Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

O conditie importanta pentru adaptarea individului este cunoasterea mediului inconjurator. Sectiunea de geografie isi propune sa familiarizeze cu o stiinta care a schimbat lumea.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Inapoi la cuprins

"Studiu de geografie sociala - Municipiul Braila"

Impactul scaderii nivelului de trai asupra fenomenelor sociale

 

3.2.3. Participarea la procesul educational si de instruire

Învatamântul contribuie pe termen lung la dezvoltarea economica a tarii, stimuleaza progresul economic si social si favorizeaza în ultima instanta ridicarea standardului de viata al populatiei. Aceasta cu conditia ca învatamântul de toate gradele sa fie bine dimensionat, rational, organizat, adaptat în mod corespunzator la nevoile prezente si viitoare ale societatii si condus cu competenta profesionala.
Studierea aspectelor legate de procesul de instruire presupune utilizarea unui sistem de indicatori care se refera pe de o parte, la baza materiala a învatamântului si cadrele didactice disponibile, iar pe de alta parte, la activitatea de educatie si instruirea propriu-zisa, prin urmarirea pe forme de învatamânt a populatiei ce urmeaza cursurile scolilor de diverse grade, ca si a numarului anual de absolventi.
A). Indicatorii bazei materiale si factorii care influenteaza procesul de învatamânt.
Se refera la numarul si capacitatea unitatilor de învatamânt de toate tipurile, gradul mediu de încarcare a unitatilor de învatamânt, gradul de dotare al unitatilor (laboratoare, ateliere, aparate, etc.), numarul cadrelor didactice, numarul unitatilor de asistenta scolara, cheltuielile pentru învatamânt finantate de la bugetul de stat per total si în medie pe elev sau student.
Pentru a arata acesti indicatori si modul cum ei sunt repartizati în municipiul Braila s-au realizat câteva tabele.

Tabel nr.23: Reteaua principalelor forme de învatamânt

Anul

 

Grădinițe

 

Școli generale

Licee

 

Școli post liceale și profesionale

 

Facultăți

 

 1995/1996

 

Număr

62

32

17

23

2*

 

Personal didactic

417

1459

984

140

64

 

 1997/1998

 

Număr

61

33

18

24

2

 

Personal didactic

393

1629

1062

126

70

 

 1998/1999

 

Număr

61

32

18

25

2

 

Personal didactic

370

1515

1069

145

71

 

*inclusiv învățământul particular
Sursa: Direcția Județeană de Statistică Brăila

Graficul numărul 23.

Graficul numărul 23’.

Analizând tabelele de mai sus se poate observa ca numarul unitatilor de învatamânt a crescut, crescând în acelasi timp si numarul personalului didactic; în municipiul Braila gradul de dezvoltare a învatamântului fiind relativ mare în comparatie cu alte orase ale tarii.

Învatamântul, privit ca activitate de educare si formare profesionala ni se înfatiseaza în doua ipostaze diferite, însa indisolubil legate între ele: pe de o parte ele apare ca un act de transmitere – receptie a cunostintelor, informatiilor, iar pe de alta parte ca un proces îndelungat de stocare a cunostintelor si apoi de valorificare treptata a acestora.

Altfel spus, pe termen scurt învatamântul reprezinta o activitate consumatoare de venit national, iar pe termen lung, ca un proces investitional în resurse umane. Costurile învatamântului în municipiul Braila difera în functie de gradul de cuprindere a populatiei scolare, de durata studiilor si felul lor, etc. Pentru municipiul Braila, ca si pentru întreaga tara se remarca un nivel redus al cheltuielilor pentru învatamânt, finantate prin resurse publice. Resursele financiare publice destinate învatamântului au scazut continuu, Braila, alaturi de România, se afla printre orasele, respectiv tarile cu cel mai mic efort financiar.

Revenind la numarul unitatilor de învatamânt din orasul Braila se constata ca exista un numar suficient de gradinite, scoli generale, licee de toate tipurile, dupa cum urmeaza: 5 licee teoretice, 1 liceu agricol, unul economic, o scoala normala (liceu pedagogic), un liceu de arta, un liceu de educatie fizica, 8 licee cu profil industrial.

În Braila exista doar doua institutii de învatamânt superior, una apartinând Universitatii Dunarea de Jos – Galati, cealalta s-a înfiintat în anul 1995 – 1996 si este particulara; de aceea în cazul studentilor se remarca o migrare a acestora pentru realizarea sau continuarea studiilor, fie în Bucuresti, fie în alte orase mari ale tarii, iar Braila nu poate fi considerat oras universitar.

În Braila functioneaza si unitati ale învatamântului special pentru persoanele cu deficiente: fizice, mentale, vizuale, neuropsihice, cu handicap sever, etc.

Tabel nr.24: Unitati din învatamântul special, în municipiul Braila si numarul minorilor cu deficiente

Ani

1995

 

1996

 

1997

 

1998

 

 

Număr

persoane

Număr

unități

Număr

persoane

Număr

unități

Număr

persoane

Număr

unități

Număr

persoane

Număr

unități

Total

1383

4

1380

4

1262

4

1269

4

Grădinițe

80

1

75

1

63

1

80

1

Școli primare

și gimnaziale

803

2

822

2

791

2

765

2

Școli

profesionale

500

1

483

1

408

1

424

1

Sursa: Directia Judeteana de Statistica – Braila

În privinta unitatilor de învatamânt special din municipiul Braila se constata ca ele sunt în numar de 4, între care o gradinita, 2 scoli primare si gimnaziale si o scoala profesionala, toate pentru persoane cu deficiente.

B).Indicatorii care caracterizeaza procesul de învatamânt.
Se refera la numarul elevilor, studentilor, numarul de absolventi ai învatamântului de toate gradele, numarul de elevi înscrisi în învatamântul special, pentru copii cu deficiente. În ceea ce priveste aceasta categorie de indicatori, putem spune ca municipiul Braila dispune de un numar relativ mare de elevi si de studenti, acestia din urma îsi realizeaza studiile în orasele universitare mari: Bucuresti, Iasi, Cluj, etc.

Tabel nr.25: Numarul persoanelor înscrise în diferite forme de învatamânt în municipiul Braila

 

Unități

 

Grădinițe

 

Școli generale

Licee

 

Școli profesionale, postliceale

Facultăți

 

 

Elevi înscriși

 

1995/1996

6.621

27.541

11.794

5.370

1.804

1997/1998

5.255

27.906

11.373

5.040

1.646

1998/1999

5.358

26.839

10.488

5.254

1.530

Sursa: Directia Judeteana de Statistica - Braila

Analizând tabelul numarul 25 se constata scaderea semnificativa a persoanelor înscrise în toate formele de învatamânt din municipiul Braila, astfel: în anul 1995/1996 în cadrul unitatilor de învatamânt prescolar (gradinite) erau înscrisi 6.621 de copii, numarul acestora a scazut pâna la 5.358 în anul 1998/1999; în cadrul scolilor generale numarul de elevi înscrisi a scazut de la 17.571 (anul scolar 1995/1996) pâna la 26.839 (anul scolar 1998/1999).
În licee, numarul persoanelor înscrise era în anul 1995/1996 de circa 11.794 elevi, numarul acestora a scazut pâna la 10.488 elevi înscrisi în anul 1998/1999. Aceasta situatie este caracteristica si pentru celelalte forme de învatamânt: scoli profesionale sau postliceale, facultati, unitati de învatamânt special; si în cazul acestora numarul de persoane înscrise a scazut semnificativ.
Aceasta situatie se datoreaza pe de o parte natalitatii scazute, a sporului natural negativ, care duc în final la fenomenul de îmbatrânire populatiei, iar pe de alta parte se datoreaza scaderii nivelului de trai, a saraciei accentuate cu care se confrunta o buna parte a locuitorilor orasului Braila, multe familii sarace, cu multi copii, fiind în imposibilitatea de putea întretine copiii la scoala.
În privinta absolventilor din învatamântul de toate gradele se constata pentru orasul Braila ca numarul acestora este mult mai mic decât al persoanelor înscrise în aceste forme de învatamânt, ceea ce se explica prin faptul ca numerosi elevi renunta la scoala, la procesul educational si de instruire, în principal pentru a munci, si asta datorita faptului ca parintii nu-i mai pot întretine.

Tabel nr.26: Structura populatiei scolare din învatamântul de toate gradele, pe tipuri de scoli (procente)

Ani

1993/1994

1994/1995

1995/1996

1996/1997

1997/1998

1998/1999

Total

100

100

100

100

100

100

Învățământ

preșcolar

17,2

17

16

14,8

14

14,5

Clasele I-IV

29,4

31,7

30,8

32,6

31,7

29,7

Clasele V-VIII

52,8

50,7

49,1

50

51,7

53,1

Ciclul II (licee)

24,5

24,7

24,9

25

25,1

23,5

Învățământ

superior

0,6

0,6

2,8

2,6

2,6

2,7

Sursa: Directia Judeteana de Statistica - Braila

Graficul numarul 26.

Urmarind tabelul numarul 26 cu graficul aferent constatam ca cea mai mare pondere din totalul elevilor este detinuta de elevii din învatamântul gimnazial (clasele V – VIII) – 53,1%, urmati de elevii din învatamântul primar (clasele I – IV) – 29,7% din totalul numarului de elevi. O pondere însemnata este detinuta si de elevii înscrisi în licee – 23,5% din totalul elevilor braileni, ponderea populatiei scolare înscrise în unitatile învatamântului prescolar este de 14,5%, aceasta pondere a scazut semnificativ din anul 1993 (17,2%) pâna în prezent.

Ponderea studentilor din totalul populatiei scolare este extrem de redusa în municipiul Braila, însa a cunoscut o crestere de la 0,6% (1993/1994) pâna la 2,7 % (1998/1999).
Între anii 1993 si 1999, se remarca o scadere a ponderilor detinute de elevii claselor primare, a celor înscrisi în licee, precum si a copiilor din învatamântul prescolar, în schimb a crescut ponderea populatiei scolare din clasele V –VIII si din învatamântul superior.

Concluziile pe care le putem trage din acest capitol sunt urmatoarele: daca îmbunatatirile aduse învatamântului de toate gradele vor fi însotite de masuri adecvate pe linia de ocrotire medicala, protectie sociala, ameliorarea conditiilor de munca si de viata ale populatiei în general, acestea vor avea un efect de antrenare, deloc neglijabil, a cresterii economice în municipiul Braila. Angrenarea investitiilor în resurse umane se va traduce printr-o crestere mai accentuata a produsului intern brut, iar aceasta crestere va constitui o baza solida pentru alocarea unei parti mai mari din P.I.B. nevoilor de învatamânt, cultura, sanatate, protectie sociala, etc.
 

Material elaborat de Ionescu Ana-Cristina

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania