Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

METODE TRADITIONALE SI ALTERNATIVE DE EVALUARE ĪN ĪNVATAMANTUL PRIMAR - COMPLEXITATEA LOR

 

METODE DE EVALUARE

 


INTERDEPENDENTA METODELOR DE EVALUARE CU OBIECTIVELE EDUCATIONALE, CONTINUTURILE INVATARII SI STRATEGIILE DIDACTICE




Produsul instructiei si educatiei scolare are o componenta foarte complexa. Prin evaluare se urmareste a scoate īn evidenta acele grupe de comportamente si capacitati care demonstreaza gradul de eficienta a procesului de īnvatamānt.


In privinta calitatii cunostintelor propuse pentru instructia scolara, un rol important īl au documentele curriculare - plan de īnvatamānt, programe scolare, manuale, dar īn primul rānd, competenta educatorului de a da valoare fiecarui element al sistemului, pentru ca evaluarea sa cuprinda toate aspectele concurente.


Proiectarea metodelor de evaluare a rezultatelor scolare se realizeaza odata cu proiectarea celorlalte componente ale procesului didactic ( obiective, continuturi, strategii de predare ). Atunci cānd profesorul īsi pregateste activitatea pentru anul scolar urmator, respectiv procedeaza la elaborarea planificarii anuale si semestriale a materiei, trebuie sa gāndeasca si asupra activitatilor de evaluare pe care le va desfasura pe parcursul sau la finele fiecarui semestru.


Precizia si eficienta evaluarii sunt strāns legate de formularea obiectivelor si de desfasurarea demersurilor de instruire. Īn aceste conditii, probele de evaluare trebuie selectate si elaborate īn strānsa legatura cu obiectivele (cadru, de referinta si operationale ) si, mai ales in functie de gradul de complexitate al obiectivului (asimilare de cunostinte, aplicatie, sinteza, evaluare ), precum si īn functie de rezultatele asteptate ale instruirii ( cunostinte, deprinderi sau capacitati intelectuale, priceperi si deprinderi practice, comportament ).
In practica instruirii s-a incercat stabilirea unor corespondente, cu caracter general, īntre obiective, elementele de continut si metodele, procedeele tehnicile de utilizat, cu scopul de a veni īn sprijinul alegerii unor variante alternative si a unor solutii adecvate pentru actul educational ( Neacsu, 1990, p.223 ).


Pornind de la aceasta idee, s-ar putea construi o diagrama de corespondente, īn care alaturi de cele trei componente ( obiective, categorii de continuturi, metode ) ar putea sa apara si tehnicile de evaluare. Articularea evaluarii īn acest sistem de corespondente ar putea arata faptul ca „situatiile de testare” pe care profesorul le creaza pentru elev nu trebuie lasate la voia īntāmplarii si nici nu trebuie alese dupa gradul de comoditate pe care īl prezinta ci constitue o parte integranta a unei strategii de instruire pe care profesorul o doreste a fi cāt mai eficienta.


Orice program judicios de evaluare se intemeiaza pe o verificare completa a rezultatelor scolare, utilizeaza mai multe categorii de instrumente de evaluare, aduce la cunostinta elevilor rezultatele īn mod diferentiat si nu global si urmareste nu atāt sanctionarea rezultatelor slabe ale elevilor, cāt, mai ales, identificarea si corectarea erorilor.


Exista destule cadre didactice care folosesc un numar restrāns de tehnici de evaluare ( chestionarea sau examinarea orala, probele scrise sub forma unor īntrebari cu raspunsuri libere, rezolvari de exercitii ).Acest lucru se īntāmpla fie datorita faptului ca rutina īsi spune cuvāntul si nu mai doresc sa īncerce ceva nou, fie faptului ca introducerea unor noi procedee de evaluare ( eseul sau alte tipuri de compozitii, portofoliul, testul docimologic ), necesita un efort din partea profesorului, dar si o pregatire speciala a elevului pentru a face fata noilor tipuri de solicitari. Unele probe de evaluare ( de exemplu, eseul ) necesita un execitiu īndelungat pentru a se ajunge la rezultatul dorit desi efectul in planul formarii gāndirii elevului este unul deosebit de important.


Practicarea unei varietati de metode si tehnici de evaluare trebuie sa fie o constanta a strategiilor noastre de instruire. Atāt timp cāt ne propunem, īn planul obiectivelor, asimilarea de catre elevi a unui volum de cunostinte, dar si dobāndirea unor structuri operatorii ( abilitati, priceperi si deprinderi, capacitati, sheme operatorii ) ori formarea motivatiilor, atitudinilor si valorilor, nu putem accepta ca evaluarea sa se raporteze doar la o parte dintre categoriile de obiective.


Numeroase studii sugereaza schimbarea raportului īntre probele de aptitudini si probele de cunostinte īn favoarea celor dintāi, mai ales īn acele domenii īn care aptitudinile prevaleaza fata de cunostinte. De asemenea, probele bazate pe memorie trebuie sa cedeze locul celor bazate pe capacitatea de rezolvare a problemelor, pe capacitatea de a opera cu cunostintele respective, de a realiza transferuri, aplicatii.
Prin urmare nu este suficient sa definim obiectivele educatiei, mai trebuie operata si selectia continuturilor si realizata evaluarea corecta a eficientei procesului de īnvatamānt. Aceasta cerinta este exprimata mai transant de Scriven, īnca din 1967, odata cu avansarea conceptului de „omogenizare a evaluarii” (Apud, Probleme de tehnologie didactica, 1977, pag. 8 ).


Scriven considera ca nu exista evaluare corecta fara abordarea integrala a procesului de īnvatamānt.„Omogenizarea” despre care vorbeste el trebuie sa fie tripla si orice nerespectare a unora dintre reguli invalideaza intregul;
+ Corespondenta dintre obiective si continutul īnvatarii;
+ Corespondenta dintre obiective si formele de evaluare;
+ Corespondenta dintre continutul invatamantului si evaluare ( strategii, metode, tehnici etc. );


Este recunoscut faptul ca structurarea continutului īnvatamāntului ilustreaza implicit obiectivele educationale, tipurile de experiente de īnvatare menite sa contribuie la realizarea acestora, formele de organizare a instruirii si īnvatarii si, din perspectiva care ne intereseaza, prefigureaza modalitatea de evaluare. Tipul de personalitate ce se doreste a se forma de catre scoala īn concordanta cu dezvoltarea societatii si cunoasterii stiintifice determina īn esenta continutul īnvatamāntului. De altfel institutiile de īnvatamānt sunt organizate si ierarhizate īn relatie cu continuturile pe care urmeaza sa le transmita si sa le realizeze īn tipurile umane solicitate. Rezulta deci ca intr-adevar continuturile transmise de scoala reprezinta unul dintre domeniile importante ale organizarii si functionarii īnvatamāntului.


Prin ceea ce „produce” īnvatamāntul se proiecteaza īn viitor.


Acesta proiectie se bazeaza pe valorile, continuturile si structurile pe care le pune la dispozitie societatea de astazi. Generatiile de tineri care intra acum īn scoala sau se afla pe primele trepte ale pregatirii lor sistematice, organizate, vor desfasura activitati ce vor fi utile si valorizate social īn prima jumatate a secolului urmator. Aceste consecinte trebuie raportate īn mod inevitabil la continuturile transmise prin sistemul de īnvatamānt ( I. Gh. Stanciu, op. citata, pag. 342 ).


Evaluarea īnsoteste īn forme diferite, īntregul proces instructiv-educativ, īncepānd chiar cu elaborarea curriculum-ului, continuānd cu faza de proiectare a activitatii de cadru didactic si cu realizarea predarii-īnvatarii. Pentru a realiza conexiunea inversa, profesorul trebuie sa asocieze desfasurarii procesului didactic actiuni educative, sub diferite forme; initiala, formativa, sumativa.


Insasi definitia continutului īnvatamāntului ne conduce īn mod explicit la ideea ca īntre aceasta si ideea propriu-zisa exista o corespondenta totala. Astfel īn continutul īnvatamāntului intra potrivit definitiei „cunostinte, convingeri, modele atitudinale si comportamentale, conceptii despre om si menirea sa īn mediul natural si social, abilitati intelectuale, profesionale si artistice, de analiza, interpretare si actiune practica”.
Pe de alta parte teoria evaluarii ne avrtizeaza ca īn marea varietate a aspectelor pe care le prezinta produsele activitati de instructie si educatie putem distinge mai multe categorii sau tipuri de rezultate scolare a caror evaluare prezinta trasaturi specifice si anume:


+ Cunostinte;
+ Capacitati intelectuale;
+ Capacitatea de aplicare a cunostintelor;
+ Trasaturi de personalitate si de conduita a elevilor;


Rezultatele obtinute īn procesul de īnvatamānt reprezinta o realitate complexa, un produs cu multiple aspecte. Ele constitue indicatorul cel mai concludent pentru calitatea si eficienta procesului didactic. ( I. T. Radu, Teorie si practica īn evaluarea eficientei īnvatamāntului, E.D.P., Bucuresti, 1982 ).
Organizarea pedagogica a continuturilor este o activitate corelata cu identificarea si formularea obiectivelor si cu aplicarea strategiilor de predare, īnvatare si evaluare. Expresia acestui demers este deci curriculum-ul, care reprezinta un program de studii menit sa creasca performantele elevului īn īnvatare.
Prin curriculum se stabilesc corespondente īntre obiective si continuturi pe de o parte si īntre acestea si metodele de evaluare pe de alta parte. Īn precizarea acestor corespondente obiectivele educationale au functia orientativa dominanta, īntrucāt īn raport cu ele se opteaza pentru continuturile, experienta de īnvatare si formele de evaluare cele mai adecvate.


Pentru a realiza o evaluare cāt mai obiectiva si care sa solicite la niveluri diferite activitatea mentala a elevului, practica educationala a impus folosirea combinata a unui sistem de metode de evaluare, si anume; examinarea orala, examinarea prin probe scrise si examinarea prin probe practice.
 

 

Material realizat de Silica Burca

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania