urmare a orientarii Subiectilor spre respectarea ordinelor, regulamentelor, spre conformism.


 

Figura 2
Stil de procesare cognitiva-esantion complet

 

 

 

Figura 3
Stil de procesare cognitiva
Filiera Directa

 


 

Figura 4
Stil de procesare cognitiva
Filiera Indirecta

 

 

Analizānd capacitatea empatica (figura 5) observam ca esantionul īn studiu apare cu tendinte spre valori joase: 57% sunt slab empatici; iar 34% mediu empatici. Prin aceste valori, cariera militara apare bine diferentiata de altele (profesia didactica, cariera artistica).

 


 

Figura 5
Analiza variabila EMPATIE (esantion)
 

Analizānd figurile 6 si 7 observam ca la filiera directa īntālnim īn proportie de 77% o capacitate medie empatica, noi punānd acest aspect pe faptul ca Subiectii au petrecut īmpreuna mai mult de sapte luni, fata de cei de la filiera indirecta, care s-au cunoscut la īnceputul cursului si au petrecut īmpreuna o luna de zile. Rezultatele īnregistrate la nivelul acestui esantion, coroborate cu alte cercetari (D. Petrescu, 2003), pun īn evidenta faptul ca atāt cei care aspira la calitatea de cadru militar-subofiter cāt si absolventii-subofiteri au tendinta spre "slab, mediu empatic".



 

Figura 6
Analiza variabila EMPATIE
Filieraindirecta

 

 

 


Figura 7
Analiza variabila EMPATIE
Filieradirecta

 


Variabila Stil de abordare conflict, am analizat-o pornind de la profilele standard īnregistrate, identificānd urmatoarele date(figura 8): A- 65%; B- 20%; C- 10%; D- 5%.


 

Figura 8
Profile standard-Stil de abordare conflict (filiera indirecta)

 

Consideram ca este normala aceasta distributie, tinānd cont de selectia facuta Subiectilor la admiterea la Cursul de formare subofiteri.
Dimensiunile stilului relational-intercomunicational, la filera indirecta, se prezinta astfel (figura 9):


Figura 9
Dimensiunile stilului relational-intercomunicational:
SC OM- stil centrat pe oameni;SC ORG- stil centrat pe organizare,
SC A- stil centrat pe actiune
SC I- stil centrat pe idei;
(filiera indirecta)



Modul de structurare al relatiilor de intercomunicare prezinta o orientare puternica spre stilul centrat spre oameni (50%) si centrat pe actiune (22, 5%). La filiera directa (figura 10) se mentine orientarea spre oameni (54%), dar apar diferente la stilul orientat spre idei (30%), fiind normale orientarile Subiectilor spre concepte, proiecte, creativitate, inovatie.


 


Figura 10
Dimensiunile stilului relational-intercomunicational:
SC OM- stil centrat pe oameni;SC ORG- stil centrat pe organizare,
SC A- stil centrat pe actiune
SC I- stil centrat pe idei;
(filiera indirecta)


Desi la nivelul īntregului esantion variabila Capacitate Decizionala are o distributie relativ normala (figura 11), analizānd pe cele doua subgrupuri, situatia se prezinta astfel (figura 12 si 13)


Figura 11-Variabila Capacitate Decizionala (esantion): 1-mica - 6-mare




Figura 12 - Variabila Capacitate                         Figura 13 - Variabila Capacitate
                          Decizionala (filera directa)                               Decizionala (filera indirecta)


Putem spune ca, la filiera indirecta, Subiectii se caracterizeaza printr-o buna capacitate decizionala, explicata prin faptul ca au experienta acumulata la comanda unui grup mic dar mai ales prin parcurgerea cursului intensiv de formare a subofiterilor.


Pe lānga aspectele descriptive prezentate, am fost interesati de modul de asociere, corelare a datelor obtinute. Pornind de la ipotezele de lucru stabilite am īmpartit esantionul tinānd cont de profilele standard identificate privind stilul persoanei de abordare al conflictului.


Īn analiza datelor s-a folosit metoda BIVARIATE, corelatia PEARSON si un prag bidirectional(TWO- TAILED), iar īn prezentarea datelor statistice s-au retinut doar pe cele care au prezentat un grad ridicat de semnificatie).


La nivelul profilului standard A au fost identificate urmatoarele corelatii semnificative:
 

1

HIP L

ORG

.398*

p=012

2

HIP L

I

-.490**

P=000


Din analiza coeficientilor de corelatie putem evidentia faptul ca persoanele care rezolva eficient orice situatii sociale sau problematice, se disting prin procesare analitica, logica, a informatiilor, sunt centrate pe organizare (1), nu pe idei (2), fiind persoane sistematice, algoritmice, neemotive, prevazatoare, rabdatoare.


Analizānd fiecare dimensiune (CPT-mediu, COL-mediu, CPR-mediu, EV-mediu, AC-mediu) a profilului A īnregistram urmatoarele corelatii:

a. CPT- mediu

HIPL

NM

-. 353*

p=038

HIPL

AC

. 378*

p=025

OM

EMP

. 416*

p=013

OM

I

-. 518**

p=001

HIPR

I

-. 491**

p=003

ORG

A

-. 758**

p=000

b. COL- mediu

HIPL

I

. 338*

p=013

HIPR

I

. 334*

p=035

EMP

A

. 324*

p=041

OM

EMP

. 390*

p=013

OM

I

-. 528**

p=000

CD

ZAP

. 364*

p=021

c. CPR- mediu

OM

EMP

.360*

p=043

HIPL

I

-.470**

p=007

AZAP

I

. 385*

p=030

A

ZAP

. 350*

p=049

d. EV- mediu

ZAP

A

. 360*

p=024

EMP

OM

. 377*

p=018

EMP

A

. 319*

p=048

HIPR

I

. 324*

p=044

HIPL

I

. 371*

p=020

e. AC- mediu

HIPR

I

. 401*

p=021

HIPL

I

-.473**

p=005

AP

A

. 345*

p=050

OM

I

-.426**

p=007


Persoanele care apartin profilului standard B, au resurse pentru a aborda si rezolva eficient situatiile problematice, folosesc tot stilul logic de procesare al informatiilor, au o buna capacitate empatica (3), sunt realiste, iar īn comunicare nu prefera stilul orientat spre idei(4).


 

3

HIP L

EMP

. 858**

p=006

4

HIP L

I

-. 738*

P=013


Analizānd profilul standard C, am identificat o frecventa de 100% cazuri de trei calificative "mediu" si doua "īnalt". La nivelul esantionului nostru au fost puse īn evidenta urmatoarele corelatii semnificative:
 

5

A

EMP

. - 961*

p=039

6

ZAP

AZAP

-. 988*

P=012


ceea ce ne determina sa afirmam ca persoanele care apartin acestui profil si folosesc un stil de intercomunicare centrat pe actiune sunt īn permanenta īntr-o stare de competitie, energice, hotarāte, sar de la o idee la alta, provocatoare, dar slab empatice, avānd probleme īn a-si arata bunavointa (5), nonasertive, care nu reusesc sa se autoaprecieze obiectiv(6). Pentru profilul standard D am avut putine cazuri, pentru a putea sa analizam.

CONCLUZII

1. Ipoteza de lucru privind maniera de solutionare a conflictelor, a fost confirmata partial. Din datele prezentate, am constatat ca exista o legatura nu numai īntre aceste variabile prezentate, ci, si īntre acestea si trasaturile de personalitate si/sau tipul psihologic, aspecte ce vor constitui ipoteze de lucru pentru o alta cercetare.
2. Ipoteza privind o corelatie puternica īntre capacitatea decizionala si stilul de abordare a conflictului a fost partial confirmata
3. Ipoteza unui nivel de empatie superior la elevii si cursantii care se pregatesc pentru cariera militara nu s-a confirmat; frecventa cea mai mare īntālnita la esantionul nostru este a empatiei de nivel mediu si slab. Ramāne de cercetat daca, īn timp, pe masura stapānirii si practicarii acestei profesii potentialul empatic nu sufera schimbari.
4. La nivelul esantionului īn studiu s-a verificat ipoteza cu privire la faptul ca stilul de intercomunicare identificat este orientat spre oameni, proces, actiune si mai putin spre idei. Privind relatia dintre capacitatea decizionala si stilul de comunicare ipoteza a fost validata partial.
5. Ipoteza locului semnificativ pe care l-ar ocupa scorul la testul de aptitudini generale īn raport cu capacitatea de decizie nu s-a confirmat. Scorul la testul de aptitudini generale nu a corelat semnificativ nici cu stilul de procesare a informatiilor "stānga".
6. Mediile urban si rural nu au corelat cu celelalte variabile luate īn studiu.
7. Subiectii de sex masculin au o orientare catre stilul actiune si organizare, iar cei de sex feminin au o orientare spre stilul centrat spre idei si oameni.
8. Autoaprecierea capacitatii decizionale nu corespunde cu performantele obtinute la test si nici cu aprecierea colectivului (grupului).

 

 


 

 

* Scolii Militare de Maistri si Subofiteri a Fortelor Terestre “Basarab I”
** U.M. 01225 Pitesti
 

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania