Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Sectiunea de psihologie este realizata de studenti si profesori pasionati de acest domeniu. Va invitam sa explorati acest domeniu si sa va bucurati de resursele online publicate aici!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

< Inapoi la cuprins

 

ASPECTE PSIHOPEDAGOGICE ÎN ÎNSUSIREA CUNOSTINTELOR
Eusebiu Tihan*

 


Traim într-un univers informational, într-o lume aflata într-o puternica restructurare. Pregatirea cadrelor militare este o cerinta necesara chiar imperioasa dar modalitatea de pregatire trebuie sa faca obiectul de studiu al unor adevarate cercetari. Cursul este un program de dezvoltare personala a ofiterilor. În cele ce urmeaza încercam sa schitam o baza a pedagogiei însusirii cunostintelor de catre cursanti.
Concepte cheie: cunostinte, învatare, memorare, educatie



Transformarea conduitei în sensul dorit se obtine prin învatare. Obiectivul învatarii este achizitia de cunostinte, priceperi, deprinderi profesionale si de comportament, precum si cresterea performantelor tizice, senzoriale si intelectuale.


Însusirea cunostintelor
Cea mai valoroasa componenta a experientei transmisibile de la un om la altul este reprezentata de cunostinte.
Prin cunostinte întelegem afirmatiile despre ceva, informatiile stiintifice referitoare la obiecte, fenomene sau procese din lumea înconjuratoare, la corelatiile dintre obiecte, procese sau fenomene:
- otelul este mai dur decât fierul;
- la zero grade Celsius si la presiune normala, apa curata se transforma în gheata;
- din cauza rezistentei aerului, viteza pe traiectorie a unui glont descreste mai repede decât marirea distantei;
- prin exersare tenace se poate trage precis cu pistolul fara a ochi prin înaltator-catare;
- pe asfalt umed distanta de frânare a unui autovehicul creste de câteva ori;
- consumul de alcool de catre soferi este unul dintre factorii generatori de accidente de circulatie;
- în orice autovehicul exista numeroase locuri unde teroristii pot ascunde dispozitive explozive;
- securitatea unui demnitar depinde de numarul celor care îi asigura protectia, de loialitatea fata de institutiile statului de drept si de nivelul pregatirii personalului care participa la misiune, de cunoasterea si dejucarea intentiilor teroristilor, de cooperarea demnitarului cu personalul de protectie;
- aptitudinile se dezvolta prin antrenament sistematic etc.
- atitudinea creaza aptitudinea.


Participarea la viata sociala, îndeplinirea misiunilor de orice fel necesita o multitudine de cunostinte. Volumul acestora se mareste într-un ritm din ce în ce mai ridicat. O mare parte din viata este utilizata pentru însusirea cunostintelor noi si pentru înlocuirea celor perimate. Rapida evolutie a fenomenului tehnico-stiintific contemporan, iar pentru noi, în plus, escaladarea terorismului, amplifica neîncetat nevoia de cunostinte la zi.


Pentru a face fata cerintelor tot mai mari, se impune îmbunatatirea randamentului procesului de transmitere-însusire a cunostintelor, modernizarea metodotogiei didactice si a mijloacelor materiale ajutatoare, esentializarea programelor prin eliminarea repetitiilor, a detaliilor inutite, corelarea acestora cu cerintele practicii, motivarea superioara a celor care se instruiesc etc.


În ultimii ani s-au purtat discutii ample, la noi si în lume, cu privire la prioritatea ce ar trebui data nu atât memorarii, achizitionarii unui volum mare de cunostinte, ci formarii deprinderilor de munca intelectuala, dezvoltarii capacitatii de a învata mereu, pe toata durata vietii active, antrenarii omului astfel încât sa stie în ce bibliografie sa caute, la nevoie, ceea ce îi trebuie în momentul respectiv, evitând supraîncarcarea memoriei, suprasolicitarea intelectului, implicit inducerea oboselii cronice (sindromul Burnout).


Privita în ansamblu, problema este pusa corect, cu sublinierea ca ofiterul analist trebuie, totusi, sa înmagazineze un anumit volum de cunostinte pe care sa le poata utiliza în orice moment, fara nici o întârziere. În cazul atentatelor teroriste, atacurilor informatice amânarea reactiei de raspuns, fie doar cu o jumatate de secunda, pentru a cauta solutia în vreun manual sau în vreo instructiune, este imposibila.
Din asemenea considerente, numeroase cunostinte de care depinde eficienta ripostei contrateroriste trebuie transformate, prin exersare si antrenament, în priceperi si deprinderi, unele chiar în obisnuinte, altfel nu poate fi vorba de promptitudine, de raspuns practic instantaneu.


Deprinderea
creeaza posibilitatea efectuarii actiunii respective în mod aproape automatizat, fara a sta pe gânduri, corect, cu randament ridicat.


Priceperea reprezinta un stadiu inferior al deprinderii, actiunea putând fi oxecutata relativ repede si corect, sub control constient.


Obisnuintele
sunt deprinderi care se impun în conduita în virtutea unei necesitati efective (fumatul, îngrijirea corpului propriu, a îmbracamintei, a armamentului din înzestrare, pastrarea ordinii la locul de munca, conduita politicoasa, civilizata, sinceritatea în relatiile cu sefii, cu camarazii etc.).


Volumul de cunostinte ce trebuie însusite ca atare, precum si cele care trebuie transformate în priceperi si în deprinderi se stabileste de catre persoanele care formuleaza obiectivele didactice generale si operationale, programele de instruire, continutul concret al temelor si sedintelor, precum si de cele care organizeaza si conduc activitatile didactice planificate.


Pe lânga menirea lor de a fi puncte de plecare pentru formarea priceperilor si a deprinderilor, cunostintele joaca un rol foarte important în geneza si în dezvoltarea calitatilor morale. Convingerile morale, care se reflecta direct în conduita noastra, reprezinta cunostinte cu un înalt grad de coerenta despre ceea ce suntem datori sa facem, despre ceea ce simtim ca o necesitate launtrica imperioasa sa respectam, sa aplicam în viata, sa aparam.


Însusirea cunostintelor este un proces complex, ce angajeaza toate compartimentele personalitatii celor care învata. În principiu, însusirea cunostintelor se realizeaza pe urmatoarele cai:
- predarea lor de catre instructor sj receptarea acestora de catre cursanti sau studierea din materialul bibliografic;
- studiul individual, exercitii aplicative, verificari, examene;
- imitarea voluntara sau involuntara a celor din jur, în ceea ce priveste abordarea subiectelor;
- rezolvarea problemelor ridicate de viata, de munca, analizarea si generalizarea experientei proprii sau a celor din jur - prilejuri cu care deducem prin eforturi personale noi adevaruri despre oameni si obiecte, precum si despre interactiunile complexe dintre acesti doi factori.


În ce îl priveste pe instructor, succesul se obtine daca el:
- cunoaste foarte bine cerintele cu care se vor confrunta ofiterii-analist dupa absolvirea cursului (ce trebuie sa învete);
- stapâneste cunostintele de specialitate necesare cursantilor, precum si metodologia didactica corespunzatoare, decurgând din psihologia învatarii (cum trebuie sa organizeze si sa conduca activitatile de instruire);
- realizeaza o foarte buna asigurare materiala (cu ce trebuie sprijinit procesul învatarii);
- foloseste complet si intens timpul de instruire, fortele fizice si intelectuale de care dispun executantii, conditiile de mediu, organizeaza bine activitatea, mentine o ordine stricta si o disciplina severa, dar liber consimtita, pe toata durata activitatilor (crearea, mentinerea, optimizarea conditiilor externe corespunzatoare);
- mobilizeaza oamenii pentru a participa activ, constient la propria lor pregatire, mentinând un tonus ridicat pe toata durata activitatilor din program (motivarea subiectilor).


În ce îi priveste pe executanti, lor li se cere:
- sa accepte scopul urmarit si obiectivele stabilite prin curs;
- sa arate interes, sa fie atenti, cooperanti, sa manifeste spirit de disciplina pe parcursul instruirii;
- sa depuna eforturile fizice si intelectuale cerute de procesul însusirii cunostintelor;
- sa manifeste tenacitate, încredere în fortele lor, sa nu se sperie de greutati.
Cursul este un program de dezvoltare personala a ofiterilor.


Cerintele puse în fata subiectilor instruirii vor fi interiorizate, acceptate, se va adera intim la ele si, prin aceasta vor fi respectate, în raport direct cu priceperea cadrului didactic de a influenta constiinta oamenilor din grupa. Cu alte cuvinte, viitorii absolventi trebuie sa învete materia propriu-zisa, dar, deopotriva, si cum sa învete, ce atitudine sa manifeste fata de obligatia de a învata.


Omul trebuie sa stie ce se întâmpla în fiecare clipa cu organismul, cu fiinta sa. În aceasta idee dorim ca prezentul manual sa îi ghideze cursantului pasii pe un proces de învatare si de constientizare a efortului institutiei si al sau personal.


Baza fiziologica a însusirii cunostintelor consta în transformarile de natura electrochimica ce se produc în celulele din sistemul nervos central; prin intermediul semnalelor, stimularilor sosite în creier de la organele de simt omul vede, aude, pipaie si, dupa caz, miroase, gusta ceea ce trebuie învatat.


Modificarile din celulele nervoase nu se produc izolat, ele sunt corelate între ele. Corelatiile poarta denumirea de legaturi temporare între diferiii centri nervosi din scoarta cerebrala, reprezentând de fapt asociatii între "amprentele" lasate în scoarta cerebrala de semnalele primite de la receptori - ochi, urechi, nas, mâini etc.


Practic, este vorba nu de simple legaturi temporare, ci de sisteme de asemenea legaturi, tot mai complexe, ajungându-se la sisteme de sisteme. Când spunem pumnal avem de-a face cu asociatia dintre sunetele cuvântului ca atare si imaginea generalizata a pumnalelor pe care le-am vazut, despre care am citit, ni s-a vorbit, le-am tinut în mâna, cu care am exersat diferite moduri de a le folosi. Daca spunem terorist înarmat cu pumnal, deja am trecut la un sistem mult mai complex de asociatii:
- imaginea unui om în general robust, agil, antrenat, imaginea armei, dar si a unor trasaturi de personalitate care îl determina pe cel în cauza sa actioneze ca terorist.


Descrierea unui incident terorist constituie un sistem de asociatii mult mai complex: mai multi teroristi, mai multe tipuri de arme, imaginea unui demnitar, a personalului de protectie, a mijloacelor de lupta ale acestora, a terenului, autovehiculetor, a ranilor si a sângelui, a asistentei afectate de eveniment etc.


Asadar la nivelul scoartei cerebrale are loc o depunere de informatie care va fi cu atât mai consolidata cu cât ofiterul va depune efort de întelegere.


Prin învatare, asociatiile ating grade de complexitate extraordinare. De exemplu, expresia anihilarea unui atac terorist genereaza o asociatie de o si mai mare complexitate.


Pentru un om avizat ea evoca imediat, fara nici un efort, imagini egale strâns între ele: demnitari, personal de protectie în dispozitiv operativ, grupe de interventie cu echipamentul, armamentul si cu autovehiculele lor specifice, locuri si spatii închise sau deschise, mijloace de transport, cai de comunicatie, localitati, constructii, parcuri, zone împadurite, participanti neutri la diferite manifestari (public), armament, munitie, teroristi, zgomot de arme cu care se trage, fum, vacarm, precipitare, sunet de claxoane, oameni speriati care se misca dezordonat dintr-o parte în alta, raniti, sange, vaiete, strigate, masini de salvare, geamuri sparte, ziduri prabusite, ordine strigate, comenzi, semnalee, mijloace de transmisiuni etc.


Nu-i asa ca aveti deja imaginea scenei? Deoarece aveti conceptele enuntate ca fiind bine definite Dvoastra ati reusit sa realizati o modelare conceptuala, adica ati asamblat aceste concepte într-o schema logica functionala, fiecarui concept atribuindu-i o anume valoare de adevar si o pozitie de prioritate.


Cu cât omul a reflectat mai des la ceea ce se întampla pe timpul unui atac terorist, a citit mai mult, a vazut filme, a privit machete, fotografii, desene, scheme, a purtat discutii cu martori oculari la astfel de întamplari, cu cât a construit imagini mentale pe baza celor citite, auzite, discutate, cu atât sistemul de asociatii, de legaturi temporare este mai bogat, mai realist, mai util în elaborarea unui comportament adecvat în situatii reale.


Li se spune legaturi temporare deoarece ele pot slabi cu timpul, daca nu sunt reactivate, întarite periodic. Este normal sa se întâmple asa din moment ce substratul material, suportul modificarilor electrochimice, celulele nervoase sunt construite din proteine, din substanta vie supusa modificarilor cauzate de metabolism, de suprapunerea a noi si noi asociatii de legaturi temporare generate de fluxul neîntrerupt de stimuli veniti de la organele de simt.


Esenta unei asociatii consta în aceea ca daca omul percepe concomitent imaginea unui obiect si cuvântul care îl denumeste, adica alt stimul, între ele se stabileste o legatura, un circuit neuronal si, ulterior, este suficient sa auda cuvântul sau sa-1 citesca, pentru a se activa imaginea care 1-a însotit. În aceasta consta forta evocatoare a cuvintelor. Folosindu-le cu pricepere, îl facem pe ascultator sa vada parca aievea scenele descrise verbal. Citind un roman scris cu talent, avem senzatia ca am participat nemijlocit la actiune, ne reprezentam personajele, locurile, constructiile.


Legatura, asociatia este valabila sl în sens invers: aparitia dintr-un motiv oarecare a imaginii (chiar a uneia apropiate ca aspect) determina reamintirea cuvântului, a notiunii respective, a împrejurarilor în care a fost perceput.


Activarea unei imagini poate fi determinata si de alta imagine (asemanatoare sau contrastanta), la fel cum activarea unui cuvânt (nume de persoana, de loc, denumirea unui obiect) pe care vrem sa ni-1 reamintim se face adesea pronuntând succesiv alte cuvinte cu care s-a asociat spontan sau 1-am asociat noi, prin efort voluntar, tocmai pentru a-1 ancora mai trainic în memorie.


Discutia poate parea teoretica, abstracta, dar nu trebuie uitat ca instructorului îi revine rolul de a facilita formarea si consolidarea legaturilor temporare raportate la cunostintele ce trebuie însusite. Pentru aceasta el ia masuri de repetare simpla a lor, apoi în combinatii noi, pentru a le asocia cu alte date deja stocate în memorie.


În acelasi scop, se recurge la folosirea unor mijloace materiale ajutatoare. Privindu-le, operând cu ele, pronuntând în mod repetat anumite cuvinte, se furnizeaza creierului un numar mai mare de stimuli, ceea ce înseamna mai multe asociatii, legaturi temporare,’ancore’, în comparatie cu simpla ascultare a unor cuvinte despre acele obiecte, în lipsa lor.


Etapele însusirii cunostintelor


Pentru ca anumite date noi, menite sa devina cunostinte, sa se transforme într-o achizitie durabila, este necesar ca omul care învata sa parcurga urmatoarele etape:
- perceptia,
- întelegerea,
- memorarea,
- generalizarea (transferul).


Fiecare dintre aceste etape prezinta un specific în ce priveste obiectivul urmarit, gradul de solicitare a proceselor psihice, activitatea depusa de instructor si de cursant, modul de organizare a acesteia, metodele si procedeele utilizate, mijloacele materiale ajutatoare folosite.


Perceptia este procesul psihic de cunoastere senzoriala prin care obiectele din lumea înconjuratoare, care actioneaza nemijlocit asupra organelor de simt, sunt reflectate în constiinta în mod unitar, ca ansamblu de însusiri, ca imagini cu sens, cu înteles (imaginea unui cartus, a unei arme de vanatoare, a unui turism în mers etc. si nu simple senzatii de felul ceva galben sau maron, ceva lucios, ceva rece, ceva curbat).


La baza perceptiei stau diferitele senzatii simple ce rezulta din prelucrarea de catre scoarta cerebrala a stimulilor ce îi parvin prin intermediul organelor de simt. Asadar, perceptiile iau nastere prin analiza, sinteza, combinarea, ordonarea, ierarhizarea, corelarea senzatiilor simple. Perceptia este prezenta doar pe durata contactului nemijlocit cu obiectele sau cu fenomenele respective. Daca nu le mai privim, auzim, pipaim, mirosim ramânem doar cu amintirea lor, cu reprezentarea, respectiv cu imaginea întiparita mai complet sau mai sumar în memorie, esentializata, prin lasarea deoparte a multor detalii apartinând obiectului. Perceperea nemijlocita a unei bombe artizanale, scoasa din locul unde au plasat-o teroristii, este mult mai bogata în detalii decât reprezentarea, cu amintirea ei tot mai schematica pe masura ce trece timpul de când am vazut-o si, eventual, am manipulat-o.


Bunaoara, simpla privire a unui pistol aflat pe masa, într-o vitrina sau a fotografiei lui înseamna o cunoastere superficiala. Daca însa îl luam în mâna, îl examinam si îl pipaim pe toate partile, îi apreciem greutatea, îi simtim asperitatile, rezistenta arcurilor, temperatura, îl demontam si îl montam, îi studiem piesele componente, îi auzim zgomotele produse pe timpul functionarii, îl încarcam si îl descarcam, îl folosim pentru a trage, îi mirosim gazele rezultate din arderea pulberii, vedem urmele lasate de glont pe tinta din poligon, masuram adâncimea patrunderii proiectilelor în diferite materiale, precum si dimensiunile suprafetei de împrastiere, sistemul de asociatii ce ia nastere în creierul nostru este infinit mai bogat, mai fidel realitatii, mai durabil.


De ce. Deoarece avem o sumedenie de fundamente pe care sa ne dezvoltam întelegerea. Daca, în plus, citim si memoram din instructiunile de cunoastere datele tehnico-tactice, denumirea pieselor, modul de aducere la bataia normala, de pastrare si de înlaturare a incidentelor de tragere, abia atunci putem spune ca am învatat aceasta arma, ca o cunoastem temeinic. La fel se petrec lucrurile când este vorba de un autoturism, o statie de radio, de un procedeu de lupta etc. În cazul când am perceput numai o parte din stimuli, cunoasterea este si ea partiala, pe masura informatiilor de care a dispus creierul.


Aceasta este valabil si în analiza situatiilor operative. Notele venite de la ofiterii de informatie sunt procesate prin mecanismele complexe ale gândirii Dvoastre pe baza vocabularului (bagajul obligatoriu) pe care vi-l dezvoltati ca ofiter analist operativ. Algoritmul de lucru este strategia Institutiei noastre, ceea ce va confera eficienta, profunzime, subtilitate.


Asa cum s-a aratat, urmele lasate în scoarta cerebrala de perceptiile anterioare se numesc reprezentari, acestea putând fi readuse în minte fie prin cuvânt (pronuntând denumirea pieselor, de exemplu), fie prin perceperea altor stimuli care au fost prezenti pe timpul învatarii sau sunt legati într-un fel de obiectul studiat (auzim zgomot de tragere, ne reprezentam armele zvâcnind, orificiile lasate de gloante în tinte), Tot asa, auzind zgomot de motor, ne dam seama despre ce fel de autovehicul este vorba, cam cu ce viteza ruleaza, daca urca sau coboara, daca este încarcat sau gol. La fel când auzim vuietul unei multimi. Perceperea repetata, din diferite unghiuri de vedere genereaza reprezentari mai bogate, mai conforme cu originalul.


Analiza psihologica a procesului denumit perceptie arata ca ea consta din patru faze distincte: clarificarea, discriminarea, identificarea si interpretarea.ce se întâmpla. Întâi încercam sa descoperim sursa de semnal, adica de unde vine „galagia", dupa care încercam sa deslusim daca se aud mai multe surse de semnal. Dupa aceasta încercam sa întelegem ce se transmite si apoi luam atitudine. La fel procedam în analiza documentelor si a surselor deschise. Paradigma S.C.A.M.E. este structurata chiar pe acest model. Se identifica sursa, apoi continutul, se identifica modul cum s-a transmis si daca trebuie sa luam pozitie la nivel de siguranta nationala.
Departe de a constitui notiuni bune doar pentru delectarea psihologilor si sociologilor, cele de mai sus trebuie întelese si luate în considerare de catre orice instructor.


Transmitand executantilor cunostinte, instructorul trebuie sa le ofere timp si conditii pentru a parcurge toate aceste faze. De obicei, îmbinând demonstrarea unor miscari sau functionarea unor dispozitive cu explicatiile, orientând privirea cursantilor asupra aspectelor caracteristice, atragând atentia asupra a ceea ce trebuie discriminat, deosebit, ajutându-i sa identifice si sa interpreteze ceea ce percep, adaptând ritmul vorbirii la capacitatea ascultatorilor de a urmari, evitând frazele lungi, întortocheate cât si stereotipiile de limbaj, repetând, recapitulând dupa 4-5 idei expuse, procesul perceperii, implicit al învatarii, decurge firesc, eficient.


Din cele de mai sus, rezulta o serie de învataminte practice referitoare la intensitatea, volumul si frecventa stimulilor:
- voce clara, usor de auzit,
- evitarea suvoiului obositor, ametitor de cuvinte,
- iluminarea corespunzatoare,
- lucrul efectiv,
Se va lucra cu înscrisuri si se va scrie mult. Scrisul, de exemplu (luarea notitelor, conspectarea, desenarea schemelor), înseamna tot operare cu obiectele; miscarile mâinii trimit spre scoarta un mare numar de semnale ce se adauga celor furnizate de privire, de auz etc., contribuind la o percepere mai profunda, cu efecte benefice asupra întelegerii si memorarii. Chiar si simpla miscare, cel mai adesea neconstientizata, a capului si a globilor oculari pentru a focaliza privirea succesiv asupra diferitelor detatii ale obiectului (desenului, textului) implica participarea analizatorului motor, pe lânga cel vizual.


Perceptia nu trebuie realizata la întâmplare, ci orientata planificata, facuta cu scop, respectiv condusa (autocondusa), caz în care se numeste observatie. Este vorba de observatie sistematica. Conducerea observatiei nu înseamna un sir nesfârsit de atentionari ('priviti aici'), cisi punerea de întrebari ('ce vedeti aici?', "ce se întampla daca...'). Analiza stiintifica înseamna adresarea de întrebari asupra situatiei pentru a penetra mecanismul situatiei.


În comparatie cu simpla privire, observatia este mai activa, deoarece subiectul urmareste un scop, el este nevoit sa-si concentreze atentia, de fapt, sa elimine din câmpul perceptiv furnizorii de stimuli inutili, perturbatori. Concentrarea înseamna efort, iar acesta este totdeauna însotit de emotii, care, daca nu depasesc pragul optim, joaca un cert rol pozitiv în mai buna percepere a materialului si implicit, în memorarea lui.


Pe timpul predarii, instructorul este cel care dirijeaza atentia executantilor asupra aspectelor de retinut, cu ajutorul cuvintelor, intonatiei vocii, schimbam ritmului vorbirii, culorilor, animarii desenului, folosind aratatorul, formulând întrebari de orientare etc. El atrage atentia asupra zgomotelor semnificative si asupra interactiunilor dintre piese, mecanisme, fenomene, procese, concepte.


Daca se învata dupa un text, acesta trebuie sa cuprinda indicatii orientative, sa scoata în relief detaliul ce intereseaza în acel moment, concluzia de retinut, prin alegerea cuvintelor, exemplelor, culorilor, sa le evidentieze cu ajutorul sublinierilor s p a t i e r i i, formei si marimii literelor, amplificarii amanuntelor, al chenarelor etc.


Psihologia învatarii recomanda sa se respecte o anumita ordine în orientarea observatiei: nu se începe cu amanuntele ci cu aspectul de ansamblu, coborându-se treptat la detalii tot mai mici, acestea capatând sens tocmai prin raportare la întreg si la alte amanunte deja percepute. Acest mecanism îl vom observa în derularea unor metode de analiza.


Interesanta si eficienta este folosirea cuvântului chiar de catre cel care observa, pronuntând în limbaj interior sau în soapta ceea ce vrea sau îsi propune sa faca.
Folosind asemenea artificii, perceperea si fixarea în memorie a materialului este mult mai rapida si, totodata, mai durabila, reprezentând, de fapt, aplicarea principiului participarii active, constiente a celui care învata la însusirea materiei.


Perceptia este favorizata de compararea cu ceva învatat anterior. Procedând astfel, asociatiile ce iau nastere în scoarta cerebrala sunt mai bogate, beneficiind de efectul "ancora". Asa cum "banul trage la ban", cunostintele însusite atrag alte cunostinte. Cine stie multe învata mai repede si mai usor materialul nou, deoarece are întiparite numeroase puncte de reper, mijloace de comparatie, stabileste asemanari si deosebiri. Este bine stiut ca persoana care se descurca în câteva limbi straine învata mult mai usor una noua. Cine este familiarizat cu tehnica de lupta, întâmpina greutati mai reduse la însusirea unui nou model de armament. Constatarea este valabila, deopotriva, pentru priceperi si pentru deprinderi.
De asemenea, este important ca executantii sa stie sa observe succesiv, nu totul deodata, Ochii nu trebuie sa alerge în dezordine pe un document. Când învata singur iar manualul nu-i da indicatii subiectul îsi stabileste singur o anumita ordine, o succesiune a parcurgeri textului sau a examinarii obiectului de învatat.
În predare, nu totul se poate percepe nemijlocit, multe notiuni si reprezentari iau nastere indirect, cu ajutorul explicatiilor sau citind anumitî texte, cuprinzand adesea desene, scheme. Cand nu se poate apela la imagini fotografiate, filmate sau desenate, explicatiile trebuie sa fie vii plastice, sa apeleze la reprezentarile anterioare (comparatn cu ceva cunoscut: "e ca si cum...", "semana cu...", 'nu ca atunci când...").
Întelegerea reprezinta descoperirea esentialului, a firului conducator într-un noian de stimuli, a legaturilor dintre partile unui întreg, si este, de obicei, rezultatul anumitor eforturi în acest sens. De altfel, însusi cuvântul întelegere vine de la latinescul intelligere, ce însemna a stabili legaturi între elemente.


Explicatiile instructorului, textele bibliografice trebuie sa fie accesibile destinatarilor. Menirea lor este de a fi întelese de cei care învata, nu de a impresiona pe specialisti.


Realizarea întelegerii este dificila si când explicatiile sunt stufoase, când curg fara încetare, când ideile nu sunt organizate logic, nu sunt sistematizate.


Un caz frecvent întâlnit este acela al prezentarii modului de functionare a unor mecanisme complexe, cu numeroase piese interconectate, adesea putin sau partial vizibile. Conducerea observarii pe firul logic al legaturilor dintre componente, prin mentionarea initiala doar a aspectelor esentiale ajuta întelegerea, reduce timpul necesar depasirii acestei faze a învatarii, sporeste trainicia memorarii, economiseste energia bio-hardului nostru.


Întelegerea survine, în general, la capatul unei complexe activitati de analiza si de sinteza, schematizari si/sau extrapolari de care, în mod obisnuit, nici nu ne dam seama.


Analiza se refera la separarea (demontarea) practica sau mentala în parti componente a obiectului sau fenomenului complex, la explorarea succesiva a notelor sale specitice (caracteristicile tehnico-tactice ale unei arme, elementele unui dispozitiv operativ, ale unui fenomen social).


Sinteza înseamna reunirea la nivel mental într-un tot coerent, cu sesizarea raporturilor dintre aceste parti, a modului de functionare. Asa-numitele concluzii partiale sau generale, reprezinta momente de sinteza.


Desi le-am mentionat pe rând, cele doua operatii de baza ale gândirii se întrepatrund la tot pasul. Niciodata nu se face analiza pura si numai dupa aceea sinteza. Totdeauna, studiind o parte, un element, se arata locul lor în sistem, în întreg. Mai mult chiar, la început, însasi partile sunt prezentate în compunerea întregului, dupa care sunt scoase în relief separat. Adesea, pe timpul descrierii unei parti aceasta este reunita pentru scurt timp cu celelalte, ceea ce reprezinta un aspect al sintezei,


Parcurgerea succesiva a problemelor de învatat dintr-o tema este un aspect caracteristic al analizei. Concluziile constituie momentul sintezei. În învatare, analiza este un mijloc, sinteza un scop. Francezii spun foarte frumos: 'O viata de analiza pentru o ora de sinteza'.


Din cauza particularitatilor individuale, descoperirea legaturilor dintre parti nu survine în acelasi moment pentru toti participantii la analiza.


Persoanele mai inteligente ajung mai repede la momentul întelegerii. În procesul predarii materiei de catre instructor, întelegerea este favorizata de explicatiile date de catre acesta, de modul cum conduce gândirea subiectilor spre obiectivul stabilit.


De altfel, cuvântul inteligenta a însemnat la origine, în latina, capacitatea omului de a stabili legaturi, de a face corelatii. Persoanele inteligente înteleg repede, sesizeaza raporturi profunde. Celelalte ramân la suprafata lucrurilor, fac asocieri mecanice într-un domeniu dat sau într-o situatie anume.


Desi întelegerea ia adesea aspectul unei iluminari bruste, de obicei fenomenul se produce în trepte. Initial, are caracter general, nediferentiat; ulterior, analizându-se obiectul sau fenomenul în continuare, ies în evidenta noi trasaturi, noi corelatii, dupa care se realizeaza o imagine de ansamblu, o sinteza.


Sa luam, un exemplu simplu, cazul primului contact cu un motor de autovehicul. Ochilor li se ofera diferite suprafete, proeminente, piulite, arcuri, pârghii, cabluri etc. Fara o pregatire prealabila în acest domeniu, este extrem de putin probabil ca privitorul sa-si dea seama, de la început, despre ce este vorba, la ce servesc cele ce pot fi vazute, ca sa nu mai vorbim despre multitudinea de piese si mecanisme aflate sub ceea ce se vede. Pe masura învatarii partilor mari si a rolului lor, începe sa se clarifice legatura dintre subansamble. Detaliind, în continuare, descrierea în stare demontata, analizând piesa cu piesa, operând efectiv cu ele, confruntându-le cu imaginea schematizata a unui motor, eventual cu o schema animata ori cu o macheta functionala sau cu un motor sectionat, cei care învata înteleg tot mai bine ce li se prezinta.


Întelegerea se poate referi la structura organizatorica (dispunerea partilor si rolul lor în functionare), la urmarile modificarilor în dispunerea reciproca a componentelor (introducerea sau scoaterea anumitor elemente). Asa sunt întelese, incidentele de tragere, defectiunile survenite în functionarea oricarui mecanism si remedierea acestora, urmarile neîntretinerii corecte, ale maniputarilor brutale, consecintele lipsei de cooperare dintre structurile unui dispozitiv operativ, si mai departe, mecanismele sociale.


Uneori, întelegerea survine prin intermediul efectuarii de calcule sau de demonstratii logice (verbale), prezentate de instructor. Deosebit de utila pentru temeinicia întiparirii corelatiilor si, totodata, pentru dezvoltarea capacitatilor de cunoastere este întelegerea realizata pe baza eforturilor proprii ale celor care învata. Avem în vedere demontarea, montarea, observarea independenta, efectuarea de experimente, studiul dupa materialul bibliografic. Asa este înteleasa în profunzime, de exemplu, eficacitatea armamentului la diferite distante si în diferite conditii de tragere, modul de actiune al teroristilor si cum trebuie sa li se riposteze, exploatarea corecta a diferitelor mijloace de comunicare din înzestrarea fortelor proprii sau a celor capturate de la adversar.


Întelegerea este favorizata, pe lânga altele, de organizarea logica a materiei, de caracterul sistematic al predarii sau bibliografiei (vezi principiul didactic al sistematizarii), de cunostintele anterioare ale cursantilor, de sublinierile facute de catre instructor. La acestea se adauga înscrierea pe tabla a ideilor principale, punerea de întrebari, ascultarea si comentarea raspunsurilor formulate de executanti, utilizarea culorilor pentru marcarea legaturilor esentiale, calculele, experientele, rezolvarea de exercitii aplicative. Un rol deosebit de important revine si folosirii:
- rationamentelor inductive (de la particular la general: "Aceasta se aplica nu numai la,,., ci în toate cazurile de...");
- rationamentelor deductive (de la general la particular; "Din moment ce fenomenul... face parte din categoria..., înseamna ca regula i se aplica si lui...');
- rationamentelor analogice (comparatii cu materia deja cunoscuta, "Se procedeaza ca în cazul...').
Comparatia îmbina analiza cu sinteza si consta în reliefarea deosebirilor si asemanarilor dintre doua sau mai multe obiecte sau fenomene. si asemanarile si deosebirile sunt detectate pe baza cunostintelor anterioare, care sunt valorificate în mod superior.


Stabilirea trasaturilor comune esentiale dintre doua obiecte (modele de armament, de exemplu) este un prim pas spre generalizare, spre încadrarea obiectului de învatat într-o clasa (categorie), ceea ce usureaza foarte mult întiparirea în memorie a materiei noi. Aratând un obiect si spunând ca este vorba de o vesta antiglont, cei prezenti înteleg dintr-o data o sumedenie de lucruri, evident, daca au mai studiat si alte modele de vesta, daca si-au format notiunea respectiva. Atunci când despre un pistol se spune ca este automat sau cu dubla actiune, instructorul este scutit de a mai explica semnificatia acestor notiuni. Avem, aici, de-a face cu unul dintre avantajele generalizarii si abstractizarii, prin lasarea deoparte, pentru moment, a particularitatilor.


Exista multe trasaturi comune între diferite organizatii teroriste internationale, între modurile de a opera ale unor grupari, fapt care reduce considerabil timpul de învatare, simplifica studierea si, implicit, combaterea lor cu succes, deoarece ofiterii se pot preocupa de ceea ce le este specific, adaptând procedeele de actiune la aspectele concrete.


Prin combinarea inductiei cu deductia si cu analogia întelegerea capata profunzime, se realizeaza mai repede, cu eforturi mai mici, devenind mai trainica.


Operarea cu obiectele, cum s-a aratat, experientele, încercarile, rezolvarea de probleme, studierea unor cazuri concrete influenteaza pozitiv întelegerea.


Prezentam, în continuare, câteva cnterii pe baza carora cursantul si instructorul îsi pot da seama daca s-a realizat întelegerea:
- posibilitatea formularii cu cuvinte proprii a celor vazute, ascultate, citite, studiate, gândite;
- redarea mai pe larg sau mai pe scurt a continutului;
- exemplificarea, concretizarea, argumentarea cu ajutorul cunostintelor din alte domenii, cu calcule, scheme, analize;
- imaginarea de posibilitati de aplicare a celor învatate pe scara mai larga, ori în alte domenii;
- posibilitatea de a aplica în practica, pe cât posibil în alte conditii, de a explica altei persoane, de a o învata cele însusite;
- capacitatea de a formula întrebari pertinente (inteligente) în legatura cu materia învatata.


Memorarea, definita drept proces psihic de stocare în scoarta cerebrala a informatiei, constituie o etapa de însemnatate deosebita a învatarii, constând din întiparirea materialului perceput, pentru a-1 recunoaste sau reproduce când este nevoie. Ea se realizeaza în doua etape:
1. memorarea, cuprinzând fazele întiparini si ale conservarii;
2. reactualizarea, în forma recunoasterii sau a reproducerii.


Întiparirea se produce:
(a) spontan. neintentionat, accidental, întamplator, fara vreun efort în acest sens sau
(b) intentionat, voluntar, cu scop.


De asemenea, memorarea poate fi mecanica sau logica, în functie de gradul întelegerii materialului. Memorarea mecanica cere eforturi mari, este putin productiva si, în general, stocarea informatiei este de scurta durata.
Se întipareste involuntar îndeosebi ceea ce atrage si retine atentia prin noutate, caracter socant (neobisnuit, placut, neplacut, avantajos, periculos, interesant). Instruirea beneficiaza într-o oarecare masura de acest tip de memorare (mai putin obositor) daca instructorul stie sa prezinte materialul într-o maniera corespunzatoare (atragatoare).


Memorarea voluntara detine rolul principal în procesul instructiv-educativ, întrucât problema eficientei memorarii prezinta o mare importanta practica, este necesar sa se aiba în vedere ca randamentul creste daca:
a. exista intentia clar formulata de a memora pentru vreme îndelungata un material despre care se stie ca va fi utilizat efectiv în procesut muncii (efectele memorarii pe termen scurt dispar rapid dupa data avuta în vedere);
b. se depune o activitate sustinuta, constienta, constând în prelucrarea activa a informatiei;
c. subiectii sunt realmente interesati, doritori sa memoreze;
d. se stie ca rezultatele urmeaza sa fie vertficate si apreciate;
e. se creeaza o atmosfera de competitie moderata în legatura cu randamentul învatarii;
f. instructorii încurajeaza eforturile depuse de cei care se instruiesc, îi lauda, îi apreciaza;
g. cei care se instruiesc cunosc nivelul propriilor performante;
h. cursantii stapânesc tehnicile si mijloacele de învatare eficienta
i. se asigura conditii de lucru corespunzatoare;
j. se evita lucrul în asalt, supramotivarea, punerea accentului pe memorarea mecanica (ce nu a fost înteles se retine foarte greu sau deloc);
k. se organizeaza corect repetitiile, ca numar si ca frecventa (intervale);
l. se lucreaza în grupuri formate din subiecti între care nu exista incompatibilitati psihologice;
m. se procedeaza la împartirea materiei de memorat în "portii" de marime adecvata;


Procesul neurofiziologic aflat la baza memorarii se numeste engramare si consta din anumite modificari de natura biochimica ale unor substante organice existente în neuroni (celuIe nervoase formate dintr-un corp (nucleu), un fel de coada cilindrica (axonul), si un numar mare de prelungiri, de filamente conice (dendritele) prin care sunt în contact cu dendritele altor neuroni), initial datorita circulatiei semnalelor sosite de la organele de simt, iar ulterior, în urma prelucrarii secundare a materialului informational brut deja engramat (reflectam asupra experientei noastre, tragem anumite concluzii cu valoare de cunostinte noi si le retinem).


Recunoasterea înseamna actualizarea unei legaturi temporare când excitantii (o parte dintre ei), sub actiunea carora s-a format asociatia, sunt prezenti din nou. Recunoastem un text când îl recitim, un obiect pe care îl privim din nou dupa un timp nu prea îndelungat, o melodie pe care o reascultam, o situatie pe care am trait-o.
Recunoasterea nu cere eforturi pentru readucerea din memorie a materialului întiparit; ea se produce de la sine, daca reapare stimulul.


Uneori, recunoasterea poate da iluzia învatarii {'Recunosc, deci am însusit, ceea ce nu este adevarat). Exista si recunoasteri false (senzatia de de la vazut)', subiectul are senzatia (nu convingerea) ca a mai vazut persoana sau obiectul în cauza, ca a mai trait experienta respectiva ('Parca am cunoscut-o', "Parca am mai întâlnit-o").


Reproducerea consta din actualizarea legaturii temporare, în absenta excitantului sub actiunea caruia s-a format aceasta.


Rezultatul memorarii rezida în tot ce se acumuleaza în memorie:
- imagini sau reprezentari ale obiectelor, fiintelor, ale proceselor (succesiunilor de evenimente, de actiuni si de operatii vazute sau efectuate), notiuni sub forma de imagini si de cuvinte, definitii, reguli, enumerari, clasificari, corelatii, amintiri despre propriile senzatii si trairi afective, despre produsele imaginatiei si ale gândirii.


Memorând date, definitii, idei, formule de calcul, imagini ale obiectelor, algoritmi, le putem readuce în minte, în centrul atentiei fara a fi necesara prezenta stimulilor care le-au dat nastere, Cu cât materialul s-a întiparit mai trainic în scoarta cerebrala, cu atât este reprodus mai usor, mai fidel.
Memorarea câstiga în volum si calitate daca subiectul este motivat la nivel mediu optim. Supramotivarea, generând stari emotionale puternice, perturbând procesele intetectuale, nu este propice memorarii specifice procesului instructiv-educativ.


Intructorul trebuie sa cunoasca si sa dozeze cu grija factorii favorizanti ai memorarii, motivând moderat cursantii, structurand logic materialul, prezentandu-1 în forme atractive, interesante, care sa se impuna simturilor si mintii lor, programând un anumit numar de repetari.


Generalizarea (transferul, aplicarea în practica) constituie, în acceptiune pedagogica, ultima etapa a însusirii cunostintelor, însusi scopul învatarii. Notiunea se refera la dobândirea de catre subiecti a capacitatii de folosire a materiei însusite în conditii tot mai variate, tot mai complexe, adesea cu totul noi, în comparatie cu cele în care s-a produs învatarea.


Principiul didactic al accesibilitatii, al gradarii cerintelor îl obliga pe instructor sa organizeze astfel activitatea încât cursantii sa avanseze de la simplu la complex, de la cunoscut la necunoscut, de la usor la dificil. În realitate, gradul de dificultate se mentine la acelasi nivel, deoarece apropierea de materia necunoscuta se face treptat, folosind ca suport ceea ce s-a însusit anterior. Expresile 'de la usor la greu", 'de la cunoscut la necunoscut trebuie întelese ca metafore. Avem de-a face cu una dintre rarele dificultati de exprimare logica a realitatii dialectice. Impasul este depasit printr-un efort de patrundere a sensului real, evitând capcana continutului formal al combinatiei de cuvinte.


Cunoscuta asertiune a pedagogilor amatori "Sa desfasuram, de la început, instruirea în conditii cât mai grele' este absotut gresita.


Încercati sa va reprezentati desfasurarea sedintelor pentru învatarea conducerii auto cerând executantilor sa stapâneasca de la început autovehiculele rulând cu viteza si cu încarcatura maxime, iarna, pe ger puternic, pe ceata deasa, noaptea, în oras, pe strazi cu denivelari mari, cu carosabilul acoperit de un strat de gheata lucioasa, în conditiile unui trafic intens.


Concret, obiectivul generalizarii este îndeplinit prin crearea de situatii de instruire cumulative, adaugându-se sistematic dificultati noi, Cerinta este valabita pentru toate disciplinele din programul de curs.
Cresterea gradului de dificultate a exercitiilor din program se obtine prin sporirea progresiva a distantelor de parcurs, prin reducerea timpului afectat în acest scop, prin diminuarea numarului de date referitoare la situatia în care se actioneaza si prin accentuarea caracterului lor contradictoriu.


Desi în realitate etapa la care ne referim începe o data cu exercitiile aplicative, generalizarea si transferul se realizeaza partial chiar pe timpul perceperii si întelegerii, prin referinte la situatiile când se aplica cele ce se învata, prin comparatii, prin exemplificari, prin modificarea datelor exercitiilor si problemelor date spre rezolvare.




Bibliografie

1. Macavei E., Pedagogie-Teoria educatiei. Editura Aramis,
2. Salavastru, D., Didactica psihologiei. Perspective teoretice si metodice. Polirom.2002,
3. Vrabie, Dtru., Psihologia atitudinii elevului fata de aprecierea scolara. Editura Porto-Franco, Galati, 1994
4. ***, Psihologia pedagogica. EDP, Bucuresti, 1963


 


 

* Maior psiholog drd., A.N.I. Bucuresti

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania