Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

CUNOASTERE SI ASISTENTA PSIHOLOGICA

EFECTELE LIPSEI INTIMITATII ASUPRA PERSONALITATII SOLDATILOR PE PARCURSUL SATISFACERII STAGIULUI MILITAR
Psiholog Alina SORA*

 


“Viata sociala e mai mult decāt un mediu extern. Ea este pentru indivizii care traiesc īn ea, adica pentru oameni, un transformator si un fundament īn acelasi timp. Un transformator, fiindca prin viata sociala, viata individuala īsi schimba orientarea si caracterele, un fundament, pentru ca, prin manifestarile sale sociale viata sociala e o continuitate īn constiinta generatiilor care se succed. Viata sociala nu se alatura vietii psihice individuale, ci o patrunde pe aceasta din urma, īn asa fel ca aproape o transforma cu totul. (Constantin Radulescu-Motru).


Pentru psiholog, mediul militar reprezinta terenul unei variate game de fenomene psihice, ce pot fi supuse cercetarii. Pentru oricine, viata de soldat constituie o situatie deosebita, cu ampla rezonanta īn mediul sau de viata, atāt pe durata satisfacerii stagiului militar, cāt si dupa aceea.


Personalitatea unui om este complicata, dinamica, cu un numar infinit de parametrii, care nu permit o viziune simplista a efectului, ci numai o previziune probabilistica. Psihologia a adoptat un adevar fundamental care explica deosebirile de comportament; chiar si īn conditiile unei influentari identice, orice cauza (influentare) externa se rasfrānge prin intermediul conditiilor interne (psihice, ale personalitatii) individului. Nici mediul fizic, nici cel social nu actioneaza nemijlocit asupra individului, ci numai prin filtrul particularitatilor sale individuale.


Raportul dintre individ si mediile īn care el traieste e un raport de permanenta interactiune, īn care individul e supus influentelor ce se exercita asupra lui si el actioneaza asupra mediului, influentānd direct sau indirect, mai eficient sau mai putin eficient pe cei din jurul sau. Factorii de mediu actioneaza asupra individului, provocānd la el efecte organice, care, la rāndul lor, influenteaza comportamentul. Factorii de mediu actioneaza prin oferirea unor stimuli-situatie care declanseaza reactia psihica.


Atāt influentele structurale care afecteaza organismul, cāt si cele functionale, care determina comportamentul actional si verbal trebuie īntelese ca flexibile si cu efecte imediate sau mai īndepartate asupra cristalizarii invariantelor comportamentale.


Rezultanta jocului de forte care influenteaza individul este comportamentul mai mult sau mai putin stabil care apare ori de cāte ori apare si o situatie specifica.


James spunea ca legatura psihoafectiva a omului cu spatiul sau fizic existential e atāt de puternica si de profunda, īncāt aceasta devine o parte a personalitatii lui.


Fara a avea pretentia de cercetare stiintifica autentica si fara a pretinde ca trateaza un subiect fierbinte al psihologiei militare, dar avānd māndria originalitatii, lucrarea de fata porneste de la ideea legata de problematica intimitatii, ce apare la orice om, īmbracānd forma unei necesitati sau trebuinte imperioase atunci cānd e nesatisfacuta timp īndelungat.


Subiectii cercetarii au fost militarii īn termen ai unei unitati militare din Tārgoviste, acestora aplicāndu-li-se un chestionar format din 32 de itemi si doua teste proiective: Testul arborelui si Desenul omului. Aceste probe au fost centrate pe urmarirea dimensiunilor agresivitate, anxietate, frustrare, umilinta, inferioritate, si a evolutiei lor īn raport cu nevoia de intimitate.


Obiectivele acestei lucrari sunt de ordin teoretic. Obiectivul general este de a urmari evolutia militarului īn conditiile convietuirii īn acelasi spatiu, de altfel limitat, cu alte persoane o anumita perioada de timp si fara posibilitatea, īn anumite momente ale zilei (ex. noaptea) de a ramāne singur.


Pornind de la ideea ca intimitatea īmbraca forma unei necesitati sau trebuinte imperioase si constituie dreptul fiecarui individ, lucrarea īsi propune reliefarea cātorva consecinte, dintre cele mai importante pentru personalitatea umana ale acestui fapt.


Un alt obiectiv este acela de a vedea daca militarii constientizeaza ca īntr-o anumita masura sunt privati de acest drept (de dreptul de a te comporta nu numai asa cum esti īn realitate, ci de a fi asa cum esti īn realitatea intima, īn care nimeni nu te observa si nu te poate judeca).


Un alt obiectiv al cercetarii de fata este acela de a vedea daca lipsa intimitatii e resimtita sub forma unei frustratii; sau daca pe acest fond se accentueaza comportamentele agresive, atitudinile violente, se ascute spiritul critic fata de ceilalti si cel necritic fata de sine, daca se ajunge la cresterea sentimentelor negative (mānie, depresie), la pierderea controlului situatiilor, la confundarea dorintelor personale cu ale altora (pierderea individualitatii), la modificarea scalei de valori, la exacerbarea interiorizarii (afectarea comunicarii), la sporirea anxietatii (oricum prezenta īn proportii variate de la un individ la altul datorita situatiei noi si suficient de frustrante īn care se afla).


Ipoteza lucrarii consta īn presupunerea faptului ca toate aceste aspecte se manifesta.
Chestionarul alcatuit pentru aceasta lucrare consta īntr-o suita de itemi īn numar de 32. Itemii sunt formulati īn raport cu ipotezele lucrarii, iar raspunsurile sunt utilizate pentru verificarea acestora. Este un chestionar de opinie, ce se refera la date de ordin subiectiv. Cu ajutorul unor astfel de chestionare se studiaza atitudinile, motivatia si interesele, dispozitiile si īnclinatiile, trairile subiective ale persoanei. Aceeasi īntrebare s-a pus de mai multe ori īn forme diferite pentru a analiza concordanta raspunsurilor. Este un chestionar cu īntrebari īnchise (sau precodificate), care permite alegerea raspunsurilor dinainte fixate. Aceasta varianta de construire a unui chestionar a avut unele avantaje: a facilitat analiza statistica a raspunsurilor, a facilitat memoria celui anchetat, a servit ca "filtru" pentru īntrebarile urmatoare, a īnlesnit "angajarea" īn chestionar a subiectilor.


Dimensiunile investigate prin utilizarea celor trei probe sunt: agresivitate, anxietate, frustrare, inferioritate, nevoia de intimitate. Fiecare dimensiune a primit valori de la 1 la 4. Sa luam exemplul agresivitatii: 1 īnseamna nonraspus; 2- lipsit de agresivitate; 3- agresivitate moderata; 4- agresivitate accentuata. S-au alcatuit dupa aceea grafice (histograme poligon) pentru descrierea fiecarei dimensiuni investigate prin cele trei probe.


Īn cele doua teste proiective la un numar egal de subiecti (īn proportie de 12%) lipsesc trasaturile legate de agresivitate; este relativ mica proportia subiectilor la care nu au aparut aspecte legate de agresivitate. Īn chestionar aceasta proportie este 0, adica la nici un subiect nu au existat nonraspunsuri. Proportia subiectilor cu trasaturi de neagresivitate este de 22%.


O agresivitate moderata, la o intensitate acceptabila se reliefeaza la un procent de 34% dintre subiecti īn urma aplicarii testelor proiective. O agresivitate mai evidenta s-a identificat la aproximativ 54% dintre subiecti.


Nonraspunsurile īn cazul anxietatii apar īn toate cele trei probe, dar proportia este mica, nesemnificativa. Anxietate la un nivel moderat este reliefata la 42% dintre subiectii care au fost supusi cercetarii. Interpretarea testelor proiective duc la concluzia ca aproximativ 51% dintre militari se afla īntr-o stare de anxietate ceva mai profunda.


Prin aplicarea testului arborelui cele mai multe nonraspunsuri sunt īn legatura cu dimensiunea frustrare si inferioritate, iar īn ultimul rānd lipsesc trasaturile legate de anxietate. La aproximativ 50% din subiectii examinati prin intermediul testului arborelui se evidentiaza frustrare si anxietate.


Īn ceea ce priveste dimensiunea “inferioritate" trebuie precizat ca exista o diferenta doar de un subiect īntre cei ce resimt o inferioritate profunda si cei ce au tendinte de superioritate.


Prin intermediul testului “Desenul persoanei" reiese faptul ca 43% din subiecti prezinta o nevoie accentuata de intimitate, manifestata sub forma de inadaptare, īnchidere īn sine, atitudine extrema de aparare si ostilitate, distanta afectiva, raceala, introversie; 15% resimt nevoia de contact, nefiind īn nici un fel afectati de aspectul lipsei de intimitate; iar la restul (adica 20%) lipseste aceasta trasatura (nonraspunsuri).


Īn urma acestor analize a principalelor dimensiuni urmarite prin aplicarea chestionarului si a celor doua teste proiective putem sustine ideea centrala de la care am pornit si anume, intimitatea este un drept al fiecarui om, indiferent de nivelul lui de īntelegere, de cultura sa, de calitatea vietii sale si de sistemul de valori la care se raporteaza. Am pus īn discutie nivelul de īntelegere pentru ca se īntāmpla ca, īn functie de acesta, nevoia de intimitate sa fie constientizata sau nu. Un intelect cu un potential mai putin īnalt poate corela cu neconstientizarea acelei nevoi si cu neconstientizarea faptului ca īn absenta posibilitatii de a ramāne singur apar o serie de efecte negative, dezechilibratoare ale dimensiunilor personalitatii insului. A nu identifica o anumita cauza nu īnseamna a fi protejat de consecintele ei.


Se poate concluziona ca nivelul īnalt al agresivitatii coreleaza cu nevoia de intimitate accentuata, verificata prin chestionar. Oamenii simt aceasta nevoie si raspund īn majoritatea lor, atunci cānd sunt īntrebati, ca doresc sa ramāna singuri “tot timpul", "īntreaga zi" sau “īntreaga noapte". Ei au raspunsuri de genul: "ma enerveaza prezenta celorlalti mai mult decāt īmi face placere" si “īmi manifest aceasta enervare". Starea de nervozitate atunci cānd nu se exprima, cānd nu se exteriorizeaza este convertita īn anxietate, dupa cum reiese din testul “Desenul arborelui".


Dimensiunea “frustrare" e foarte apropiata de dimensiunea “nevoia de intimitate", amāndoua semnificānd ca ceva lipseste sau e nesatisfacator (aceasta din punctul de vedere al identificarii acestor dimensiuni īn cadrul interpretarii datelor desprinse din teste). Frustrarea se refera īnsa la o categorie mai larga de fenomene si este simtita de majoritatea subiectilor investigati fie prin intermediul chestionarului, fie prin intermediul testelor proiective.


Cei mai multi dintre tinerii ajunsi īn situatia de a satisface stagiul militar ar trebui sa dispuna de un īnalt grad de toleranta la frustrare. Aceasta aptitudine de toleranta la frustrare implica un proces inhibitor īntrucāt frustrarea este īnsotita de o crestere a tensiunii psihice, iar satisfacerea de o descarcare a acesteia. Inhibitia, pe baza tolerantei la frustrare, depinde de o aptitudine de a sustine aceasta tensiune si a evita o descarcare de tensiune.


Problematica frustrarii e īnca discutata īn literatura de specialitate. Se precizeaza ca frustrarea, prin ea īnsasi, nu declanseaza un comportament agresiv. Dupa afirmatiile lui Berkowitz ea suscita o anxietate ca variabila intermediara si se poate considera ca tensiunea creata de aceasta anxietate declanseaza reactia agresiva.
Lipsa intimitatii este o forma importanta de frustrare. Exista multe teorii care considera ca la originea agresivitatii sta frustrarea. Lorentz considera agresivitatea ca fiind influentata de mediul īnconjurator, fiind vorba de un comportament de combativitate, īntelegānd cautarea placerii si evitarea durerii, alegerea preferentiala, cautarea sau evitarea obiectelor si actiunilor capabile sau nu sa le dea satisfactie. Deci, agresivitatea ar aparea ca o reactie consecutiva unei frustrari.


Ca element central al personalitatii, afectivitatea duce greul frustrarilor. Izvor al multor framāntari subiective sau conflicte interpersonale, manifestarile afectivitatii sunt un seismograf sensibil al dinamicii sufletesti a soldatilor. Cu cāt adaptarea la viata militara e mai buna, cu atāt toleranta fata de conditiile de mediu este mai mare. Soldatul poate fi traumatizat chiar si din cauza schimbarii radicale de mediu, si el va raspunde īn acest caz prin reactii, care, la el, pot fi considerate “normale" (expresii obraznice, gesturi de sfidare etc.), dar care de fapt exprima greutatea momentului de adaptare, prezenta unei crize accentuate ce caracterizeaza trecerea de la viata obisnuita la viata militara.


Adaptarea la un regim de viata artificial, adaptarea la un nou regim alimentar, ca si adaptarea la desfasurarea motricitatii īntr-un spatiu restrāns constituie totalitatea greutatilor carora trebuie sa le faca fata soldatul.
W. I. Westin sustine ca trebuintele spatiului intim protejeaza si mentin nevoia de autonomie, posibilitatea de a alege liber ambianta si de a mentine īn mod constient controlul ei. Intimitatea are functii de descarcare emotionala, ceea ce permite estimari ale fortelor proprii.


Viata īn mediul militar pentru soldat e īn mod absolut o viata de grup: aproape totul este la vedere pentru ceilalti, relatia interpersonala este o golire, o risipire de sine, nu te poti ascunde de partea rea a conduitei celor din jur. Īn conditiile convietuirii mai multor persoane īntr-o singura īncapere (īn special pe timpul noptii) apar unele modificari ale compozitiei aerului, respectiv scaderea concentratiei oxigenului sau cresterea dioxidului de carbon. Modificarile fizice ale aerului au efecte evidente asupra mecanismelor de autoreglare. Acest aer cu proprietati fizice modificate datorita activitatii fiziologice a omului (respiratie, transpiratie) e cunoscut sub denumire de aer viciat si se deosebeste substantial de aerul poluat, prin faptul ca se īntālneste numai īn interiorul cladirilor, ca are ca factor nociv proprietatile fizice ale aerului si se produce exclusiv ca urmare a activitatii fiziologice a omului.


Locuind īn acelasi spatiu fizic mai mult timp si locuind īn compania acelorasi persoane se produc niste schimbari īn individ, īn conceptia despre el īnsusi, care devine mai realista, īn capacitatea de exteriorizare, īntelegere si acceptare a lui si a altora; īn cunoasterea propriilor disponibilitati; īn optarea pentru noi modalitati comportamentale īn viata cotidiana, profesionala, si spirituala. Indivizii timizi, inhibati, retrasi, de exemplu, la īnceput asista la ceea ce se īntāmpla īn grup, apoi intervin sporadic, nesemnificativ, pentru ca īn final sa participe cāt mai intens. Schimbari apar si īn relatiile dintre indivizi: creste capacitatea de comunicare, oamenii se asculta unii pe altii, stiu cum sunt vazuti de altii, sa ascute spiritul hipercritic fata de ceilalti si cel necritic fata de sine.


Efectele pozitive la nivel individual atunci cānd oamenii traiesc aproape unii de altii si se exprima liber, deschisi īn sentimente, gānduri si comportamente, apar numai cu conditia ca aceasta situatie sa nu fie umbrita de prezenta unor frustrari, cum este absenta posibilitatii de a ramāne singur cāt si cānd doresti, pe care persoana, chiar daca nu o constientizeaza mereu, īntotdeauna īi resimte consecintele.


Inexistenta unui spatiu personal, ambianta monotona, epuizarea subiectelor de discutie, conduc frecvent spre caderi afective, spre degradarea imaginii de sine.


Chiar daca luam īn discutie un tānar cu o imagine pozitiva fata de institutia militara fiind convins de necesitatea īndeplinirii īndatoririlor patriotice de pregatire pentru apararea tarii, procesul de adaptare la specificul vietii militare īncepe odata cu īncadrarea acestuia īn subunitate si participarea efectiva la activitati instructiv-educative. Nu gresesc prea mult daca afirm ca, pentru majoritatea tinerilor mediul militar apare ca o ambianta, īn principiu, ostila prin rigiditatea normelor, impunerea disciplinei si despartirea de modul anterior de viata. Puternicul atasament al tinerilor fata de nivelul de viata din ce īn ce mai comod si discreditarea celor mai multe din valorile morale constituie adevarate bariere de adaptare.


Psihologia recrutului aflat la vārsta adolescentei prezinta o mare originalitate. Opozitia fata de parinti si modelele educative si de viata stabilite, cautarea unui stil propriu se vor prelungi si īn aceasta comunitate autoritara care este armata. Contactul tānarului cu aceasta societate disciplinata, cu interdictii si frustratii, cu o ierarhie uneori rigida, si autoritara poate activa anumite tendinte sau manifestari de insubordonare, avānd īn vedere ca tānarul este īn plin proces de maturizare.


Experienta si studiile efectuate au aratat ca īn procesul de adaptare la mediu exista o anumita succesiune a “greutatilor" pe care le īntāmpina orice militar: calitatea hranei, instructia, restrictiile cu privire la īnvoiri, comportamentul si atitudinea fata de comandanti, rigorile disciplinei militare, īncadrarea īn programul de activitati zilnice etc. La aceasta s-ar mai putea adauga modul de viata “deschis" īn cadrul colectivului, lipsa parintilor sau a prietenilor, ori pur si simplu, noul mediu ca atare, īn sens fizic. Grupul militar are o particularitate importanta. Astfel, cazarea īn comun a unui numar mare de militari ca si īmbaierea lor īn comun confera un caracter difuz distinctiei public-privat. Auto-definirea prin “eu" cu componenta de protectie a personalitatii, pe care o are spatiul privat asociat persoanei, devine, printr-un fenomen cunoscut de sociologi ca “efect pervers", un “noi" cu limite interpersonale destul de difuze, un fel de spatiu privat “comun" sau “extins" (se stie, de pilda, ca nu de putine ori scrisorile primite sunt citite cu voce tare īn dormitor).


Mediul militar este, prin cultul masculinitatii si prin presiunea uniformizatoare a colectivelor militare, favorizant pentru dezvoltarea unor conduite inacceptabile īn mediul social extern. O problema care se pune este īn ce masura indivizii care adopta un astfel de comportament īl vor translata īn relatiile sociale extramilitare ori chiar īn familie, īn care conventiile tacite specifice mediului militar nu mai functioneaza.


Educatia ar putea īngradi, īntr-o oarecare masura, amploarea acestui fenomen, prin introducerea īn programul de studiu al militarilor a unor cursuri de “bune maniere".



BIBLIOGRAFIE

1. Colonel dr. Aradavoaice, G. – Climatul Psihosocial īn colectivele militare, Bucuresti, Editura Militara, 1984
2. Chelcea, S., Chelcea Adina – Din universul autocunoasterii, Bucuresti, Editura Militara, 1998
3. Chelcea, S. – Chestionarul īn investigatia sociologica, Bucuresti, Editura stiintifica si Enciclopedica, 1975
4. Golu M. – Dinamica personalitatii, Bucuresti, Editura Geneze, 1993
5. Grama, D. – Preferinta interpersonala, Bucuresti, Editura stiintifica, 1974
6. Lorentz, K. – Asa-zisul rau despre istoria naturala a agresiunii, Bucuresti, Editura Humanitas, 1998
7. Novak, A. – Statistica sociala aplicata, Bucuresti, Editura Hiperion XXI, 1995
8. Novak, A. – Metode cantitative īn psihologie si sociologie, Bucuresti, Editura Oscar Print, 1990
9. Popescu – Neveanu, P. – Bazele pedagogiei militare, Bucuresti, Editura Militara, 1971
10. Popescu – Neveanu, P. – Introducere īn psihologia militara, Bucuresti, Editura Militara, 1970
11. Teodorescu, S. – Psihologia conduite, Editura stiintifica, Bucuresti, 1972
12. Zlate, M. – Omul fata-n-fata cu lumea, Bucuresti, Editura Albatros, 1988
 

 


 

* Centrul Militar Judetean Dāmbovita

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania