Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Lectia de fizica de la ScoalaOnline va propune sa descoperiti mai bine lumea in care traiti si sa intelegeti fenomenele din jurul vostru. Lectia se adreseaza tuturor celor care sunt interesati de studiul fizicii. Speram sa gasiti multe informatii utile care vor completa cunostiintele voastre si va vor ajuta din plin la orele de studiu.

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

 

Principiul holografiei

O hologramă se deosebește de o fotografie obișnuită prin aceea că ea înregistrează nu numai amplitudinea undei luminoase, ci și faza ei. Aceasta înseamnă că holograma reprezintă imaginea obiectului în spațiul cu trei dimensiuni. La înregistrarea unei holograme (figura 1) fascicolul de lumină coerentă provenit de la un laser trece printr-un colimator unde este extins, apoi este împărțit în două cu ajutorul unui divizor de fascicol. O parte cade pe placa fotografică, după ce este reflectată de către o oglindă, iar cealaltă parte cade pe obiect și este reflectată de către acesta pe placa fotografică. Prima parte a fascicolului, amintită mai sus, poartă numele de fascicol de referință iar cea de a doua parte se numește fascicol de la obiect. Fascicolul reflectat de obiect are o structură care este caracteristică obiectului și diferă de la un obiect la altul. 
 

Figura 1 - Sistem de înregistrare a unei holograme



Undele luminoase sosite de la obiect se suprapun cu undele luminoase din fascicolul de referință pe placa fotografică, unde se formează o structură complexă de interferență care constă dintr-o multitudine de franje a căror formă și intensitate depind de amplitudinile și fazele celor două fascicole. Apoi, filmul se developează după tehnica convențională și astfel reprezintă ceea ce se numește o hologramă. Privită cu ochiul liber nu se observă pe ea nimic asemănător cu obiectul. Pentru citire, holograma se reiluminează, însă numai cu fascicolul de referință (figura 2). Dacă unghiul de iluminare a hologramei este același cu unghiul de iluminare cu fascicolul de referință din timpul când a fost înregistrată, lumina difractată de hologramă produce două imagini ale obiectului, una virtuală și alta reală. Imaginea virtuală se obține privind holograma; observatorul vede obiectul nedistosionat, în spațiul cu trei dimensiuni. Această imagine se numește virtuală deoarece pentru formarea ei este necesară o lentilă, în cazul de față lentila ochiului observatorului. Imaginea reală se formează de către undele luminoase care se propagă în diverse direcții; ea poate fi proiectată direct pe un ecran și nu este necesară o lentilă pentru formarea ei (Imaginea reală pentru a putea fi văzută trebuie proiectată pe un ecran.). O parte din lumina proiectată pe hologramă se transmite direct, în direcția fascicolului de citire, fără să fie difractată. 

Figura 2 - Sistemul pentru citirea hologramei


În procesul de înregistrare a hologramei există diverse posibilități de aranjare a elementelor schemei din figura 1, care poartă diverse denumiri. De exemplu, geometria reprezentată în figura 1 se numește geometrie neaxială deoarece cele două fascicole care produc holograma pe filmul fotografic formează între ele un unghi. În plus holograma realizată cu schema din figura 1 se numește hologramă Fresnel; în acest caz placa fotografică este plasată relativ aproape de obiect, fără a fi necesară o lentilă pentru obținerea hologramei. În unele cazuri se înregistrează holograme în transformate Fourier care se pot obține numai pentru obiecte plane.
Pentru a înțelege în ce constă procesul de holografie considerăm întâi ca obiect o sursă punctuală. Atunci când o undă plană coerentă este difractată de către un orificiu punctual se obține o undă sferică. Atunci când o undă sferică interferă cu o undă plană (unda de referință) se obține un spectru de interferență inelar cu zone alternative luminoase și întunecate, care se aseamănă cu o structură de zone Fresnel (figura 3). O asemenea structură se poate construi cu creionul pe hârtie, desenând inele concentrice cu raze proporționale cu rădăcina pătrată din numerele întregi 1,2,3,... și începând cu prima zonă inelară acestea se hașurează alternativ.

Figura 3 - Formarea structurii de zone Fresnel


Structura de zone Fresnel se comportă ca o rețea de difracție cu proprietăți de focalizare. Ea acționează ca o lentilă și focalizează o undă plană într-un punct, care reprezintă imaginea reală a obiectului punctual considerat. Această imagine se prinde pe un ecran așezat în focar (figura 4). 

Figura 4 - Redarea imaginii punctuale
 

În afara acestui fascicol convergent, structura de zone Fresnel produce și al doilea fascicol de lumină, de unde sferice, care pare că diverge din orificiul punctual original. Aceasta este imaginea virtuală a obiectului punctual. Un obiect mai complicat poate fi considerat ca o sumă de asemenea obiecte punctuale. Fiecare punct va produce structura sa zonală prin interferența fascicolului difractat cu fascicolul de referință. Structurile zonale ale punctelor obiectului se suprapun, alcătuind o structură de interferență complexă. Pentru citire se folosește același flux de referință pentru a reproduce toate punctele conținute de obiectul original. Apare astfel imaginea tridimensională a obiectului holografiat. 
Printre cele mai importante aplicații ale holografiei în industrie se numără interferometria holografică care se utilizează pentru analiza tensiunilor mecanice și vibrațiilor și pentru detecția defectelor. Holografia se utilizează, de asemenea, în microscopie, în cinematografie și televiziune, pentru mașinile de calcul optice.

Editor: Ivanof Anca

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania