Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

SELECTIA PSIHOLOGICA

EVALUAREA PSIHOCOMPORTAMENTALA PRIN INTERMEDIUL TESTULUI SITUATIONAL, VALOAREA PREDICTIVA A REZULTATELOR OBTINUTE. IPOTEZA METODOLOGICA PRIVIND: EVALUAREA PSIHO-FIZIOLOGICA SI COMPORTAMENTALA PRIN APLICAREA UNEI NOI FORME DE TEST SITUATIONAL
Psiholog Radu DIACONESCU, psiholog Valentina BANU*

 

 

REZUMAT

Materialul prezinta pe larg:
- continutul testului situational, necesitatea elaborarii acestuia, utilitatea acestuia, principalele dimensiuni urmarite;
- modul de notare si interpretare a rezultatelor; continutul psihologic al profilului realizat prin intermediul testului situational pentru fiecare candidat īn parte;
- valoarea predictiva a rezultatelor.
Īn partea a doua a materialului sunt prezentate pe scurt principalele teorii privind determinismul comportamentului si propriul nostru punct de vedere referitor la acestea, pentru ca apoi sa dezvoltam ideea implementarii unei forme noi a testului situational, o varianta ipotetica cu o valoare predictiva mare, mai ales pentru situatiile critice conflictuale īn care pot fi implicate viitoarele cadre militare.
Consideram ca un test care sa permita observarea si evaluarea comportamentului īn cele trei ipostaze situational, psihologic si fiziologic, ar fi extrem de utila īn descrierea si prognosticarea reactiilor comportamentale.

Cuvinte cheie: " situational", "profil psihologic ", " variabila fiziologica".



I. Evaluarea psihocomportamentala prin intermediul testului situational, valoarea predictiva a rezultatelor obtinute.

1. Testul situational aplicat īn sistemul de selectie a candidatilor ce opteaza pentru o cariera militara este o proba relativ noua, avānd un istoric de aproximativ 5 ani. Īn aceasta perioada testul a fost aplicat experimental, transformat si perfectionat devenind īn anul 2003 instrument cu rol de decizie īn selectia candidatilor ce opteaza pentru īnvatamāntul militar superior.
Īn momentul de fata testul este aplicat si altei categorii, respectiv, militarilor angajati pe baza de contract, ce vin la selectie pentru cursurile de formare subofiteri pe filiera indirecta.

2. Prin testul situational urmarim īn general surprinderea si masurarea "Potentialului de lider" deci, nu a calitatii de lider "format" sau trasaturi de personalitate cristalizate īn aceasta directie, ci doar acele īnsusiri personale care, prin educatie militara, prin experientele specifice mediului militar, sa contureze īn viitor un lider eficient.
Testul situational este alcatuit din doua probe, ambele vizānd īn general aceleasi aspecte comportamentale dar īn contexte situationale diferite.


Prima proba, "Proba teoretica" consta īn rezolvarea īntr-un plan ideativ, virtual, a unei misiuni cu caracter de grup, urmarindu-se posibilitatile candidatilor de a organiza, de a planifica, de a se impune, de a-si asuma anumite responsabilitati etc.


Cea de a doua proba "Proba practica" consta tot īn realizarea unei sarcini de grup, dar de data aceasta īntr-un plan practic, actional, mult mai dinamic, accentul cazānd pe declansarea si evaluarea unor stari emotionale critice, urmarindu-se īn special capacitatea de autocontrol, de stapānire de sine īn situatii conflictuale.
Pe parcursul celor doua probe evaluatorii au sarcini precise, pe de o parte de a crea situatii tensionante conform unui plan metodologic clar stabilit, iar pe de alta parte de a nota comportamentele semnificative īn directia urmarita, a semnalarii prezentei sau absentei potentialului de lider.


Activitatea de evaluare se desfasoara conform unei fise de observatie īn care sunt trecuti indicatorii comportamentali specifici dimensiunilor urmarite.


Fisa de observatie este practica, operationala, permite o notare usoara dar interpretarea rezultatelor se realizeaza pe baza "Ghidului de observare si notare " special elaborat īn metodologia testului situational.


Testul situational permite realizarea unor profiluri diferentiatorii ce se alcatuiesc īn functie de notele obtinute la dimensiunile urmarite. Prezentam īn continuare profilurile extreme, adica situatiile de "respins", fara nici o dimensiune īndeplinita si cele de "admis" cu un posibil "maxim" de dimensiuni īndeplinite:


- deficit de relationare vizibil atāt īn comunicarea cu ceilalti, cāt si īn adecvarea propriului comportament la comportamentul celorlalti; lipsa de initiativa; incapacitate de a formula un plan coerent, sau de a stabili repere de actiune eficiente; incapabil de a se impune sau de a exercita un minimum de influenta īn cadrul grupului; rigid īn atitudini si actiuni; capacitate decizionala slaba īn situatii critice.
- autocontrol foarte bun īn situatii critice; adaptare si relationare facila; comunicativ coerent, rational; forta dominatoare orientata pozitiv; initiative atitudinale si comportamentale eficiente; capabil de a organiza si planifica rapid si eficient; flexibil si original īn gāndire si actiune; obiectiv si responsabil īn aprecieri.


Īntre aceste profiluri extreme se īnscriu celelalte descrieri psiho-comportamentale ce sunt transmise anual institutiilor ce urmeaza sa pregateasca candidatii declarati "admis" la concursurile de admitere īn aceste institutii, pentru a avea o imagine clara despre potentialul acestora la intrare īn sistem cu posibilitatea de a modela sau corija anumite calitati sau defecte.

3. Necesitatea elaborarii testului situational, valoarea predictiva a rezultatelor obtinute.
Referitor la necesitatea elaborarii testului situational, putem spune ca este strāns legata de modernizarea īn ansamblu a sistemului militar, care presupune printre altele, si o "calitate umana deosebita". Filtrele mecanismului de selectie trebuiau completate si īn aceasta directie, īn sensul ca un adolescent sau tānar care opteaza pentru cariera militara, pe lānga un anumit potential intelectual asociate cu anumite trasaturi de personalitate, trebuie sa manifeste si calitati de lider.


Sistemul educational existent īn institutiile militare trebuie sa valorifice si sa promoveze calitatile de lider, īntrucāt viitoarele cadre militare vor fi nevoite sa faca fata unor misiuni din ce īn ce mai diverse care solicita multe dintre aceste calitati.


Valoarea predictiva a rezultatelor obtinute prin intermediul testului situational necesita studii longitudinale, ce vor īncepe din anul acesta si care constau īn monitorizarea unor cazuri īn institutiile militare de īnvatamānt, pentru a vedea īn ce masura evolutia prognosticata la intrarea īn sistem s-a dezvoltat, iar datele obtinute vor permite perfectionarea permanenta a acestui instrument.


II. Evaluarea psihofiziologica si comportamentala printr-o noua forma de test situational.

Ipoteza construirii īn viitor a unei forme alternative de test situational sau elaborarea unui nou test porneste de la necesitatea investigarii si explicari unei arii mai largi a substratului comportamental. Posibilitatea evaluarii componentei fiziologice a comportamentului ar aduce date certe, sigure, ar elimina posibilitatea unor conduite simulate din partea candidatilor si ar permite elaborarea unor profiluri psihologice mai exacte īn anumite privinte cu o valoare predictiva mai mare, comparativ cu actuala forma a testului situational.
Mentionam īnca de la īnceput ca datele prezentate īn continuare sunt formulate īntr-o maniera ipotetica, si ca realizarea efectiva a unui astfel de test ar necesita costuri suplimentare si poate multi ani de experimentare si cercetare.

1. Testele de personalitate: avantaje si limite.
Bateriile de teste de personalitate sunt multiple si variate, ele pornesc de la investigarea substratului inconstient al unor acte comportamentale, mergānd pāna la surprinderea unor trasaturi temperamentale si caracteriale īn vederea efectuarii unor previziuni sau profiluri psiho-comportamentale.


Īn mare parte, astfel de teste, experimentate si apoi etalonate pe populatia pe care urmeaza sa fie aplicate sunt utile, reusind īn cele mai multe situatii sa ofere date reale despre "calitatile" sau "defectele" unei persoane. Totusi sunt si situatii cānd datele obtinute pe baza acestora sunt insuficiente sau chiar eronate, datorita unor deficiente de formulare a itemilor, sau, nu de putine ori, a ceea ce se numeste "comportament simulat".


Fara a trece īn revista sursele comportamentului simulat, īntrucāt nu acesta este subiectul lucrarii noastre, vom prezenta īnsa, īn continuare, cāteva caracteristici ale comportamentului strāns legate de continutul lucrarii noastre.
- Mai īntāi de toate comportamentul este expresia unei relatii a organismului cu mediul īnconjurator, manifestarea, aparitia acestuia fiind determinata de necesitatea unui raspuns la o interventie exogena. Comportamentul este deci, un ansamblu de reactii īnvatate a carui determinare este īn primul rānd externa, exogena.
- O alta caracteristica este aceea ca, īntotdeauna comportamentul porneste de la anumite motive declarate sau inconstiente, care impun cu necesitate un sens cautarii, īndreptarii catre obiectele sau situatiile susceptibile de a reduce o tensiune sau de satisfacere a unei trebuinte. Comportamentul are īn aceasta exprimare o determinare interna, endogena.
- Un ultim aspect legat de caracterizarea comportamentului si despre sursele de determinare ale acestuia, este desprins din cercetarile psiho-fiziologice care definesc comportamentul ca pe un "eveniment complex psiho-fiziologic". Cercetarile efectuate īn aceasta directie au meritul de a fi demonstrat relatia indisolubila care exista īntre psihic si creier, psihicul fiind considerat ca un produs, ca un rezultat al functionarii creierului, un fenomen inseparabil de structurile materiale, cuantice si energetice.


Toate aceste caracteristici apartin unor conceptii diferite, de multe ori unilaterale, cu merite incontestabile dar si cu multe exagerari īntr-o directie sau alta. Le-am amintit īn aceasta maniera extrem de succinta pentru ca, separat, ne dezvaluie cele trei surse majore ale determinismului comportamental: extern-situational; intern psihologic si fiziologic.


Elaborare unui instrument care sa surprinda si sa permita o evaluare comportamentala īn toate cele 3 ipostaze (psihologic, fiziologic si situational), ar reprezenta varianta optima īn elaborarea unor profiluri reale de cunoastere si prognosticare a unor reactii, atitudini si conduite.


Īn continuare nu ne vom centra asupra componentei psihologice si nici a celei situationale īntrucāt actualul test situational si-a dovedit utilitatea tocmai īn aceasta directie, īn a evidentia trasaturi, factori de personalitate, prin confruntarea candidatilor cu anumite situatii stimul, ci asupra componentei fiziologice care, dupa parerea noastra, ar completa tabloul evaluarii comportamentale.

2. Īncercari de masurare si interpretare a variabilei fiziologice.
Majoritatea acestor cercetari sunt clar orientate spre evidentierea comportamentului simulat sau spre stabilirea adevarului sau neadevarului unor declaratii sau relatarii unor evenimente. Tehnicile au fost la īnceput construite "primitiv" pentru ca acum sa fie mult perfectionate, computerul īnlocuind multe dintre improvizatiile anterioare.


Īn 1895 Caesare Lombroso experimenta pentru detectarea minciunii "HIDROSFIGMOGRAFUL", un aparat primitiv ce masura variatiile de puls, cu ajutorul unui cilindru pe care era aplicat negru de fum, acesta fiind īnvārtit de un mecanism de ceasornic. W. M. Marston (1917) īncerca sa depisteze minciuna īnregistrānd variatiile tensiunii sistolice, iar Vittorio Benussi īnregistrānd modificarile respiratorii.


Referitor la metodologia detectiei simularii, īnregistrarile fiziologice au fost orientate spre urmatoarele variabile:
- activitatea cardiovasculara cu componentele ei: ritmul pulsului, amplitudinea lui, tensiunea arteriala. Rezultatele bune pe care le pot da īnregistrarile modificarilor cardiace, prin care se poate indica momentul cānd un individ spune sau nu spune adevarul, au fost presupuse cu mult īnaintea folosirii detectorului de simulare. Cu cāteva zeci de ani īn urma tion scria: "cu ajutorul electrocardiografului bogatasul muribund ar putea detecta precis gradul de sinceritate privind durerea exprimata de mostenitori". Modificarile īn presiunea sistolica au loc ca urmare a inervatiilor simpatetice. Īn momentul īn care valvulele inimii sunt deschise, aceasta presiune poate fi usor īnregistrata si masurata automat, cu rezultate bune īn evidentierea starii de emotie īn timpul simularii. Pulsul creste de asemenea semnificativ dupa afirmarea minciuni, vizibile fiind vārfurile foarte īnalte ale pulsatiilor.


Majoritatea datelor extrase prin aceste experimente arata ca sentimentele de vinovatie, constientizarea fricii, ascunderii unui adevar, sunt declansatoarele unei stari emotionale care desi poate fi mascata atitudinal nu poate fi stopata fiziologic. Indicatorul cardiac reactioneaza vizibil īn astfel de situatii.


O formulare plastica pentru astfel de stari poate fi exprimata astfel:" tristetea (una din manifestarile emotiei) daca nu se manifesta lacrimi, obliga īn schimb organele interne sa plānga ".
- Indicatorul respirator face parte de asemenea din īnregistrarile fiziologice ale simularii si minciunii. Un raspuns simulat īn astfel de situatii este indicat fiziologic printr-o amplitudine marita fata de forma fireasca a respiratiei si o blocare de scurta durata. Benussi, pe care l-am mai amintit, pretinde ca raportul inspiratie-expiratie este semnificativ marit īnaintea raspunsului adevarat, comparativ cu cel falsificat, pe durata cātorva cicluri respiratorii. Invers, dupa afirmarea adevarului, raportul inspiratie –expiratie este ceva mai mic dupa afirmarea minciuni.


Poligraful. Un aparat relativ recent (1922 prima generatie a poligrafului), īnregistreaza reactiile psihofiziologice caracteristice starilor de tensiune emotionala asociate cu minciuna. La baza folosirii tehnicii poligraf sta faptul ca, o minciuna spusa constient, pe lānga efortul mintal pe care īl necesita, produce si o anumita stare de tensiune emotionala (teama). Producerea tensiunii emotionale īsi are originea īn declansarile involuntare ale sistemului neurovegetativ concomitent constientizarii pericolului si īn īntārzierea prin aceasta a instinctului de autoconservare.


Nu intram si īn alte amanunte privind descrierea altor indicatori fiziologici, ci doar enumeram cātiva dintre ei folositi īn examinarile poligrafice complexe: īnregistrarea temperaturii respiratiei concomitent cu cea a pieli; īnregistrarile modificarilor oculare (miscarile sau micromiscarile, clipitul); īnregistrarile E. E. G. sau E. K. G. etc., mentionānd īnsa ca opinia unanim acceptata īn rāndul acestor cercetatori este aceea ca factorul emotional joaca un rol important īn functionarea organismului, efectele fiziologice fiind vizibile comparativ cu efectele comportamentale care uneori nu apar īn mod automat.

3. Punct de vedere privind natura emotiilor.
Cercetarile efectuate īn acest domeniu pot fi īmpartite conform teoriilor existente īn psihologie referitoare la natura emotiilor astfel:
- unele apartin conceptiei lui W. James si Lange care considera ca īn declansarea emotiilor rolul esential revine mecanismelor fiziologice periferice, ca, īntr-o stare critica, primele reactii intervenite sunt cele fiziologice si apoi constientizarea acestora conduce la instalarea unei anumite stari emotionale;
- altele apartin teoriilor fiziologice centrale care deplaseaza accentul de pe zonele periferice pe rolul important pe care īl are talamusul īn declansarea expresiilor emotionale (teoria talamica a lui W. Cannon);
- cele mai recente cercetari sunt centrate pe teoriile cognitive care, considera ca cel mai important factor īn declansarea emotiilor īl constituie aprecierea si interpretarea cognitiva a stimulilor sau situatiilor. Accentul cade deci pe blocul cognitiv, pe experientele proprii fiecarei persoane.


Nu ne propunem o analiza critica a observatiilor realizate īn cadrul acestor teorii si Conceptii, ci mentionam ca absolut toate, sub diferite forme, leaga indisolubil fiziologicul de psihologic si mai ales de efectele emotiilor īn plan comportamental. Astfel, starile emotionale, īn functie de intensitatea lor dar si de "terenul" psihic pe care se instaleaza, pot fi benefice, pozitive, realizānd īn anumite situatii o disponibilizare psiho-fiziologica orientata stenic, iar alteori pot bloca chiar si cele mai elementare, firesti acte comportamentale.


Referitor la cercetarile poligrafice si cele efectuate īn directia surprinderii comportamentului simulat, frapant este faptul ca au existat foarte putine preocupari care, pornind de la datele strānse, sa descrie anumite tipare comportamentale sau sa efectueze previziuni asupra anumitor manifestari.


Tocmai acest aspect predictiv ce poate fi dat de dimensiunea fiziologica a comportamentului ar trebui "speculat" īn cercetarile actuale pentru a putea prognostica"cum actioneaza un individ īn conditii de īncarcatura emotionala?", care este pragul emotional pāna la care starile emotionale nu destabilizeaza comportamentul?".


Raspunsurile la aceste īntrebari, consideram ca nu pot fi complete decāt daca īn analiza si evaluarea comportamentala este introdusa si dimensiunea fiziologica, ce poate furniza informatii extrem de utile despre modul de mobilizare si actiune al unei persoane īn situatii critice, atunci cānd se impune cu necesitate luarea unor decizii rapide si maximum de eficienta.

4. Necesitatea implementarii unei forme alternative a testului situational.
Asa cum am aratat īn paginile anterioare, actuala forma a testului situational permite surprinderea unor atitudini, conduite prin confruntarea candidatilor cu diferite situatii stimul, ceea ce permite psihologilor evaluatori stabilirea prezentei sau absentei potentialului de lider.


Dintre dimensiunile evaluate, una dintre cele mai importante este: "Stapānirea de sine", ce vizeaza īn primul rānd autocontrolul emotional al candidatilor īn situatii critice.


Aceasta dimensiune este evaluata pe tot parcursul testului situational īntr-o dubla ipostaza: una teoretica (confruntarea īn plan imaginar a candidatilor cu o situatie critica) si una practica, actionala, cānd grupul de candidati are de executat efectiv o sarcina, ce declanseaza starii tensionale de diferite intensitati prin restrictiile introduse īn metodologia desfasurarii acestei probe.


Evaluarea acestei dimensiuni se realizeaza conform unei fise de observatie īn care sunt trecuti indicatorii comportamentali cei mai semnificativi, pe baza carora evaluatorii stabilesc existenta sau, dimpotriva, nonexistenta unui minimum de autocontrol īn situatii critice, care, prin experienta si educatie specifica, sa poata deveni īn viitor o trasatura caracteriala bine reprezentata īn plan comportamental. Actuala forma a testului situational permite surprinderea acestui minimum de autocontrol.


Totusi, aceasta dimensiune care poate este definitorie pentru un lider eficient ar "merita", dupa parerea noastra, o analiza mai amanuntita. Aici consideram ca introducerea īn studiu a componentei fiziologice ar fi extrem de utila atāt īn selectia candidatilor ce opteaza pentru īnvatamāntul militar cāt si pentru selectia cadrelor care opteaza pentru anumite functii sau misiuni.


Ar fi īnsa, extrem de greu ca, īn acest context, sa ne propunem masurarea unei arii vaste de modificari fiziologice, motiv pentru care consideram ca si doar una dintre ele ar putea fi relativ edificatoare īn aceasta directie. Astfel, cea mai intens studiata, si poate cea mai simplu de masurat este " intensitatea pulsului".


Foarte multe relatari ale unor experiente traite īn situatii critice atrag atentia asupra cresterii semnificative a intensitatii pulsului īn astfel de situatii. Vom reproduce una dintre aceste situatii descrisa de un militar angajat pe baza de contract ce participase la o misiune īn Bosnia: " trebuia sa refacem un pod, eram primul īn coloana, dar la o distanta destul de mare de ceilalti, mergeam relaxat, cānd mi-am dat seama ca terenul era minat;... puteau fi peste tot. Desi, stiam ce am de facut īn astfel de situatii, am simtit ca pulsul ma sufoca, n-am putut nici macar sa mai vorbesc...; mi-am anuntat colegii mai mult prin semne".


Credem ca pentru astfel de situatii ar trebui construit un instrument care sa masoare macar una dintre modificarile fiziologice ce acompaniaza trairile emotionale puternice, de multe ori cu efecte destabilizatoare asupra comportamentului.


Fireste ca niciodata, īn conditii de laborator, nu pot fi experimentate trairi emotionale, similare cu cele ce apar īn situatii critice reale dar nu putem nega posibilitatea crearii īn mod artificial a unor situatii asemanatoare si īnregistrarea modificarilor aparute īn ritmul si intensitatea pulsului pentru a putea stabili valoarea unui "prag emotional optim" si al unuia deficitar.


Doar observatiile psihologice si cele fiziologice coroborate īntr-un sigur instrument (o noua varianta de test situational) pot permite o prognosticare a comportamentului īn situatii critice cu o marja de eroare redusa.
Un astfel de instrument ar putea fi realizat īn forme diverse:
- expunerea subiectilor la imagini cu o mare īncarcatura emotionala si īnregistrarea modificarilor de puls īn astfel de situatii concomitent cu vizualizarea grafica a acestora;
- compararea modificarilor de puls īn doua situatii: una dintre ele fireasca normala, cealalta tensionata, critica;
- crearea īntr-o maniera planificata dar cu aspect spontan pentru subiecti, a unor situatii critice si masurarea modificarilor de puls etc.


Realizarea unui astfel de instrument de evaluare ar necesita īnsa, existenta, construirea sau adaptarea unor dispozitive speciale, o echipa de cercetare, spatii special amenajate dar, rezultatele ar fi extrem de utile, ar permite strāngerea unor date psihofiziologice cu valoare predictiva ridicata precum si informatii noi, pentru actualele teorii psihologice privind " rolul emotiilor īn comportament".



BIBLIOGRAFIE


1. Ioan Ciofu – Comportamentul simulat - Bucuresti (1974);
2. Adrian Neculau - Dinamica grupurilor - Iasi (2001);
3. Serge Moscovici - Psihologia sociala a relatiilor cu celalalt - Iasi (1998);
4. Ion Dafinoiu – Personalitatea - Iasi (2002);
5. Petre Ilut – Sinele si cunoasterea lui – Iasi (2001);
6. Jean Claude Rouchy –Grupul spatiu analitic – Iasi (2000).


 


 

 

* Centrul Zonal de Selectie si Orientare Breaza

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania