Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

PROPUNERI PRIVIND OPTIMIZAREA PROCESULUI INSTRUCTIV-FORMATIV DIN CADRUL INSTITUTIILOR MILITARE DE ĪNVATAMĀNT
Adela David*
Marcela Radu
**

 


Optimizarea procesului instructiv-formativ a fost si este īn continuare principala preocupare a personalului din catedrele de profil ale institutiilor noastre, din compartimentul educatie si instructie, precum si din biroul de asistenta si cunoastere psihologica.


Noile dezvoltari tehnologice, īn special cele asociate cu tehnologiile informationale, ne pot determina sa reconsideram īn viitor modul īn care vedem procesele educationale. Una dintre metodele utilizate cu succes īn mediul de afaceri este benchmarking-ul, care, avānd la baza regula lui Sun Tzu "Cunoaste-te pe tine īnsuti si pe dusmanul tau", combinata cu cuvāntul japonez antic "dantotsu" care are semnificatia de "nazuinta de a deveni cel mai bun dintre cei mai buni", poate fi preluata si particularizata la domeniul īnvatamāntului militar.



Este un adevar bine-cunoscut faptul ca a face educatie īnseamna, īn primul rānd, a actiona īn numele unor exigente valorizatoare, care imprima o anumita structura si functionalitate demersului educativ. Factorii implicati īn actul didactic sunt pusi, de la bun īnceput, īn fata unor alternative, atāt procedurale si situationale, cāt si de selectare a anumitor continuturi care sa corespunda cāt mai bine cerintelor sociale. Raportānd īn mod optim mijlocul (forma, conditiile) de realizare a educatiei la finalitatea acesteia, actiunea educatinala se īnscrie īn sfera relatiilor axiologice, īn afara careia un asemenea demers nu poate fi realizat.


Īn selectarea continuturilor educatiei se porneste de la anumite intentii, trebuinte sau aspiratii ale factorilor implicati īn educatie; aceste intentii si trebuinte se numesc finalitatile educatiei, ele fiind determinate de contextul īn care se desfasoara educatia. Finalitatile educatiei asigura sensul, orientarea si directiile actiunii instructiv-educative, anticipānd rezultatele asteptate. Īn functie de gradul de generalitate, acestea se exprima prin idealul educational, scopurile si obiectivele educationale, suportānd totodata transformari, ceea ce īnseamna ca nu sunt prescrise definitiv. Ele dau expresie unor optiuni valorice mereu īn schimbare. Spre exemplu, īn mod traditional obiectivele erau centrate pe asimilarea de cunostinte, īnsa cerintele actuale au impus o noua ierarhie a obiectivelor, care sa vizeze īn primul rānd formarea unor atitudini si capacitati intelectuale, apoi dobāndirea de priceperi si deprinderi, si ulterior asimilarea de cunostinte. Restructurarile la nivelul finalitatilor educatiei antreneaza de altfel majoritatea reformelor īnvatamāntului din ultimele decenii.


Particularizat la domeniul īnvatamāntului superior, [2] benchmarking-ul presupune comparatia sistemica si continua a capacitatii propriei institutii de īnvatamānt cu capacitatea institutiilor de īnvatamānt concurente. Benchmarking-ul sprijina inovatiile īn raport cu metodele traditionale, īn raport cu formularea ideilor si a initiativei punerii lor īn practica. Din aceasta perspectiva, benchmarking-ul poate fi apreciat drept o metoda de supraveghere a concurentei pe baza indicatorilor de performanta specifici activitatii didactice. "Benchmarking" īnseamna "un standard īn baza caruia ceva poate fi masurat sau apreciat" (Dictionar Webster al limbii engleze), este tehnica prin care se cauta īn exterior solutii pentru problemele din propriul domeniu, rezultatele gasite si comparate cu cele din interior trebuind sa conduca la identificarea slabiciunilor si punerea īn aplicare a masurilor de remediere, scopul fiind acela de a redeveni competitiv.


Benchmarking-ul consta asadar din [1] evaluarea aprofundata si analiza detaliata a practicilor, procedurilor si rezultatelor unei anumite institutii considerate ca referential īn scopul compararii performantelor propriilor practici, procese, servicii cu cele ale acesteia si al identificarii anumitor solutii practice si viabile, aplicabile pentru cresterea propriei competitivitati. Astfel, pe baza rezultatelor comparatiilor efectuate si aplicānd principiul "Daca ei au putut, vom putea si noi!", se stabilesc noi obiective, planuri si programe de actiune care vor permite institutiei ce practica benchmarking-ul sa dobāndeasca anumite avantaje competitive. Benchmarking-ul nu implica un proces de copiere, ci, prin compararea cu activitatea unor lideri, institutiile ce aplica aceasta procedura pot īnvata din experienta acestora si pot identifica procesele ce prezinta oportunitati de īmbunatatire.


Prin urmare, rolul cel mai important al benchmarking-ului īn institutiile militare de īnvatamānt este sa cerceteze procesele, conceptele, metodele, strategiile si ideile institutiilor de succes si sa transpuna cele mai favorabile caracteristici rezultate din analiza īn propria institutie. Aceasta metoda evaluativa ne arata astfel care sunt abaterile negative si pozitive ale propriei institutii de īnvatamānt fata de concurenta, īmbunatatind permanent munca si este importanta pentru analiza strategica deoarece compararea sistematica pune bazele unei estimari obiective a performantelor si costurilor īn cadrul propriei activitati. Benchmarking-ul este, de asemenea, un mijloc pentru atentionarea din timp a erodarii pozitiilor concurentiale, fiind, īn acest sens, o metoda de stimulare a schimbarilor organizatorice. Evident, benchmarking-ul nu include informatiile clasificate si aspectele confidentiale.


Pentru a putea dezbate la un nivel adecvat problematica standardelor īn īnvatamāntul superior este necesar ca, īn prealabil, marea majoritate a persoanelor implicate īn procesele aferente sa cunoasca si, mai ales, sa agreeze conceptele si principiile abordarii managementului calitatii īn economia de piata functionala. Conform unui studiu īntocmit pentru Comisia Europeana [6], cele mai importante obstacole ale implementarii Acquis-ului comunitar īn Romānia sunt cele de ordin cultural. Acestea se manifesta prin mentalitati, prejudecati, atitudini si comportamente contraproductive si pot genera o considerabila rezistenta la schimbare.


Benchmarking-ul strategic se concretizeaza īn activitatea practica prin urmatoarele etape [1], [2]:
1. stabilirea domeniilor de aplicare a benchmarking-ului: institutia de īnvatamānt militar si structura ei; serviciile de īnvatamānt; procesele didactice;
2. formarea echipei de benchmarking: cinci-sase persoane din care se desemneaza un conducator de proiect; membrii trebuie sa aiba o pregatire precisa si o calificare adecvata;
3. stabilirea referentialului: prin analiza institutiilor de īnvatamānt concurente;
4. colectarea datelor referitoare la performantele proceselor, serviciilor realizate de referential;
5. analizarea si evaluarea critica a datelor colectate;
6. identificarea transformarilor posibile si viabile;
7. implementarea rezultatelor benchmarking-ului (prin comunicarea lor la toate nivelurile institutiei, stabilirea noilor obiective, stabilirea si implementarea planurilor de actiune aferente);
8. evaluarea permanenta a eficacitatii si eficientei implementarii;
9. stabilirea de noi obiective si planuri de actiune īn scopul consolidarii pozitiei dobāndite.


O modalitate mai simpla de aplicare a benchmarking-ului este asa-numitul "ciclu benchmarking" [6]. Acesta demareaza cu discutii si dezbateri prin care se definesc factorii critici de succes ai institutiei de īnvatamānt īn cauza. O data stabiliti, este esential sa se determine cea mai buna practica īn materie de performanta printre concurenti. Colectarea datelor se va desfasura facāndu-se abstractie de performantele ridicate ale competitorilor, deoarece sarcina principala este de a se crea programe si proiecte prin care sa se atinga cel mai bun nivel si sa se depaseasca nivelul celor mai buni competitori. Aplicāndu-se modalitatile de masurare reala cele mai corespunzatoare, sunt monitorizate performantele proprii si ale competitorilor, se masoara progresul īnregistrat dupa care se reia īntregul ciclu, avansāndu-se pe spirala īmbunatatirii activitatii.


Īn exercitiul misiunii sale de educatie si de formare, institutia de īnvatamānt superior poate fi privita si ca o organizatie ce īsi desfasoara activitatea īntr-o piata concurentiala a ofertei de servicii (īnvatamānt, cercetare, consultanta). Sub acest aspect, competitivitatea institutiei militare de īnvatamānt este data de capacitatea si viteza ei de adaptare la nevoile īn continua schimbare ale mediului militar. Presiunea exercitata asupra institutiilor de īnvatamānt superior de stat (publice) pentru realizarea de activitati cāt mai competitive este tot mai crescuta si datorita aparitiei pe piata pregatirii profesionale a noi actori - īn special universitati private si organizatii neuniversitare - care, nefiind alimentate cu resurse de la bugetul de stat, sunt constrānse sa desfasoare o activitate cāt mai dinamica si mai eficienta.


Īn economia de piata, orice universitate functioneaza exclusiv īn cadrul anumitor parteneriate, īmpreuna cu anumiti "parteneri de interese" (sau "parti interesate"), pe care trebuie sa-i identifice, astfel īncāt interesele fiecarui partener sa poata fi cunoscute si satisfacute, pe termen lung, īn cāt mai mare masura.


De mentionat este si faptul ca benchmarking-ul merita aplicat doar atunci cānd practicile identificate, ce se dovedesc performante, pot fi transpuse si implementate īn propria institutie militara de īnvatamānt [2]. Acceptarea ideilor si a propunerilor de perfectionare este usurata de faptul ca majoritatea cunostintelor de benchmarking sunt experiente practice.


Sistemul militar, īn situatia actuala īn care evolutia tehnologiei informatiei tinde sa īsi faca un loc tot mai important īn toate domeniile de activitate, are nevoie de sisteme informatice performante si adaptate īn permanenta dinamicii tehnologice. Informatizarea procesului educational si de īnvatamānt militar necesita realizarea unor noi structuri organizatorice, noi modalitati de management si noi cai de utilizare a tehnologiilor informatiei. Este deosebit de necesara implementarea īn īnvatamāntul militar a unui sistem informatic complex, deoarece acest sistem are posibilitati remarcabile de īmbunatatire a performantelor.


Īn actiunea de modernizare si perfectionare a sistemului de īnvatamānt militar, un astfel de sistem informatic trebuie sa asigure īndeplinirea a doua obiective principale [5]:
a) fundamentarea pregatirii generale si de specialitate, īncepānd de la organizare, conducere, management si pāna la asigurarea resurselor materiale si a informatiilor necesare;
b) dezvoltarea la studenti a capacitatilor si deprinderilor de a utiliza īn mod eficient aceste sisteme informatice prin formarea adaptabilitatii la schimbarile īn dinamica tehnologica.


Procesul de īnvatamānt militar poate si trebuie sa interactioneze pe patru directii principale de activitate cu tehnologia informatiei astfel:
1. conducerea īnvatamāntului (planificarea orara, gestiunea materialului didactic, statistici);
2. īnvatarea asistata de calculator (presupune utilizarea nemijlocita a calculatorului īn procesul de instruire teoretico-practica);
3. exersarea asistata de calculator (presupune existenta unor programe specializate si a resurselor fizice care ajuta la fixarea cunostintelor dobāndite anterior);
4. evaluarea asistata de calculator (consta īn testarea nivelului de pregatire al studentului si evaluarea raspunsurilor acestuia cu ajutorul unor programe special concepute).


Pentru a fi cāt mai performant si eficient, sistemul de īnvatamānt asistat de calculator necesita interconectarea retelelor actuale īntr-o retea unitara, cu tehnologie intranet si apoi legarea acesteia la reteaua mondiala Internet. De asemenea, deosebit de utila este conectarea intraneturilor institutiilor militare prin intermediul Internetului. Acest lucru ar asigura:
a) accesul elevilor/studentilor militari la totalitatea informatiilor necesare formarii lor, la cursurile organizate de aceste institutii;
b) comunicarea cu colegii lor din alte armate, schimb de idei si realizarea unor aplicatii īn comun;
c) achizitionarea de resurse software importante.


Pentru integrarea serviciilor Internet īn sistemul de īnvatamānt militar, conducerea institutiilor militare trebuie sa actioneze īn urmatoarele directii:
1. instruirea cadrelor didactice īn utilizarea tehnicilor computationale īn activitatile didactice si de cercetare;
2. motivarea studentilor īn folosirea calculatorului ca un echipament performant īn pregatirea lor profesionala;
3. dezvoltarea īn cadrul unor proiecte, īmpreuna cu studentii, a unor modele de aplicatii, īn scopul asigurarii īnsusirii temeinice a cunostintelor de specialitate privind ansamblul posibilitatilor de utilizare a retelelor de calculatoare si a serviciilor Internet;
4. crearea unor baze de date, site-uri, īn cadrul institutiei de īnvatamānt, care sa contina ansamblul informatiilor ce definesc imaginea electronica a institutiei.


Asadar, implementarea unui sistem informatic complex īn īnvatamāntul militar, precum si utilizarea metodei benchmarking sunt deosebit de necesare, īntrucāt acestea ofera posibilitati de īmbunatatire a performantelor asigurānd mijloacele de a tine pasul cu evolutia tehnologiei aflata īn interactiune cu domeniul militar, reduc variatiile calitatii, īmbunatatesc abilitatea de comunicatie si de cooperare īn cadrul institutiei si stimuleaza schimbarile organizationale.



Bibliografie

1 Dragulanescu, N., (2005), Ghid de bune practici pentru legatura dintre universitate si mediul economic, Universitatea Politehnica, Bucuresti;
2 Dumitrescu, L., (2000), Benchmarking-ul - demers pentru īmbunatatirea calitatii īnvatamāntului militar, īn "Educatie militara", Editura Academiei Fortelor Terestre "Nicolae Balcescu", Sibiu;
3 Giddens, A., (2000), Organizatiile moderne; Educatia īn Sociologie, Editura BIC ALL, Bucuresti;
4 Oprea, D., Mesnita, G., (2002), Sisteme informationale pentru manageri, Editura Polirom, Iasi;
5 Petrascu, C., (2000), Rolul tehnologiei informatiei īn īnvatamāntul militar superior īn "Educatie militara", Editura Academiei Fortelor Terestre "Nicolae Balcescu", Sibiu;
6. Popescu, S., Bratianu, C., (coord.), (2004), Ghidul calitatii īn īnvatamāntul superior, Editura Universitatii din Bucuresti;
7 *** http://management.about.com/cs/benchmarking/a/Benchmarking.htm.

 

 


 

* Psiholog, U.M. 01606 Sibiu
** Psiholog, U.M. 01662 Craiova

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania