Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

PSIHOPATOLOGIE ĪN MEDIUL MILITAR

COMPORTAMENTUL DEVIANT LA ADOLESCENTI
Psiholog Corina IORDACHI*

 


REZUMAT

Lucrarea īsi propune, īn parte, sa traseze cāteva din caracteristicile definitorii ale psihologiei vārstei adolescentei, vārsta controversata si profund marcata de transformari psihomatice si etico-sociale, a unei personalitati creatoare neīngradita de aspiratii derizorii si neanulate de vise utopice, ireale si profund dezadaptate. Adaptarea raportata la adolescenta, este considerata ca un proces multifactorial, īn care se manifesta relatia si unitatea dialectica īntre biologic, psihic si social.


Īn adolescenta, īntre aspiratiile individuale si posibilitatile concrete ale tānarului de realizare a acestor aspiratii, exista un etern conflict. Īntotdeauna, nivelul aspiratiilor devanseaza ca intensitate posibilitatile concrete ale tānarului.


Ne vom referi īn special la adolescentul ca subiect infractional, deoarece comportamentul agresiv si, de aici si delicvent, prezinta un mare grad de malignitate sociala.


Dintre particularitatile comportamentului agresiv la adolescent, ale relatiei frustrare-agresiune, ale formelor principale de manifestare ale agresivitatii, crima, pruncuciderea, autoagresivitatea (suicidul), reprezinta cele mai grave, greu de īnteles si universale acte antisociale.


Actul delictual debuteaza de obicei cu fuga de acasa practicata de unii adolescenti. Vagabondajul, ca forma evoluata a fugii de acasa si care reprezinta peregrinari continue dintr-un loc īn altul, sustinute de spiritul de aventura, adolescentul ratacind fara puterea si vointa de a reveni la domiciliul sau, deschide larg poarta infractionalitatii. Vagabondajul implica o viata nomada, fara orizont temporal, īnsotita de riscuri si privatiuni si asociat īn majoritatea cazurilor cu furt, cersetorie, viol, perversiuni sexuale, prostitutie.


Ca psiholog īn cadrul unui centru militar consider ca aceasta vārsta, adolescenta, trebuie privita cu atentie si consideratie. De multe ori am auzit, si aceasta este o tendinta a ultimilor ani, de cresterea agresivitatii si infractionalitatii juvenile. Toti ne confruntam cu acest fenomen sau cu posibile consecinte pentru mediu militar. De cāte ori nu am auzit sau citit īn mass-media despre rata sinuciderilor īn armata! Dar trebuie stiut ca frecventa sinuciderilor la vārsta adolescentei īn societatea actuala constituie un semnal al disperarii. Daca utilizam statisticile europene, īn special cele din Franta, datorita preciziei acestora, sinuciderile adolescentilor ocupa locul al doilea īn cadrul mortalitatii cu exceptia celei cauzate de boli, sau accidente īntāmplatoare. Din punctul de vedere al apartenentei la sexul biologic, baietii reprezinta un procent mai mare decāt fetele.


Sinuciderea adolescentului este un strigat, un avertisment la lipsa aproape totala de cunostinte si īntelegere a epocii pe care o traversam. Descoperirea propriei individualitati, construirea unor valori personale raportate la un sistem de valori al adultilor, socializarea individuala, reflecta nevoia profunda a adolescentului de a se integra īntr-o lume care sa corespunda aspiratiilor sale. Dupa modul cum se realizeaza aceasta confruntare a proiectiei ei cu realitatea poate sa rezulte atāt reusita, cāt si esecul.


Din aceasta perspectiva si din aceste considerente lucrarea de fata īsi propune o aprofundare a ceea ce numim " comportamentul deviant la adolescenti".
- Adolescenta – reprezinta acea faza a dezvoltarii umane marcata prin diferentiere si individualizare si care se exprima mai intens decāt īn oricare alta perioada din viata, printr- un comportament proiectiv, mai mult sau mai putin structurat.
- Delincventa juvenila – īn toate statisticile criminalitatii, delictele de furt, viol, frauda, excrocherie, vandalism, tulburarea linistii publice, drogurile, atacurile stradale etc. ocupa primul loc, si ceea ce este mai īngrijorator, are tendinta sa creasca vertiginos mai ales īn rāndul adolescentilor si tinerilor.
- Motivatia conduitei deviante – este primitiva, utilizānd conduitele slab integrate care tin de afectivitatea frustrata. Ne vom concentra īn special pe cauzele psihosociale si pe structura personalitatii delincventiale.


ISTORICUL SI DEZVOLTAREA CONCEPTULUI DE ADOLESCENT

Adolescenta – perioada īn existenta omului si a evolutiei personalitatii sale, este vārsta care a socat īn toate timpurile creānd uneori conflicte si anxietati sociale.


Socrate (sec. V ī.e.n.) sublinia faptul ca: "Tineretul nostru iubeste luxul. El are purtari rele, sfidare pentru autoritati. Ei arata dispret pentru vārstnici si iubesc flecareala īn locul actiunii. Copiii sunt astazi tiranii si nu servantii familiilor lor. Ei nu se mai ridica cānd un vārstnic intra īn casa. Ei īsi contrazic parintii, flecaresc fata de musafiri, īnfuleca pe nerasuflate māncarea si īsi tiranizeaza profesorii".


Adolescenta este un stadiu de viata intermediar īntre copilarie si maturitate. Limitele cronologice ale adolescentei sunt discutabile. Majoritatea autorilor considera adolescenta īntre 12-18 si chiar 20 de ani; Bencher extinde vārsta pāna la 24-25. Aceasta tendinta de extindere a adolescentei pāna la perioade de vārste considerate alta data ca apartinānd maturitatii a devenit posibila ca urmare a prelungirii perioadei de vārsta necesara scolarizarii, perioada de dependenta afectiva, si īn majoritatea cazurilor, si economica si care, prin aceasta, se opune procesului de maturizare. Acest punct de vedere este īnsa discutabil.


Piaget afirma ca adolescentul este introdus īn viata si astfel, īn maturitate prin munca. Exista societati si diferite medii sociale īn care copiii se īngrijesc si īsi cāstiga existenta de la vārste fragede.


Adolescenta este considerata totodata ca o perioada īn care se manifesta fenomene de revolta; adolescentul avānd un caracter neconformist. Fata de normele sociale adolescentul poate avea o identificare negativa sau pozitiva si acest lucru poate crea senzatia unei instabilitati a personalitatii sale. Fixarea nivelului de aspiratie a capacitatii de separare de parinti si de altii, sunt factori decisivi īn procesul de identificare.


Dupa Howels, identificarea negativa se poate exprima si prin acceptarea perversa a modelelor prezentate de parinti ca fiind periculoase: viata de banda, droguri, homosexualitate, filozofie diferita, etc.


Caracterizānd evolutia adolescentei, Rousselet o īmparte īn:
1. Perioada revoltei - caracterizata prin manifestari ca: refuzul de a se supune din dezgust pentru ca i se ordona, zāmbetului batjocoritor, cānd nu mai crede īn atotputernicia educatorilor, se revolta contra parintilor, refuza profesia acestora (baietii se opun mai ales tatilor, iar fetele se opun mamelor), revolta contra scolii (profesorii sunt priviti ca niste tirani, ignoranti, cauta sa le demaste asa-zisele nedreptati).
2. Perioada scandalului - apare dupa momentul īn care crezānd ca nu mai este copil, vrea sa se afirme īn noua lui identitate prin excentrari, dorinta de a se face remarcat, vestimentatie deosebita, etc. Este vārsta bandei, iar tānarul care a negat familia, scoala (sau cel putin influenta lor morala), nu este capabil de a trai izolat īntr-o lume inospitaliera si cauta sa fie aproape de prietenii care īl īnteleg si cu care īmpartaseste acelasi mod de viata.
3. Perioada de exaltare si afirmare, cānd tānarul se simte gata de a īnfrunta lumea.


Termenul de adolescenta nu desemneaza o abstractie pura, ci o realitate vie, dinamica, īn care converg influente variate si cu ponderi diferite de ordin fiziologic, social, psihologic si pedagogic. Adolescenta reprezinta deci cea mai complexa si efervescenta perioada din viata individului.


Pe plan psihologic, este vārsta afirmarii intereselor sociale si profesionale, a stabilirii de noi relatii īntre "el" si "altii", a dorintei de libertate, autonomie, cāt si printr-o generoasa sensibilitate ideo-afectiva, vārsta a marilor idealuri, dar si a trairilor dureroase, uneori, cu urmari dezadaptative.


Īn adolescenta apare dorinta de afirmare, identificarea eu-lui cu modele de comportament independent ce preced definirea stabila a propriei personalitati. Largirea sferei de experienta sociala determina armonizarea deprinderilor si atitudinilor cu cerintele sociale si dezvolta major spiritul critic si autocritic.


Adolescentul devine stapān pe procesele sale psihice care sunt dirijate constient. De la aceasta constiinta de sine apreciata de altii, trece la constiinta de sine prin autoapreciere, de la gāndirea intuitiv concreta la gāndirea abstracta si de la motivatiile elementare la cele sociale de comportament (datorie, raspundere, scop īn viata).


Comportamentul exprima receptivitate la stimulii realitatilor obiective, consecutiv carora se autoregleaza si autoperfectioneaza. Adolescentul devine constient de evolutia sa proprie. Formarea trasaturilor pozitive de caracter se reflecta direct īn conduita, care īntruneste astfel un continut motivational īn care constiinta raspunderii, a semnificatiilor actelor sociale ocupa un loc central.


Adolescenta este deci etapa īn care copilul, pe baza achizitiilor deja realizate, sub influenta exercitata de factorii mediului ambiant si datorita propriei activitati, ajunge treptat sa-si cunoasca viata sufleteasca, sa se descifreze pe sine ca om si ca membru al societatii. Acest salt īn planul vietii psihice are efecte deosebite asupra echilibrului psihic si social al adolescentului. Pe de o parte īntelegāndu-se pe sine ca o fiinta, adolescentul reuseste sa-si integreze viata sufleteasca īntr-un tot unitar, raportat la trecut si proiectat īn viitor. Pe de alta parte el reuseste sa se diferentieze de semenii sai, sa-si stabileasca īn mod clar locul sau īn mijlocul oamenilor printre care traieste si sa-si prefigureze un nou loc, īn viitor, printre acestia. Toate aceste schimbari care vin sa īmbogateasca sau nu "criza adolescentei" sunt importante si determinate, īn primul rānd determinate de accelerarea procesului constiintei de sine.


Constiinta de sine se dezvolta stadial, fiecare stadiu psihologic continānd atāt elemente de continuitate cāt si de diferentiere. Rezultatul principal al acestei evolutii īl constituie realizarea unitatii si identitati personalitatii, motiv pentru care constiinta de sine este considerata axa acesteia; deci adolescenta este si o perioada cu implicatii majore īn ceea ce priveste maturizarea personalitatii. O problema referitoare la adolescenta, legata organic de dezvoltarea constiintei de sine este aceea a afirmarii de sine.


Unii psihologi au integrat manifestarile prin care adolescentii īncearca sa-si afirme personalitatea īn asa zisa "criza a adolescentei" pe care am descris-o.


Altii afirma ca aceasta "criza" nu este universala, ci un fenomen provocat de conditii sociale individuale si istorice. Īn acelasi timp afirmarea de sine este un fenomen cu totul specific adolescentei.


Īn realitate, dorinta afirmarii de sine este expresia crizei de constiinta pe care adolescentul o are asupra dezvoltarii sale pe plan biologic, psihologic si social, statutul social, care nu reflecta din toate unghiurile aceasta dezvoltare. Deci, dorinta afirmarii de sine este un fenomen normal care se manifesta la adolescent ca efect al maturizarii psihice, a consolidarii personalitatii.

ETIOLOGIA COMPORTAMENTULUI DELINCVENT
LA ADOLESCENT

Comportamentul delincvent al adolescentului cunoaste cauze bio-psiho-sociogene. Studiul cauzelor de conflict cu finalizare īn conduita devianta īntāmpina serioase dificultati, datorita pe de o parte multitudinii si complexitatii acestora, iar pe de alta parte datorita faptului ca una si aceeasi forma de reactie devianta poate avea cauze diferite, dupa cum una si aceeasi cauza poate determina efecte reactionale diferite. Cu toata complexitatea si varietatea numerica, factorii etiologici ai reactiilor comportamentale deviante pot fi clasificate dupa prof. dr. P. Brānzei īn:
- factori predominanti biogeni
- factori predominanti psiho- sociogeni
+ Factorii biogeni ai deviantei


Īn cadrul factorilor biogeni, deviatia de comportament apare ca un epifenomen al dereglarilor organice, dar mai frecvent acesti factori se interfereaza conditiile biogene creānd fondul pe care actioneaza situatiile particulare din viata adolescentului. O serie de factori patologici psihici pot sta la originea biogena a unor devieri comportamentale de tip delictual (Encefalopatii secundare post-infectioase sau post-traumatice; oligofrenii; sechele dupa meningite; epilepsii; hebefrenii; psihopatii; nevroza etc.)


S-a pus īn evidenta, prin determinarea cariotipului la unii indivizi cu comportament deviant, o trisomie gonosomiala cu un y suplimentar (xyy). Aceasta anomalie genetica se asociaza cu agresivitate, violenta, tendinta spre distrugere de bunuri.


Acestor factori biogeni li se adauga remanierile neuropsihice si endocrine de pubertate si adolescenta.


+ Factori psiho-sociogeni
Fara a subestima importanta factorilor organici, somatogeni, vom sublinia īn primul rānd rolul determinant al factorilor psiho-sociogeni din mediul familial si extra-familial:


1. Disociatia familiala. Familia devine "solul primar al dezvoltarii naturii umane" iar copilul, imaginea parintilor si un criteriu de referinta despre atitudinea lor. Disociatia si neīntelegerea familiala este frecvent īntālnita īn familiile adolescentilor cu tulburari de conduita si comportament. Cei doi parinti, desi despartiti, revendica īn mod egal copilul, fiecare din ei cautānd sa-l atraga de partea lui si sa-l instige īmpotriva celuilalt īn scopul de a-l compromite. Ramas īn grija unuia dintre parinti, copilul devine victima unei atitudini extremiste sau va beneficia de īntreaga afectiune si īngrijire din partea acestuia (avānd drept consecinta formarea lui ca individ egoist, retrograd, nepasator si inadaptat la formele vietii sociale), sau va fi frustrat de cea mai elementara forma de afectiune, de īntelegere, de conditii corespunzatoare de viata si activitate (ceea ce va determina introvertirea, izolarea, lipsa de īncredere īn sine, revolta, rautate, cruzime). Modelul parental valorizant sau devalorizant, transmiterea de catre parinti a unor valori de identificare ca si imaginea parintilor vor ajuta la structurarea personalitatii.


Comportamentul copilului se realizeaza totdeauna prin identificare si interiorizare cu sine si cu ceilalti. Astfel, eul uman se formeaza īntr-o constelatie triunghiulara de factori: dragoste, autoritate si securitate familiala. Orice carenta afectiva ca si orice carenta sau abuz de autoritate vor determina tulburari de comportament, datorita demisiei parintilor de la sarcinile lor, fie prin identificarea parintilor cu parintii patogeni. Tānarul devine astfel "un simptom al parintilor sai". Agresivitatea, izolarea, fuga si vagabondajul, furtul etc. pot fi determinate de aceeasi cauza: atitudinea reprimatoare, tiranica a parintilor sau dimpotriva cea permisiva, libera.


Carenta afectiva, este cauza principala a unor astfel de deviante deoarece plecānd de la calitatea relatii mama-copil se vor dezvolta īn mod adecvat relatiile copilului cu altii.


Este o realitate faptul ca, copilul īsi simte mama mai īntāi senzorial si apoi afectiv. Orice carenta afectiva materna va duce la structurarea unei personalitati insensibile, fara vointa sau tiranica, ori la o adevarata debilitate relationala. Orice "īntarcare afectiva" va duce la lipsa īncrederii īn lume, tocmai datorita incapacitatii de a simti si trai dragostea materna. Familia devine o adevarata scoala a sentimentelor, bazata pe afectivitatea materna si autoritatea paterna. Frustrarea de dragoste prin carenta afectiva, duce la un gol afectiv cu insatisfactii, frustratii, sentimente de devalorizare si opozitie. Un astfel de subiect īsi va structura o personalitate egocentrica, indiferenta afectiv, tradata prin simptome caracteriale precoce, de tipul lipsei de identitati, sugestibilitatii, egocentrismului, sentimentelor de devalorizare, instabilitatii si dorintei de satisfactie imediata, lipsei sentimentelor de culpa ce stau la baza sentimentului de responsabilitate. Lipsa fricii va duce la lipsa remuscarii fata de faptele proprii iar sentimentul de devalorizare va duce la ostilitate permanenta. Atunci cānd carentele si conflictele afective din mediul familial, tulburarile relatiilor familiale, inegalitatile de atitudine, manifestate de ambii parinti fata de copil depasesc anumite limite de intensitate si durata transformāndu-se īn adevarate situatii traumatizante pentru adolescent, personalitatea īn formare a acestuia se va īnscrie pe cai gresite. Astfel, daca copilaria se desfasoara īn cadrul unui climat familial saturat de privatiuni si ostilitati, de conditii care priveaza copilul de afectiune si de satisfacerea adecvata a dorintelor si aspiratiilor lui firesti, acesta ajunge sa traiasca asa numitul conflict de adaptare, care se exprima printr-o atitudine protestatara īn fata oricarei rezistente, opozitii sau interdictii. Manifestarile repulsive ale adolescentului dovedesc, īn majoritatea cazurilor tocmai faptul ca asupra acestuia trecutul sau au actionat mijloace coercitive brutale, stari conflictuale severe, pedepse umilitoare, etc.


Neīntelegerile īntre parinti pun īn pericol sentimentul de securitate al copilului si īn consecinta armonia dezvoltarii personalitatii sale. Matricea familiala devine deci baza formarii personalitatii si orice abdicare de la acest rol poate transforma copiii īn "orfani de parinti".


2. Absenta mediului familial. Īn cazul adolescentilor orfani abandonati, care se afla īn grija asistentei publice, lipseste īnsusi mediul familial. Lipsa oricaror modele parentale si a identitatii copilului cu parintii sai, pot duce la depersonalizarea si de realizarea, ca punct de plecare al obtuziei, indiferentei, opozitiei sau ostilitatii. Din rāndul acestora se detaseaza īn primul rānd adolescentul depresiv, aflat īn continua cautare de afectivitate, de īntelegere din partea celor din jur.


Astfel de deviante se pot īntālni si la copiii adoptati, mai ales cānd īnfierea e motivata de o compensare a frustrarilor si cānd copilul e privat de climatul afectiv si de sentimentul de securitate. O influenta negativa au si familiile reconstituite din divorturi, vaduvii, sau copii rezultati din casatorii anterioare, care vin īn noua familie cu alte principii si deprinderi educative.


3. Situatia economico-sociala a familiei poate conditiona aparitia unor conflicte si tensiuni īntre parinti pe de o parte si īntre parinti si copii pe de alta parte, datorita fie unui spatiu locativ limitat, sau a unei gospodarii si administrari defectuoase a bugetului familial, sau a unor conditii igienice de trai necorespunzatoare. Statistic, se constata apartenenta tinerilor delincventi din familii paupere fie deosebit de prospere, īn care se īntretin conditii care duc la supradimensionarea trebuintelor, pretentiilor si necesitatilor.


4. Carentele de ordin educativ joaca un rol deosebit īn determinarea unor forme comportamentale aberante, neadecvate. Ele depind īn mod direct de personalitatea parintilor si educatorilor. A. Berge consemneaza un numar destul de mare de defecte ale parintilor, unele dintre ele capitale: hiperprotectivism, narcisism; nervozitate; incapacitatea de a iubi, perfectionalism, iar altele de importanta mai mica, secundare: lipsa de condescendenta, lipsa de respect, oportunism.


Desigur, greselile educative ale parintilor pot fi considerate diferentiat, īn functie de rolurile diferite care revin, īn mod natural, acestora: mamei-afectiunea; tatalui-autoritatea. Mama este aceea care poate sau nu priva pe copil de afectiunea echilibrata atāt de necesara dezvoltarii sale psihice.


O atmosfera familiala prea trista, apasatoare, sau prea agitata, caracterizata de certuri, injurii si brutalitati se repercuteaza īn sens negativ asupra psihicului adolescentului, provocāndu-i traumatisme afective, care īsi vor pune amprenta asupra modului de a gāndi, simti si de a se comporta a viitorului adolescent. Libertinajul familial lasa adolescentul prada influentelor negative ale strazii, unor variati agenti inductori care vor genera tulburari de comportament. Alteori, autoritatea paterna exagerata, abuzul de autoritate, structureaza un comportament reactiv, de protest, opozitie sau diferenta si fuga, specific acestei perioade. Acest abuz de autoritate explica nevoia de evaziune prin parasirea neautorizata a domiciliului si vagabondaj, iar revendicarile se transforma īn agresiune la adresa factorilor de mediu cu caracter de interdictie.


Īn devianta copilului se īnregistreaza o cauzalitate circulara īn care, plecānd de la climatul familial neadecvat se ajunge la esecuri scolare. Nemultumirea de sine va duce la indiferenta fata de lume si inadaptare.


5. Influentele nefaste ale unor grupuri de tineri
Cei mai multi dintre minorii delincventi nu sunt supravegheati de catre parinti īn ceea ce priveste relatiile lor cu ceilalti copii si īn legatura cu felul īn care īsi petrece timpul liber, sau sunt supravegheati īn mod superficial sau accidental.


Nu īntotdeauna adolescentul stie sa se apere īmpotriva influentelor strazii, colegilor sau adultilor mai turbulenti, certati cu normele si legile convietuirii sociale.


Insuficient prevenit asupra facturii periculoase ale acestora, el poate lesne sa cada prada ispitelor strazii, īn mijlocul unor grupuri de tineri ai strazii. Pentru adolescenti solutia grupului pare sa fie la un moment dat, o ratiune de a fi, de a exista. Grupul ofera adolescentului nu numai cadrul de afirmare, de exprimare libera, ci si securitate, siguranta. Īn grup, adolescentul gaseste niveluri de aspiratie si tabele de valori comune cu ale sale, chiar īn grupuri nonformale orientate negativ.


Grupul ofera adolescentului un ideal de sine, o imagine linistitoare a propriului "eu", un antidot pentru nelinistile sale anterioare.


- Slab - adolescentul cauta puterea grupului, cauta sa se identifice cu acesta.
- Neīnsemnat - adolescentul cauta prilejuri de afirmare, de valorificare.
- Nerecunoscut - adolescentul doreste sa devina necesar, sa se "situeze" īntre ceilalti, sa ocupe un loc al sau care sa fie cunoscut si recunoscut de grup.
- Izolat - el īncearca sa-i īnteleaga pe ceilalti, sa-si īmbogateasca cunostintele despre altii, sa patrunda īn sistemele motivationale si intentionale ale celorlalti coechipieri.


Īn masura īn care grupul si- l aproprie si īl adopta, adolescentul īncearca sa-si dovedeasca si lui si celorlalti ca nu s-a īnselat, ca nu au fost īnselati. El cauta sa dovedeasca lumii ("lumea" sunt parintii, "profesorii" adultii īn general), ca reprezinta ceva. Īn acest scop mai ales baietii cauta obstacole, īncercari prin care sa probeze calitatile, sa verifice limitele si posibilitatile lor. Prin comportamentul lor ei vor sa dovedeasca ca sunt maturi, ca au detasarea si stapānirea de sine a adultilor, ca reprezinta individualitati forte si independente.


Afirmarea, socializarea adolescentului, parcurge un drum sinuos, un "drum al extremelor". Paralel cu adāncirea cunoasterii propriului eu, cu interesul fata de sine, el īncepe sa fie interesat de tabelele de valori ale ambitiei, de achizitii culturale ale umanitatii, de situarea temporara a propriei persoane īn evolutia universului.


Teama de ridicol, grija de a parea īnca un copil si dorinta de a-i imita pe cei mari contribuie la coruperea lui precoce. Astfel el va īncepe sa fumeze, sa bea, sa practice jocuri de noroc si cauta īn toate prilejurile prin care sa demonstreze forta si curajul sau. Atractia pe care o simte la un moment dat adolescentul pentru grupul de adolescenti si uneori si de adulti poate fi explicata si prin faptul ca grupul respectiv īi permite realizarea unor dorinte care īi sunt interzise īn mod brutal de catre parinti si a unor actiuni aventuroase si activitati mai interesante. Efectele principale ale vietii de grup sunt dependentele pe care le dezvolta acesta īntre membrii grupului respectiv.

ARHITECTURA PERSONALITATII DELINCVENTIALE
LA ADOLESCENTI


Principalele devieri de conduita si comportament pe care le- am īntālnit sunt: tentativa autolitica si actul suicidar, acte asociale si antisociale ca: negativismul, minciuna, furtul, tālhariile, lovirea, amenintarea, violul, fuga de acasa sau vagabondajul, alcoolismul, si nu īn ultimul rānd, dependenta de droguri.


Dezvoltarea dizarmonica a personalitatii la adolescenti include anomalii de adaptare a comportamentului la exigentele conditiilor sociale, culturale, economice.


Finalitatea demersului stiintific propus este de a descoperi si descrie un "model" de personalitate a tānarului cu comportament deviant. Ca psiholog militar, īntr-un centru militar m-am īntālnit deseori cu acest fenomen si nu de putine ori m-am confruntat cu probleme īn relatia cu acestia. Semnalele de alarma trase īn aceasta directie au devenit nelipsite din orice analiza cu privire la calitatea psihologica a tinerilor la recrutare si īncorporare. De aceea consider important pentru un psiholog implicat īn selectia psihologica a personalului militar sa īncercam sa descoperim dincolo de etiologia acestor comportamente, ce anume contribuie la fixarea definitiva a tulburarilor de comportament la adolescenti.


Traiectoria devenirii copilului ca personalitate umana presupune ca si īn arheologie, dezvoltarea, combinarea si sedimentarea unor straturi īn conditiile si structurile sociale date. Aceste structuri sociale pot fi constituite si din focare malefice ca acele "grupuri de distractie" prin consumul de alcool, jocuri sexuale, jocuri de noroc etc., raspāndite mai ales īn orase si care pervertesc constiinta adolescentilor.


Din practica de zi cu zi si studiul acestui tip de comportament iata cāteva aspecte care duc la cresterea frecventei deviantelor la adolescenti:


1. Modificari la nivelul structurilor morale
Integrarea sociala a persoanei care se naste "incompleta" presupune o receptionare, o prelucrare si o investire cu forte operatorii si operationale a valorilor sociale. Cu toate ca din necesitati contingente accentul cade – īn complexitatea actului educational – pe instructie, pentru finalitatea procesului de socializare, importanta majora o are formarea constiintei morale.


Īn liniile cele mai largi posibile, constiinta morala este o sinteza a valorilor stabilite de grupul social care regleaza comportamentul uman fata de regulile sociale necesare convietuirii si fata de celelalte persoane purtatoare la rāndul lor a unei constiinte morale. Ceea ce garanteaza eficienta procesului de integrare sociala este capacitatea de a actiona autonom pe baza valorilor si regulilor morale.


Se pare ca una dintre cauzele insuccesului formarii valorilor morale este faptul ca bazele acestora se construiesc īn cadrul unei experiente directe, spontane a copilului cu reguli si persoane, deci īn grupul primar si īntr-un interval de viata cānd afectivitatea este elementul dominant īn procesul de maturizare.


2. Modificari la nivelul relatiilor afective
Majoritatea relatiilor afective interpersonale ale adolescentului inadaptat sunt negative (dispatie–apatie). Experienta infantila – ca forma de īnvatare sociala - petrecuta īntr-un spatiu valoric daunator moral, genereaza fata de celalalt atitudini de neīncredere si ostilitate. Experientele traite īn timpul copilariei īl determina pe adolescent sa considere adultul un eventual agresor, orice interventie putin mai autoritara īl face, la īnceput, sa perceapa adultul ca avānd intentie raufacatoare.


Aceste modificari trebuie privite cu atentie atunci cānd interactionam cu adolescentii ce au comportamente deviante. Trebuie stiut ca o atitudine de mare severitate din partea adultului mareste antipatia si genereaza conflictul cu acesta.


3. Scaderea pragului de toleranta la frustrare
Īn cazul adolescentilor cu structura delicventiala fenomenul de frustratie este amplificat de structura lor interna. Experienta traita de ei īn grupul primar a consolidat egocentrismul infantil prin: atitudinea de demisie a parintilor, modelul parental de satisfactie a instinctelor si dorintelor fara autocontrol, o libertate vecina cu libertinajul īn cadrul relatiilor intrafamiliale, o adaptare si coparticipare la fuga de efortul organizat al copilului (lipsa de scolarizare, neparticipare la un program de viata organizat, la activitati continue si sustinute etc.).

 
Ca principiu fundamental, adolescentii delicventi nu pot suporta īn relatiile lor cu institutiile si cu adultii regulile si exigentele sociale, atitudinile prohibitive, autoritare sau preventive ale acestora.


4. Sentimentul de devalorizare
Adolescentul delicvent nu numai ca nu se reprezinta pe sine ca o valoare umana constituita ci, dimpotriva, traieste un sentiment de nonvaloare, de respingere de catre grupul social.
O situatie care determina producerea devalorizarii este aceea īn care atāt parintii cāt si educatorii intervin direct īn acest sens. Īn general, familiile din care provin adolescentii delicventi creeaza conditii de devalorizare īn educarea copilului prin utilizarea acestuia ca participant la actiuni antisociale: consum de alcool, minciuna, furt, prostitutie, vagabondaj, īnselaciune, etc.


5. Sentimentul de injustitie
Trairea, pe o perioada īndelungata de timp, a unei situatii de incompatibilitate, de neconsonanta sociala, fie ca este vorba de joc, de īnvatatura sau de relatii de familie, determina treptat aparitia unui sentiment de injustitie.


Este greu – daca nu imposibil – mai ales la vārsta adolescentei, ca adolescentul sa se "contemple" si sa-si asume vinovatia unor comportamente care i se par normale īntrucāt sunt rezultate din experienta sa trecuta. De aceea adolescentul delicvent traieste uneori cu profunda convingere, sentimentul ca i se face o mare nedreptate. Dar el au o reprezentare modificata a conceptelor morale.


6. Tulburari de cunoastere
Nu voi aborda problema performantelor īn īnvatarea de tip scolar ci doar problema modului tipic de cunoastere a universului, a lumii, īn special a modului de reflectare a valorilor. Delicventul traieste la timpul prezent, ca si cum nu ar avea nici un fel de perceptie de sine. El traieste faptele de moment, fara legatura si continuitate cu experientele trecute si fara sa tina seama de consecinta actiunilor sale pentru viitor. Īn general adolescentul delicvent nu poate trai, nici percepe, existenta sa īn interiorul oricarui context spatio-temporal.


7. Un sens gresit acordat conceptului de libertate
Primul dintre imperativele conceptului de libertate la delicvent este acela de a fi lipsit de orice restrictie sau exigenta sociala. Libertatea, īn cazul acesta, īnseamna a exista īn afara oricarei reguli si fara respectarea cerintelor morale si sociale. Delicventul considera efortul de īncadrare īn normele sociale, morale, ca un supliciu, ca o cerinta agresiva a societatii sau a grupului si raspunde printr-o reactie de fuga sau agresiune. Sau considera degradanta pozitia de acceptare a regulilor comunitatii si a celor pe care se bazeaza relatiile interpersonale.


De asemenea, putem vorbi la adolescentii delicventi de o "denigrare a sentimentelor umanitare" ca: īntelegerea, dragostea, mila, respectul demnitatii. Ei manifesta o īndārjita opozitie īn recunoasterea lor dar mai ales īn trairea acestora. Īn atitudinea si comportamentul delicventului exista o nepasare si un impuls de anulare a oricarui sentiment cu valoare pozitiva sociala. Corectitudinea, bunatatea, remuscarea, dragostea sincera etc. Īl deranjeaza si de aceea se dezangajeaza treptat cucerindu-si o libertate arbitrara īn comportare.




BIBLIOGRAFIE

1. Brānzei P si colaboratorii: " Adolescenta si adaptare" Iasi, 1974
2. Cucu C. I. "Psihiatria adolescentului" Ed. Litera, Oradea, 1979
3. Constantinescu V. " Comportamentul", Ed. stiintifica, 1964
4. Cosmonici Andrei " Adolescentul si timpul sau liber" Iasi, 1985
5. Dragomirescu V. " Psihologia comportamentului deviant" Ed. stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1976
6. Panelcu V. " Culmi si abisuri ale personalitatii" Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1974
7. Paunescu C. " Agresivitatea si conditia umana" Ed. Tehnica Bucuresti, 1994
8. Rosca Al. " Delincventa minorilor", Cluj, 1932
9. Verza E " Psihologia vārstelor" Ed. Hyperion, Bucuresti, 1993

 

 


 

 

* Centrul Militar Zonal Iasi

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania