Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

SELECTIE PSIHOLOGICA, CONSILIERE SI ORIENTARE PROFESIONALA
PROFILUL PSIHOAPTITUDINAL AL MILITARULUI MILENIULUI II
Psiholog Daniela Cucu*, psiholog principal Costica Gavrilita**

 


INTEGRAREA NATO - NECESITATEA PROFESIONALIZARII ARMATEI

Aderarea tarii noastre la Alianta Nord - Atlantica implica dezvoltarea urmatoarelor capacitatii operationale ale fortelor militare :
- capacitatea de angajare eficienta ;
- desfasurarea rapida si mobilitate ;
- superioritatea fortelor si infrastructurii si sprijinul incluzând logistica si rotatia fortelor.
Folosirea acestor capacitati presupune utilizarea unei tehnologii avansate, adecvate, mentinerea superioritatii informationale în operatiile militare si a unui personal calificat, cu un larg spectru de competente.
Fortele Aeriene, Terestre si Navale, luate împreuna, trebuie sa fie de o calitate, cantitate si pregatire suficiente pentru a contribui la descurajarea si apararea împotriva atacurilor limitate asupra statelor membre ale Aliantei.
Alianta trebuie sa poata forma grupari mari de forte prin întarirea lor, prin mobilizarea rezervelor sau prin reconstituire astfel încât sa aiba capacitatea de raspuns la orice schimbare a mediului de securitate.
Aceste forte vor fi pregatite sa sustina actiuni de durata în interiorul sau în afara teritoriului national, inclusiv prin rotatia fortelor desfasurate. Trebuie creata, în acelasi timp, capacitatea de întarire si realimentare în timp util, pentru realizarea unui înalt grad de asigurare, mobilitate si flexibilitate.
Este necesar ca fortele sa fie capabile sa îndeplineasca întreaga zona de misiuni pentru care a fost creata Alianta, iar aceasta sa fie credibila si eficienta.
Misiunile esentiale vor include : controlul; protectia si apararea teritoriului; asigurarea folosirii neîngradite a liniilor de comunicatie maritime, aeriene si terestre; controlul maritim si protejarea desfasurarii fortelor de descurajare stationate pe mare; conducerea unor operatii aeriene, independente si multinationale, asigurarea unui spatiu aerian sigur si a unei aparari aeriene extinse si eficiente; supravegherea, protectia informatiilor, actiuni de recunoastere si razboi electronic; furnizarea de facilitati de comanda si control eficiente si flexibile, inclusiv un stat major multinational întrunit. Aliatii vor manifesta precautie fata de capacitatile de razboi chimic si biologic ale adversarului.
Capacitatea de a constitui forte mai mari, corespunzator echipate si instruite, în mod eficient si la un nivel care sa le asigure posibilitatea de a îndeplini întreaga gama de misiuni ale Aliantei, va contribui în mod esential la efortul de gestionare a crizei si la aparare. Aceasta se refera la capacitatea de interventie în orice domeniu supus riscului si la stabilirea prezentei fortei multinationale în momentul si locul unde este nevoie.

SELECTIA TINERILOR PENTRU ARMATA

Criteriile unice pentru cunoasterea si selectia psihologica a militarilor angajati pe baza de contract, ca militari ai mileniului III, corespund noilor exigente cerute de aderarea tarii noastre la N.A.T.O.
Cunoasterea particularitatilor de ordin psihic ale militarilor angajati pe baza de contract începe cu examenul psihologic de la recrutare - încorporare, urmat de examenul de selectie în vederea angajarii si continuat cu examenele psihologice sustinute în vederea reînnoirii contractului sau pentru alte genuri de activitati.
Examinarea psihologica a militarilor angajati pe baza de contract se fundamenteaza pe metode standardizate, care ajuta la surprinderea si discriminarea aptitudinilor personale potrivit naturii solicitarilor specifice categoriei investigate, precum si a modului în care acestea se repercuteaza asupra performantelor profesionale. Informatiile obtinute sunt convertite în semnificatii psihologice, care concura la definirea profilului psihologic ca predictor al succesului profesional.
Principalele criterii psihologice de selectie sunt :
1. potentialul intelectual general ;
2. trasaturile structurii de personalitate ;
3. performantele psihoprofesionale ca militar în termen ;
4. evolutia personala - surprinsa în etapele de cunoastere psihologica;
5. potentialul aptitudinal special (în functie de arma).
Deci, profilul psihoaptitudinal al militarului mileniului III s-ar concretiza în urmatoarele caracteristici :
- gândire flexibila, disponibilitatea de asumare constienta a riscului, în conditiile evaluarii exacte a gradului de dificultate a sarcinii, comparativ cu posibilitatile proprii de a o realiza, o buna capacitate de învatare, posibilitati de întelegere si executare corecta si indicatiilor si sarcinilor primite ;
- personalitate dinamica, realista; actiuni rapide si decizii corecte, constanta în actiuni, maturitate si autocontrol, sociabilitate, cooperare, o buna aderare la normele sociale si de grup, o buna integrare sociala, stabilitate emotionala, obiectivitate, toleranta crescuta la frustrare, o motivatie intrinseca pentru armata, capacitati empatice pentru o buna relationare interpersonala contribuind la coeziunea grupului militar, optimism, perseverenta;
- sa posede o buna inteligenta emotionala (Inteligenta emotionalã nu este un concept nou în sine, dar a stat în umbra celui de "inteligentã rationalã".Cele douã concepte nu sunt contradictorii, ci doar separate. Inteligenta emotionalã este abilitatea unei persoane de a întelege si a-si gestiona eficient emotiile sale, de a întelege si a se descurca cu emotiile celor din jur. Inteligenta emotionalã înseamnã folosirea inteligentã a emotiilor în viata profesionalã si personalã. Abilitãtile intra- si interpersonale pe care le cuprinde inteligenta emotionalã vin în completarea celor legate de inteligenta rationalã. Inteligenta emotionalã (EQ) adaugã mai multe calitãti care ne determinã sã fim cu adevãrat oameni. În timp ce IQ-ul creste de la o generatie la alta, EQ-ul are tendinta sã scadã, fiind în strânsã legãturã cu diverse probleme sociale, depresia, agresivitatea, delinventa, deficitul de atentie.
- nivelul de educatie - studii medii sau superioare.
Deprinderi practice :
- operare P.C. ;
- permis de conducere auto ;
- cunoasterea limbii engleze ;
- o buna pregatire fizica.

Profilul psihomoral al luptatorului antiterorist descris de psiholog dr.Radu Nicolae include urmatoarele variabile :
- echilibrul psihic ;
- simtul responsabilitatii ;
- capacitate de executie ;
- atentie ;
- memorie ;
- toleranta la frustrare ;
- capacitate de analiza ;
- independenta ;
- autocontrol ;
- camaraderie ;
- sociabilitate -un temperament participativ, persoana este dispusa spre interrelationare cu ceilalti ;
- prezenta sociala se exprima prin siguranta de sine, echilibru emotional, eficienta în actiune, simt practic si capacitate de decizie de nivel superior;
- acceptarea de sine prezinta multumirea de sine, perseverenta în actiune si constientizarea propriilor valori;
- sentimentul de bunastare personala prezinta optimismul, încrederea în fortele proprii; persoana este energica, încrezatoare cu un nivel de aspiratie ridicat, are capacitatea sa faca fata solicitarilor misiunilor specifice ;
- comunalitatea semnifica pentru întreg esantionul un nivel de conformism si optimism mai mare decât media etalonului national; o persoana organizata, cu simtul datoriei si al responsabilitatii fata de misiunile ce-i revin si cu o conduita psihocomportamentala echilibrata;
- realizarea prin conformism indica faptul ca persoana are un nivel de aspiratie ridicat, ambitios, cu o buna orientare fata de autoritate si regulile stabilite, tinde spre prestigiul profesional; independenta pronuntata în gândire si actiune, vivacitate intelectuala si hotarâre în urmarirea obiectivelor propuse ;
- realizarea prin independenta - reflecta interesul persoanei pentru acele situatii în care se pune în valoare potentialul propriu, independenta în gândire si actiune ; sigur pe sine, luptatorul antiterorist prefera sa actioneze practic decât sa faca planuri ;
- eficienta intelectuala - persoana prezinta o gândire logica, curiozitate fata de nou si o buna capacitate de întelegere a situatiilor ;
- autocontrolul - indica faptul ca persoana este precisa, sigura pe sine în actiune si cu o buna capacitate de adaptare la normele de convietuire sociala ;
- toleranta la frustrare releva lipsa prejudecatilor si deschiderea catre exterior; intuitiv, cu o gândire logica, binevoitor si altruist, luptatorul antiterorist îi accepta pe ceilalti asa cum sunt ;
- flexibilitatea - evidentiaza adaptabilitatea în gândire si comportament social, o toleranta crescuta la ambiguitate si nesiguranta; persoana este neformala, cu nevoie de miscare si actiune, cu simtul umorului si cu posibile tendinte de supradimensionare a propriilor calitati.
La aceste caracteristici psihice ale luptatorului antiterorist, prezentate în cercetarea de mai sus, recomandam implicarea militarului profesionist într-un proces de învatare continua incluzând si activitatea de calire psihica.
Prezentam în continuare structura unei aplicatii de calire psihica:

 

 

Obiective

Mod de materializare

1.     Spirit de ordine

2.     Disciplină

3.     Punctualitate

4.     Promptitudine

5.     Deprinderea de a executa întocmai ordinele

6.     Deprinderea de a acționa în ordine

7.     Trecerea imediată la executarea ordinelor, fără întrebări inutile sau discuții

Alarmarea participanților cu aducerea lor de la domiciliu sau declanșarea aplicației la ieșirea din tura de serviciu.

1.      Atenție voluntară

2.      Memorie

3.      Calmul, stăpânirea de sine

Comunicarea misiunii:

participarea la capturarea și/sau nimicirea unui grup terorist care a atacat un obiectiv

1.      Rapiditatea

2.      Calmul

3.      Liniștea

Pregătirea pentru acțiune:

echipare,ridicarea armamentului, îmbarcarea în autovehicule

1.      Spiritul de orientare

2.      Stabilitatea atenției

3.      Liniștea, calmul

Deplasarea la locul acțiunii

1.      Atenția, vigilența

2.      Spiritul de orientare

3.      Atenția

4.      Operativitatea

Debarcarea

Precizarea misiunii

Deplasarea pe jos spre aliniamentul de desfășurare

1.      Atenția, vigilența

2.      Spiritul de observație

3.      Reacții prompte în caz de surpriză

4.      Folosirea adăposturilor

5.      Rapiditatea manevrelor

6.      Camaraderia

Respingerea unui atac executat prin surprindere de către un grup terorist

1.      Asumarea riscurilor

2.      Stăpânirea de sine

3.      Agilitatea, rapiditatea

4.      Vigilența

Capturarea teroriștilor

1.   Folosirea terenului și acoperișului

2. Spiritul de observație

3. Ingeniozitatea

4.   Atenția concentrată și distributivă, cu volum mare

5.      Memorarea peisajului

6.      Sesizarea schimbărilor din peisaj

7.      Camaraderia

8.      Calmul

9.      Evitarea zgomotului și a mișcărilor inutile

10. Răbdarea

Trecerea temporară în dispozitivul de apărare a obiectivului

Acordarea primului ajutor celor răniți, evacuarea acestora

Organizarea observării și apărării

1.      Calmul, liniștea

2.      Disciplina, spiritul de ordine

3.      Grija de armament

Ieșirea din dispozitivul de pază, punerea în ordine a ținutei și a tehnicii de luptă

Îmbarcarea și începerea deplasării spre unitate

1.      Executarea întocmai a ordinelor, fără discuții și comentarii

2.      Calmul, stăpânirea de sine

3.      Suportarea cu calm a oboselii

4.      Atenția, vigilența

5.      Rezistența fizică

6.      Evitarea zgomotelor inutile

7.      Spiritul de orientare

8.      Menținerea direcției și a legăturii pe timpul depășirii obstacolelor

9.      Spiritul de întrajutorare, camaraderia

10.  Spiritul activ, energia

11.  Capacitatea de a reacționa prompt în situații surpriză

12.  Hotărârea, perseverența în îndeplinirea misiunii

13.  Învingerea rezistenței interioare (reținerii) la traversarea înot a unui curs de apă

Primirea pe timpul deplasării a ordinului de a se deplasa pe jos la … scotocind pădurea …în scopul descoperirii și capturării unui grup de teroriști semnalat în zona …

Debarcarea de pe mijloacele de transport și executarea unui marș pe jos de 5 – 6 km pentru a ajunge la poligonul de tragere.

Ocolirea unor obstacole naturale

Ripostă adecvată la focul deschis de teroriști

Traversarea unui curs de apă înot sau prin vad, a unei mlaștini

Escaladarea unor obstacole

Acordarea de ajutor camarazilor de teren prin care trebuie să treacă grupul

Raportarea rezultatelor

1.      Spiritul de întrajutorare

2.      Inițiativa

Acordarea de ajutor camarazilor care nu știu să înoate

1.Executarea întocmai a ordinelor

2. Disciplina

3.      Grija de bunuri (armament)

4.      Calmul, liniștea, spiritul de întrajutorare

5.      Conștiinciozitatea

6.      Răbdarea

7.      Rezistența la tentații

Curățarea armamentului

Controlul armamentului

Igienizarea personală și intrarea la masă.

Reacție promptă la un atac terorist (dezlănțuit în timpul servirii mesei)

1.      Executarea tragerii în condiții de stres fizic și psihic (vacarm, explozii apropiate)

2.      Calmul, stăpânirea de sine

3 Atenția concentrată

Intrarea în poligonul de tragere și executarea unei ședințe prin foc la gura țevii, precum și din mers, frontal și lateral față de obiective, în condiții de vacarm

1.      Memoria vizuală (a dispunerii spațiale a unor obiective, a figurii umane)

2.      Elaborarea unui portret robot

3.      Atenția

Analiza rezultatelor tragerii

Ieșirea din poligon și testarea în scris a celor memorate pe timpul unui moment anterior (schema zonei cercetate, a unui grup de autovehicule, descrierea unei persoane întâlnite pe parcurs etc.)

 

 

În concluzie, desi de mersul realizat prin aceasta lucrare nu epuizeaza tema abordata, se poate spune ca informatiile reunite au reusit prezentarea unui profil psihoaptitudinal al militarului mileniului III.

R E Z U M A T

Aderarea tarii noastre la Alianata Nord-Atlantica implica dezvoltarea unor capacitati operationale superioare ale fortelor militare, care vor fi constituite din personal calificat, incluzând cadre militare (ofiteri si subofiteri) si militari angajati pe baza de contract.
Deoarece, la centrul militar nu facem selectie pentru cadrele militare, ci doar pentru militarii angajati pe baza de contract, în lucrarea prezenta m-am referit la aceasta categorie cu care lucrez.
Militarii angajati pe baza de contract, ca militari ai mileniului III, vor avea urmatorul profil psihoaptitudinal :
- gândire flexibila, disponibilitatea de asumare constienta a riscului, în conditiile evaluarii exacte a gradului de dificultate a sarcinii, comparativ cu posibilitatile proprii de a o realiza, o buna capacitate de învatare, posibilitati de întelegere si executare corecta si indicatiilor si sarcinilor primite ;
- personalitate dinamica, realista; actiuni rapide si decizii corecte, constanta în actiuni, maturitate si autocontrol, sociabilitate, cooperare, o buna aderare la normele sociale si de grup, o buna integrare sociala, stabilitate emotionala, obiectivitate, toleranta crescuta la frustare, o motivatie intrinseca pentru armata, capacitati empatice pentru o buna relationare interpersonala contribuind la coeziunea grupului militar, optimism, perseverenta;
- sa aiba urmatoarele deprinderi practice : operare pe calculator, permis de conducere auto, cunoasterea limbii engleze, o buna pregatire psihica ;
- ca nivel educativ sa aiba studii medii sau superioare.


 

***

 

 

BIBLIOGRAFIE

 

1. Allport W.Gordon, 1980 – Structura și dezvoltarea personalității, Ed. Didactică și Pedagogică, București.
2. Bădălan E., Frunzeti T., 2003 – Forțe și tendințe în mediul de securitate european, Ed. Academiei Forțelor Terestre, București.
3. Centrul de Selecție Psihologică și Aptitudinală, 2003 - Metodologia de examinare psihologică a militarilor angajați pe bază de contract, București.
4. Centrul de Selecție Psihologică și Aptitudinală, 1998 - Reguli pentru examinarea psihologică în vederea repartiției pe arme și unități militare a tinerilor la recrutare și a recruților la încorporare, București.
5. Coșcodaru I., Neagoe V., 2002 - Un vis în devenire Europa unită, București.
6. Goleman D., 2001 - Inteligența emoțională, Ed. Curtea Veche, București.
7. Pitariu H, Sîntion F., 2003 - Psihologia luptătorului, Ed. Militară; București.

 

 



* U.M.02516 Botosani
** U.M. 02447 Iasi
 

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania