Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

FORME DE MANIFESTARE A LOIALITATII FATA DE UNITATE
Traian Manea*
Mirela Manea
**

 


Întelegerea motivelor care determina loialitatea pentru serviciul oferit a devenit un subiect important de cercetare. Discutia se concentreaza asupra factorilor care influenteaza manifestarile comportamentale ale loialitatii. Definitiile oferite loialitatii de diverse dictionare accentueaza supunerea credincioasa fata de un suveran, guvern, persoana, cauza, ideal sau obicei; aderenta la o unitate sociala; membru devotat al unui grup; adeziunea la normele unui grup etc. Desi este agreat faptul ca succesul grupului este determinat în mare masura de loialitatea membrilor, psihologii au manifestat un interes scazut pentru factorii si consecintele loialitatii. Scopul studiului este analiza oportunitatii elaborarii unei metode pentru evaluarea loialitatii.
Cuvinte cheie: valoare, loialitate, angajament, identificare, comportament.



Introducere

Lucrarea de fata reprezinta una dintre etapele proiectului privind realizarea unui instrument destinat evaluarii loialitatii la personalul din mediul aeronautic.


Lucrarea de fata reprezinta o parte dintr-o cercetare care vizeaza constructia unui instrument de evaluare a loialitatii la personalul din mediul aeronautic. Reluam dintr-o lucrare anterioara (Manea si Mirela, Manea, 2005) informatii legate de definirea constructului de loialitate si unele dintre rezultatele obtinute.


Dictionarele definesc loialitatea ca fiind credinta fata de un suveran, guvern, persoana, cauza, idee, obicei, client. Diferiti autori evidentiaza în definirea loialitatii aspecte cum sunt: devotamentul unui membru fata de grup, lipsa criticii fata de acesta si munca sustinuta pentru viitorul grupului lor (Scott, 1965); aderenta fata de o unitate sociala din care individul face parte, precum si fata de scopurile, simbolurile si credintele acesteia (James si Cropanzano, 1994); aderenta la normele grupului, corectitudine, adevar în relatie cu membri grupului (Brewer si Brown, 1998); manifestarea interesului scazut pentru bunastarea personala în favoarea grupului (Bozena Zdaniuk, Levine, 2001) etc.


Literatura evidentiaza o serie de constructe sinonime cu loialitatea: angajat, credincios, fidel, dependent, devotat, onest, stabil, constant, supus, atasat, pasionat, entuziast, responsabil, constiincios, perseverent, altruist, cooperant, sincer, cinstit, hotarât, activ, curajos etc.


Aspectul negativ al loialitatii este manifestat prin caracteristici cum sunt: minciuna, tradare, fanatis, obedienta etc.


Componentele loialitatii sunt diferentiate la niveluri diferite: nivelul afectiv (emotii, sentimente etc.); nivelul cognitiv (analiza obligatiilor, echitatii - raportul dintre costuri si beneficii); atitudini, credinte (atasament fata de profesie, norme, grup, unitate); comportament (actiuni congruente).


Caracteristicile principale, evidentiate în literatura, ale angajatului loial sunt: dispus pentru efort continuu în munca; interactiune si cooperare în grup, dependenta, stabilitate, responsabilitate, identificare cu grupul, interiorizarea normelor, scopurilor si politicii unitatii, interes pentru dezvoltarea si ridicarea statului grupului, interesul propriu este subordonat celui al grupului, orientat spre ajutorare si securitate, anxios, suspicios.
Factorii dezvoltarii loialitatii mentionati de diverse cercetari sunt: educatia; concordanta dintre exigentele sarcinii si posibilitatile personale; interiorizarea scopurilor si normelor grupului; satisfactia în munca; stabilitatea profesionala; autonomie si provocare; relatii profesionale adecvate; conditiile bune de munca; oportunitati de dezvoltare; feedback si echitate.


Dezvoltarea loialitatii presupune parcurgerea mai multor stadii: pre-relatia (cunoasterea) - informarea, evaluarea continutului relatiilor ce se vor dezvolta; expansiunea (dezvoltarea) - reciprocitate între procesul de învatare si investitie; angajamentul (efort, stabilitate) - dorinta de a mentine relatia; institutionalizarea - adoptarea schimbarii; dizvoltarea relatiei (decizie unilaterala). Loialitatea angajatului se realizeaza dificil si se impun preocupari speciale în acest sens.


Preocuparile privind analiza si evaluarea loialitatii profesionale sunt reduse. Cercetarile sunt mai frecvente în anumite domenii sociale: marketing, finante. Multe dintre cercetari analizeaza si descriu comportamentul cumparatorului, din aceasta perspectiva.


Principalele efecte ale manifestarii loialitatii evidentiate în literatura sunt: productivitate; eficienta; calitate buna a muncii; succesul grupului; stabilitate la locul de munca; bunastarea si coeziunea grupului etc. Se apreciaza ca la un cost de 5% pentru dezvoltarea loialitatii se produce un beneficiu de 55%.


Sunt diferentiate, în raport de subiectul asupra caruia se manifesta, mai multe tipuri de loialitate: fata de natiune, politica, familie, profesie, grup de munca, unitate, obiecte, idei, produse, persoane etc.


Etapa anterioara a cercetarii (Manea, Mirela, Manea, 2005) a evaluat atitudinea fata de loialitate a personalului din mediul aeronautic. S-a cercetat intensitatea evaluarii pe o scala cu cinci trepte (de la foarte putin important, la foarte important) a urmatoarelor valori considerate esentiale pentru activitatile desfasurate în mediul aeronautic: responsabilitate; respect; altruism; onoare; respect fata de norme; aderenta la principii; curajul; loialitatea; supus; credincios; constiincios; entuziasm; patriotism; fermitate.


Subiectii cuprinsi în cercetare au apreciat ca fiind foarte importante pentru domeniul militar urmatoarele valori: responsabilitatea (506 puncte); respectul (506 puncte); loialitatea (499 puncte) si curajul (491 puncte). În ierarhia obtinuta valorile plasate pe ultimele locuri sunt: supus (378 puncte); entuziasm (402 puncte); credincios (404 puncte); altruist (446 puncte). În cercetarile realizate în alte tari (de exemplu, Statele Unite) loialitatea ocupa primul loc, comparativ cu celelalte valori. În cercetarea noastra o proportie ridicata (67,00%) dintre subiecti au considerat ca fiind foarte importanta manifestarea „loialitatii” la personalul care desfasoara activitati în mediul aeronautic. În acest sens, trebuie subliniat faptul ca pentru nivelul cel mai scazut al scalei („foarte putin important”) nu a fost înregistrata nici o frecventa în evaluarea loialitatii.


Pe cele cinci trepte ale scalei de evaluare, valorile testului de semnificatie λ2 au indicat diferente înalt semnificative între frecventele înregistrate pentru fiecare dintre constructele cercetate. Diferentele dintre frecventele obtinute pe cele cinci trepte ale scalei nu sunt semnificative numai în cazul evaluarii constructului „credincios” (λ2 = 5.129, p > 0,05).


Aceasta etapa are ca obiectiv principal evidentierea modului de manifestare a loialitatii subiectilor cercetati fata de unitatea în care îsi desfasoara activitatea.

Metoda
S-a cerut subiectilor sa raspunda la întrebarea: „În ce consta manifestarea loialitatii fata de unitatea în care va desfasurati activitatea?”

Subiecti
Cercetarea a cuprins un numar de 109 de subiecti provenind din mediul aeronautic si candidati. Prezentam structura esantionului de subiecti în raport de profesie, grupa de vârsta si vechimea profesionala.
 

Tabelul 1. Distribuția subiecților în raport de profesie

Profesia

F

%

pilot

26

23,85

candidat pilot

48

44,04

parasutist

35

32,11

Total

109

100,00

 

 

 

Tabelul 2. Distribuția subiecților în raport de vârstă

Grupa de vârstă

F

%

     - 20

49

44,96

21 - 30

44

40,37

31 - 40

10

9,17

41 –

6

5,50

Total

109

100,00

Tabelul 3. Distribuția subiecților în raport de vechimea profesională

Grupa vechime

F

%

0

48

44,04

1 - 5

39

35,78

6 - 10

7

6,42

11 - 15

7

6,42

16 - 20

3

2,75

21 -

5

4,59

Total

109

100,00

 


Rezultate

În tabelul 4 sunt prezentate modalitatile de manifestare a loialitatii subiectilor fata de unitatea unde îsi desfasoara activitatea, locul ocupat si proportia acestora.

Tabelul 4. Locul ocupat de valorile manifestate din perspectiva loialitatii fata de unitate


 

Locul

Manifestări Valori

%

1

Îndeplinirea misiunii

15,48

2,5

Respectarea ordinelor

13,55

2,5

Respectarea regulilor

13,55

4

Devotament

10,97

5

Obligație, datorie

5,81

6

Stabilitate

5,83

7,5

Respect

5,16

7,5

Prestigiu

5,16

10,5

Profesionalism

4,51

10,5

Responsabilitate

4,51

10,5

Cunoștințe

4,51

10,5

Respectarea programului, disciplină

4,51

10,5

Mândrie, admirație

2,58


Datele cuprinse în tabelul 4 evidentiaza faptul ca principalele forme (valori) de manifestare a loialitatii sunt: îndeplinirea misiunii (15,48% dintre subiecti); respectarea ordinelor (13,55% dintre subiecti); respectarea regulilor (13,55%); devotamentul (10,97%). Ultimele locuri sunt ocupate de formele de manifestare: mândria (2,58%); respectarea programului (4,51%); cunostintele (4,51%); responsabilitatea (4,51%); profesionalismul (4,51%).


Valoarea si nivelul de semnificatie ale testului statistic de semnificatie λ2 indica diferente senmnificative între formele de manifestare ale loialitatii exprimate de subiecti (λ2 = 23,87, p < 0,05).
Datele privind esantionul cercetat evidentiaza un dezechilibru privind structura lui în raport de factorii: vârsta, vechime profesionala. Ne propunem extinderea esantionului în vederea echilibrarii structurii lui si evidentierea posibilelor modificari ale rezultatelor.

Concluzii

Loialitatea reprezinta sentimentul de atasament al unei persoane pentru un obiect, persoana, grup de persoane, un ideal, o datorie sau o cauza etc. Aceasta se manifesta atât în gândire, cât si în comportament si tinde spre identificarea intereselor persoanei cu acelea ale obiectului loialitatii.


Principalele consecinte ale manifestarii loialitatii evidentiate în literatura sunt: productivitate; eficienta; calitate buna a muncii; succesul grupului; stabilitate la locul de munca; bunastarea si coeziunea grupului etc.
Principalele forme (valori) de manifestare a loialitatii sunt: îndeplinirea misiunii (15,48% dintre subiecti); respectarea ordinelor (13,55% dintre subiecti); respectarea regulilor (13,55%); devotamentul (10,97%). Ultimele locuri sunt ocupate de formele de manifestare: mândria (2,58%); respectarea programului (4,51%); cunostintele (4,51%); responsabilitatea (4,51%); profesionalismul (4,51%).


Valoarea si nivelul de semnificatie ale testului statistic de semnificatie λ2 indica diferente senmnificative între formele de manifestare ale loialitatii exprimate de subiecti (λ2 = 23,87, p < 0,05).
Loialitatea ocupa locul trei în ierarhia valorilor obtinuta pe baza evaluarii importantei ei de personalul din mediul militar aeronautic. Manifestarea loialitatii la personalul din mediul aeronautic a fost cercetata prin comparatie cu alte valori: responsabilitate; respect; altruism; onoare; respect fata de norme; aderenta la principii; curajul; supus; credincios; constiincios; entuziasm; patriotism; fermitate.


Având în vedere nivelul ridicat al manifestarii acestei valori în mediul profesional aeronautic, consideram ca este utila realizarea unui instrument destinat evaluarii acestei caracteristici la selectia candidatilor pentru activitati din mediul militar aeronautic.


Bibliografie

1. Abrams, D., Brown, R. (1989). Self-consciousness and social identity: Self-regulation as a group member. Social Psychology Quarterly, 52, 311–318.
2. Batson, C. D. (1998). Altruism and prosocial behavior. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (Vol. 2, pp. 282–316). Boston: McGraw–Hill.
3. Batson, C. D., Batson, J. G., Todd, R. M., Brummett, B. H., Shaw, L. L., Aldeguer, C. M. R. (1995). Empathy and the collective good: Caring for one of the others in a social dilemma. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 619–631.
4. Bornstein, G., Ben-Yossef, M. (1994). Cooperation in intergroup and single-group social dilemmas. Journal of Experimental Social Psychology, 30, 52–67.
5. Bornstein, G., Crum, L., Wittenbraker, J., Harring, K., Insko, C. A., Thibaut, J. (1983). On the measurement of social orientations in the minimal group paradigm. European Journal of Social Psychology, 13, 321–350.
6. Bozena Zdaniuk, J. M. Levine (2001). Group Loyalty: Impact of Members’ Identification and Contributions. Journal of Experimental Social Psychology, 37, 502–509.
7. Brewer, M. B., Brown, R. J. (1998). Intergroup relations. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (Vol. 2, pp. 554–594). Boston: McGraw–Hill.
8. Brewer, M. B., Kramer, R. M. (1986). Choice behavior in social dilemmas: Effects of social identity, group size, and decision framing. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 543–549.
9. Burton, G. E. (1990). The measurement of distortion tendencies induced by the win–lose nature of in-group loyalty. Small Group Research, 21, 128–141.
10. Dawes, R. M. (1980). Social dilemmas. Annual Review of Psychology, 31, 169–193.
11. Dawes, R. M., van de Kragt, A. J. C., Orbell, J. M. (1988). Not me or thee but we: The importance of group identity in eliciting cooperation in dilemma situations—Experimental manipulations. Acta Psychologica, 68, 83–97.
12. Dovidio, J. F. (1984). Helping behavior and altruism: An empirical and conceptual overview. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 17, pp. 361–427). New York: Academic Press.
13. Ellemers, N., Spears, R., Doosje, B. (1997). Sticking together or falling apart: In-group identification as a psychological determinant of group commitment versus individual mobility. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 617–626.
14. Hinkle, S., Taylor, L. A., Fox-Cardamone, D. L., Crook, K. F. (1989). Intragroup identification and intergroup differentiation: A multicomponent approach. British Journal of Social Psychology, 28, 305–317.
15. James, K., Cropanzano, R. (1994). Dispositional group loyalty and individual action for the benefit of an ingroup: Experimental and correlational evidence. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 60, 179–205.
16. Kramer, R. M., Brewer, M. B. (1984). Effects of group identity on resource use in a simulated commons dilemma. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 1044–1057.
17. Loewenstein, G. F., Thompson, L., Bazerman, M. H. (1989). Social utility and decision making in interpersonal contexts. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 426–441.
18. Manea, T, Manea, Mirela (2005), Dimensiuni ale loialitatii, Simpozin de Psihologie Militara, mai, 2005.
19. Manea, T., Rotaru Cezarina, Oprescu Ioana, Manea Mirela (2005), Angajamentul – factor al stabilitatii profesionale, Revista de Medicina si Psihologie Aeronautica, nr. 4, 33-37.
20. Messick, D. M., McClintock, C. G. (1968). Motivational bases of choice in experimental games. Journal of Experimental Social Psychology, 4, 1–25.
21. Moreland, R. L., McMinn, J. G. (1999). Gone but not forgotten: Loyalty and betrayal among ex-members of small groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1476–1486.
22. Thompson, L., Valley, K. L., Kramer, R. M. (1995). The bittersweet feeling of success: An examination of social perception in negotiation. Journal of Experimental Social Psychology, 31, 467–492.
23. Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher, S. D., Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Oxford, UK: Blackwell.
24. Wilder, D. A. (1986). Social categorization: Implications for creation and reduction of intergroup bias. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 19, pp. 291–355). New York: Academic Press.

 


 

 

* Psiholog dr., I.N.M.A.S. Bucuresti
** Conferentiar universitar dr., Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila" Bucuresti

 

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania