Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

"Oamenii traiesc in comunitate in virtutea lucrurilor pe care le au in comun, iar comunicarea este modalitatea prin care ei ajung sa detina in comun aceste lucruri. Comunicarea e un mod de a exista al comunitatii." John Dewey

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

 

  <  Back to index



Discurs Günter Verheugen Comisarul European pentru Extindere
«Viitorul Romāniei īn cadrul Uniunii Europene»

Institutul European din Romānia, Bucuresti
21 februarie 2003



"As dori, īn primul rānd, sa-mi exprim recunostinta fata de Institutul European din Romānia pentru invitatia adresata de a tine acest discurs. Creat prin Programul Phare al Uniunii Europene, Institutul a devenit un forum important pentru dezbaterea problemelor europene. V-ati cladit reputatia treptat, dar īn mod constant, printr-o activitate serioasa si sustinuta. As dori sa va felicit si va īncurajez sa continuati īn acelasi fel si pe viitor.


Aderarea la Uniunea Europeana este o chestiune esentiala pentru viitorul Romāniei. Este īndreptatita si oportuna implicarea īn aceasta dezbatere a societatii civile din Romānia, precum si a institutelor de cercetari. Trecem printr-o perioada cruciala īn istoria Europei. Alaltaieri, Comisia Europeana a adoptat documentul de pozitie īn ceea ce priveste aderarea a 10 noi state membre la Uniunea Europeana. Este necesara acum obtinerea acordului Parlamentului European, īnainte ca Tratatul de Aderare sa fie semnat la Atena, pe data de 16 aprilie. Daca totul merge bine, potrivit asteptarilor, va urma procesul de ratificare si apoi cele 10 tari vor deveni state membre, la data de 1 mai 2004. Se asteapta si ca, īn lunile urmatoare, acordurile privind aderarea a 7 noi state membre la NATO, incluzānd Romānia, sa fie si ele ratificate.


Aceste evenimente, care noua astazi ni se par firesti, erau practic de neconceput īnainte de caderea comunismului. Acum, ele transforma continentul īn care traim. Noi, europenii, lasam īn urma epoca neīncrederii, a Cortinelor de Fier, a ostilitatii si a razboiului rece. Ķn schimb, construim o noua ordine politica bazata pe stabilitate, pace, democratie si cooperare. Rivalitatile din trecut au cauzat mult rau Europei œ ele au continuat sa faca asta chiar si īn anii 90, perioada īn care conflictele din Balcani au devenit un exemplu nefericit de cāt de multe distrugeri pot aduce ura si razboiul.


Unitatea si cooperarea reprezinta antidotul. si acest lucru este de fapt esenta Uniunii Europene: nu doar o piata unica œ oricāt de multa importanta ar avea aceasta caracteristica; nu doar o uniune economica; ci si o comunitate de valori comune, o īncercare de a construi īmpreuna un viitor comun.


sansa i-a pus pe europeni aproape unul de altul pe harta. Nu putem face nimic īn ceea ce priveste geografia, dar putem face multe pentru a profita de ea. Este clar ca avem nevoie unii de altii. Economiile noastre prospera pe timp de pace, nu de razboi. Problemele cu care ne confruntam toti, fie poluarea, fie migratia ilegala si crima organizata, nu se opresc la granite si trebuie sa ne luptam cu ele, īmpreuna. Suntem puternici cānd suntem uniti si ne facem mai bine auziti cānd vorbim cu totii īntr-un singur glas. Procesul de extindere ne-a permis sa aducem unitatea si stabilitatea īntregului continent. El a īncurajat fostele state comuniste sa-si transforme radical societatile si economiile, precum si sa-si īmbunatateasca relatiile reciproce. Ķn ceea ce priveste Romānia, ea si-a asumat un rol active īn cooperarea regionala. Fiind ea īnsasi o democratie stabila, Romānia este un exemplu de urmat si un furnizor de stabilitate catre īntreaga regiune.


Primele zece tari candidate vor adera la Uniunea Europeana īn 2004. Bulgaria si Romānia le vor urma de īndata ce vor fi pregatite pentru a deveni state membre. Procesul de aderare al Bulgariei si Romāniei este si el ireversibil, durata lui depinzānd doar de ritmul īn care se desfasoara pregatirile celor doua tari.


Ultima data cānd am tinut un discurs la Bucuresti a fost īn primavara anului 2001. Ķmi face o deosebita placere sa revin īn acest oras si datorita faptului ca este o ocazie excelenta pentru a trece īn revista progresul īnregistrat īn ultimii doi ani.


La īnceputul anului 2001 am avut, de asemenea, ocazia de a ma adresa prezentului guvern, care la momentul respectiv era la īnceput de mandat. La acea vreme, existau trei mesaje principale.


Primul mesaj se referea la necesitatea realizarii unor reforme fundamentale pentru a se putea progresa īn procesul de aderare. Acestea includeau adoptarea si punerea īn practica a legislatiei Uniunii Europene. Dar, mai importanta era realizarea reformelor structurale care sa permita Romāniei sa īndeplineasca criteriile de aderare œ reforma economica, reforma administrativa si cea a justitiei, cresterea gradului de respectare a drepturilor fundamentale ale omului, ca de exemplu īn cazul tratamentului aplicat copiilor institutionalizati.


Cel de-al doilea mesaj se referea la faptul ca mandatul popular clar, acordat cu ocazia ultimelor alegeri, oferea un cadru suficient de stabil pentru ca procesul de reforma sa aiba sanse reale de succes. El reprezenta o buna ocazie pentru a trece la fapte si Romānia ar trebui sa profite la maximum de existenta lui.


Ultimul mesaj a fost unul simplu. Romānia va fi judecata nu pe baza vorbelor, ci pe baza actiunilor concrete. Faptele, si nu promisiunile, vor determina progrese īn procesul de aderare la Uniunea Europeana.


De atunci au trecut doi ani si avem acum ocazia de a evalua cāt de departe a īnaintat Romānia pe drumul aderarii la Uniunea Europeana. De a judeca masura īn care angajamentele politice au generat reforme semnificative.


S-a īnregistrat un progres substantial Comisia Europeana analizeaza permanent stadiul atins de Romānia īn procesul de aderare la UE si, odata pe an, rezultatele acestor analize sunt publicate īn Raportul de tara. Concluziile acestui proces de monitorizare sunt clare. Ķn ultimii doi ani, Romānia a īnregistrat progrese importante. Cāteva exemple ar fi:


• Modul eficient de desfasurare al procesului de negociere a determinat adoptarea unui volum impresionant de legislatie, precum si īnchiderea a mai mult de jumatate din capitolele de negociere.
• Ķn domeniul economic, Romānia este "la zi" īn ceea ce privesc angajamentele luate fata de FMI - prima oara cānd se īntāmpla acest lucru dupa 1989, acest lucru reprezentānd un
semn clar de crestere a gradului de maturitate economica.
• Un pachet ambitios de reforme īn domeniul protectiei copilului a dus la o īmbunatatire


remarcabila a situatiei copiilor institutionalizati. Nu numai ca au fost īmbunatatite conditiile pentru copiii aflati īnca īn institutii, dar prin reformele structurale realizate au fost īnchise institutiile mari, de tip vechi, si au fost luate masuri preventive concretizate īn reducerea numarului plasamentelor īn afara familiei. Ķn acest domeniu, Romānia trebuie felicitata pentru rezultatele obtinute si trebuie sa-si continue eforturile cu aceeasi determinare. Un angajament clar īn favoarea aderarii Romāniei Toate aceste actiuni demonstreaza angajamentul clar al Romāniei īn favoarea aderarii la UE.


Este un angajament īmpartasit de toate partidele politice si de peste 80% din populatia Romāniei. Progresul veritabil realizat de Romānia a permis Uniunii Europene sa-si ia propriul puternic angajament politic: procesul actual de extindere nu va fi complet pāna cānd Romānia, si Bulgaria, nu īsi vor fi atins destinatia finala, care este aceea de a deveni un stat membru al Uniunii Europene. Ķntrebarea nu este DACa, ci C‰ND acest lucru se va īntāmpla.


La sfārsitul anului trecut, ‚foaia de parcurs" elaborata de Comisia Europeana si, ulterior, concluziile reuniunii Consiliului European de la Copenhaga au reprezentat primele īncercari de a raspunde la īntrebarea "CAND".


Dar 2007 ramāne un scenariu optimist Reuniunea la Nivel Ķnalt de la Copenhaga a definit īn mod clar obiectivul de a "primi Bulgaria si Romānia ca membrii ai Uniunii Europene īn 2007". Ķnseamna acest lucru ca aderarea Romāniei īn 2007 este garantata? Aceasta a fost interpretarea data de unii comentatori politici mai putin atenti. A o accepta īnsa ar fi o mare greseala.


Data de 2007 reprezinta vointa UE de a accepta Bulgaria si Romānia daca ele sunt pregatite. Stabilirea acestei date este un reper decisiv īn procesul de aderare al Romāniei deoarece se recunoaste explicit faptul ca aderarea la Uniunea Europeana īn 2007 este posibila pentru Romānia. Dar este important sa ne uitam cu atentie la limbajul folosit īn concluziile de la Copenhaga, avānd īn vedere faptul ca se mentioneaza si ca realizarea acestui obiectiv va "depinde de progresul īnregistrat īn īndeplinirea criteriilor de aderare".


Cu alte cuvinte, drumul este liber, dar Romānia trebuie sa īndeplineasca īn totalitate criteriile de aderare. Nu se va accepta nici un rabat si nici o abatere de la acestea. 2007 va deveni o realitate DACa sI NUMAI DACa eforturile de reforma sunt continuate si aprofundate. Aderarea īn 2007 nu este o garantie, si nici o hotarāre dinainte luata. Aderarea īn 2007 este un obiectiv comun pe care UE īl va urmari cu fermitate, dar care cere si angajamentul deplin atāt al guvernului si oamenilor politici din Romānia, cāt si al īntregii societati romānesti. Ķndeplinirea criteriilor de aderare: care este nivelul de referinta?


Voi reveni mai tārziu īn discursul meu asupra reformelor specifice care trebuie realizate. Acum, as dori sa merg dincolo de limbajul utilizat la Copenhaga si sa abordez problema cheie referitoare la cum va īndeplini Romānia obiectivul sau de aderare.


Procesul de aderare la UE este unul dificil. El necesita eforturi semnificative si hotarārea de a merge mai departe pāna ce obiectivul final este atins. Este ca si mersul pe bicicleta: īn momentul īn care te opresti din pedalat, īti pierzi echilibrul si cazi. Pentru a se asigura ca procesul de aderare va fi finalizat si ca se vor īndeplini criteriile de aderare, Romānia trebuie san tinteasca sus. Nu ar trebui sa-si limiteze ambitiile la doar trecerea testelor de aderare; ar trebui sa-si doreasca sa le treaca cu brio. Ķn acest fel, Romānia nu numai ca īsi va asigura un verdict final pozitiv din partea Comisiei si a statelor membre actuale, atunci cānd va veni momentul evaluarii pregatirii generale pentru aderare, dar va obtine si garantia ca a devenit un stat membru eficient si influent.


Beneficiile unei astfel de abordari sunt clare. Aderarea nu īnseamna numai adoptarea legislatiei UE œ īnseamna de asemenea aplicarea acestei legislatii pentru īmbunatatirea calitatii vietii cetatenilor. Aderarea la UE nu se reduce la simpla obtinere de fonduri din partea UE œ ea ar trebui sa se reflecte si īn modul īn care se folosesc aceste fonduri pentru transformarea tarii.


Romānia nu ar trebui doar sa spere la un loc la masa UE œ ea ar trebui sa depuna eforturi pentru ca vocea ei sa fie puternica si eficienta īn discutiile purtate la aceasta masa. Eforturile nu vor īnceta odata ce Romānia va deveni membra a Uniunii - provocarile, ca si oportunitatile, nu vor disparea peste noapte. Romānia trebuie sa fie pregatita sa beneficieze la maxim de prerogativele sale de stat membru. Cu alte cuvinte, Romānia nu ar trebui doar sa devina un membru al Uniunii: ea ar trebui sa devina un membru eficient.


Agenda Reformei Cum se poate realiza acest lucru? Lucrurile pe care le am de spus nu vor lua pe nimeni prin surprindere. Ele nu sunt noi, dar merita sa le repet, mai ales acum cānd ne apropriem de ultimul tur de pista si cānd ceasul a īnceput sa ticaie. Pentru a-si īndeplini obligatiile sale de membru, Romānia trebuie sa finalizeze reformele de baza si cele structurale. si trebuie sa faca acest lucru rapid, daca ia īn serios anul 2007 ca data tinta de aderare.


Economia trebuie profund restructurata si modernizata, astfel īncāt sa poata beneficia de oportunitatile oferite de Piata Unica. Administratia publica trebuie reformata astfel īncāt sa fie capabila nu numai sa adopte legislatia UE, dar si sa o aplice eficient pentru a produce beneficiile scontate. O administratie publica eficienta poate da un impuls procesului de reforma si, prin acesta, procesului de aderare. Ea va permite o gestionare eficace a fondurilor UE si o promovare eficienta a intereselor Romāniei īn cadrul institutiilor europene.


Rolul sistemului judiciar este un alt factor cheie īn procesul de aderare a Romāniei la Uniunea Europeana. Acesta reprezinta una din pietrele de temelie, pe care īntreg edificiul de stat membru fie se va sprijini, fie se va spulbera. Sistemul judiciar trebuie modernizat si trebuie sa devina complet independent. Aceasta reprezinta singura cale de a se asigura ca legislatia Uniunii se aplica efectiv. Este, de asemenea, si singura modalitate de ameliorare a calitatii actului de justitie pentru cetatenii romāni si de crestere a īncrederii investitorilor straini, ceea ce va fi benefic atāt pentru economie, cāt si pentru imaginea de ansamblu a tarii. Institutiile trebuie de asemenea sa fie independente pentru a se garanta statul de drept. Acest principiu este valabil atāt īn cazul institutiilor guvernamentale, cum ar fi administratia publica, sistemul judiciar si curtea de conturi, cāt si al institutiilor apartinānd societatii civile, cum ar fi presa si partidele politice.


Daca nu se iau masurile necesare pentru a consolida independenta acestor institutii, atunci va aparea tentatia irezistibila de a le utiliza pentru ratiuni politice sau partizane, ceea ce reprezinta una dintre cele mai sigure modalitati de a submina statul de drept. Romānia are o lunga istorie implicānd exact acest tip de interventie politica īn modul de guvernare al statului. Trebuie sa mentionez faptul ca aceasta situatie nu este tipica doar pentru Romānia, dar pe termen lung ea conduce la un mod de guvernare prost, si nu aceasta este calea de a deveni un stat membru eficient.


Romānia trebuie sa-si revitalizeze economia, trebuie sa-si reformeze administratia si sistemul judiciar, trebuie sa-si depolitizeze aparatul guvernamental, pentru ca acesta sa functioneze indiferent de culoarea partidului aflat la putere. Daca Romānia poate face aceste lucruri fara īntārziere, atunci sunt convins ca va fi nu numai pregatita sa adere la Uniune īn 2007, dar si sa devina un stat membru deosebit de eficient.


Exista o lista lunga de alte probleme care mai trebuie rezolvate, īncepānd de la lupta īmpotriva coruptiei si mergānd pāna la īmbunatatirea conditiilor de viata pentru minoritatea Rroma. Aceste probleme sunt importante si trebuie sa vedem progrese clare si masurabile si īn ceea ce le priveste. Subliniez din nou, ele pot fi rezolvate cu succes numai de catre un stat care lucreaza īn mod eficient.


Am evitat īn mod deliberat sa ma refer la procesul de negociere. Adoptarea celor 80 000 de pagini de legislatie UE reprezinta o sarcina laborioasa si complexa. Este un domeniu īn care Romānia a īnregistrat progrese importante si trebuie felicitata. Dar a fi stat membru UE īnseamna mult mai mult decāt simpla adoptare de legislatie, iar Romānia va fi capabila sa puna īn practica legislatia UE doar daca va efectua reformele structurale mentionate deja.


Deci, ne-am īntors de unde am plecat. Conditia continuarii ‚īnregistrarii de progrese īn ceea ce priveste īndeplinirea criteriilor de aderare", continuta īn concluziile Reuniunii la Nivel Ķnalt de la Copenhaga, īnseamna īn fapt continuarea si aprofundarea reformelor structurale. Aceste reforme sunt cele care vor permite o finalizare rapida a procesului de negociere. Ele sunt, de asemenea, cele care vor permite Romāniei sa fie un stat membru pe deplin dupa aderare. Elementul de timp este extrem de important īn toate acestea.


Ķn termenii pregatirii de aderare, data tinta de 1 ianuarie 2007 este foarte aproape. Daca Romānia īsi doreste sa īndeplineasca aceasta data, 2003 este un an realmente crucial. Nu mai este timp pentru īntārzieri sau amānari ale reformelor fundamentale. Romānia trebuie sa solutioneze aceste probleme īn acest an, pentru ca sa ramāna suficient timp Comisiei si statelor membre sa evalueze progresele īnregistrate, pāna la aderare. Sper din tot sufletul ca Romānia se va ridica la īnaltimea acestei provocari astfel īncāt Comisia sa poata raporta progrese veritabile si substantiale īn Raportul de tara ce urmeaza a fi publicat īn acest an.


Concluzie. As dori sa īnchei prin a va asigura de angajamentul deplin al Comisiei de a sprijini eforturile Romāniei de aderare la Uniunea Europeana īn 2007. Anul trecut, am propus o foaie de parcurs pentru Romānia, ce a fost aprobata de Consiliul European. Acelasi Consiliu European a aprobat si propunerile Comisiei de a mari īn mod semnificativ asistenta de pre-aderare cu 20% īn 2004, 30% īn 2005, respectiv 40% īn 2006, comparativ cu fondurile primite de Romānia īn trecut. Aceasta īnseamna ca fondurile alocate Romāniei īn perioada 2004-2006 vor fi de peste 3 miliarde de Euro. Este esential ca acest volum mare de fonduri sa fie utilizat īn mod eficient si inteligent, pentru a le orienta catre acele zone din Romānia unde este mai multa nevoie. Ķn saptamānile urmatoare, Comisia va face o propunere de revizuire a Parteneriatului de Aderare, care va furniza Romāniei liniile directoare necesare īn activitatea sa de pre-aderare.


Vom continua sa sprijinim Romānia pentru ca data tinta de 2007 sa devina realitate. Dar trebuie sa subliniez faptul ca responsabilitatea pentru a o transforma cu siguranta īn realitate revine Romāniei, respectiv Guvernului Romāniei. Daca reformele necesare, identificate deja, vor fi duse la capat īn totalitate si fara īntārzieri, atunci sunt īncrezator ca Romānia va īnregistra progrese rapide. Va urez numai succese īn activitatea dvs. īn lunile si anii ce vor urma.”


***


Discursul Comisarului European pentru Extindere, Günter Verheugen, intitulat „Viitorul Romāniei īn cadrul Uniunii Europene” īsi propune sa aduca īn spatiul public punctul de vedere al Uniunii Europene īn ceea ce priveste aderarea Romāniei si sa genereze dezbatere publica īn raport cu ceea ce autoritatile au realizat īn acest sens, prin aceasta constituindu-se ca un discurs deliberativ.

Partile discursului


Exordium. Discursul īncepe brusc: „As dori, īn primul rānd, sa-mi exprim recunostinta fata de Institutul european din Romānia pentru invitatia adresata de a tine acest discurs. Creat prin programul Phare al Uniunii Europene, Institutul a devenit un forum important pentru dezbaterea problemelor europene. V-ati cladit reputatia treptat, dar īn mod constant, printr-o activitatea serioasa si sustinuta. As dori sa va felicit si sa va īncurajez sa continuati īn acelasi fel si pe viitor.” Este un exordium extrem de simplu, care are corespondent īn corpul discursului frazele: „Ultima data cānd am tinut un discurs la Bucuresti a fost īn primavara anului 2001. Īmi face o deosebita placere sa revin īn acest oras si datorita faptului ca este o ocazie excelenta pentru a trece īn revista progresul īnregistrat īn ultimii doi ani.” si „La īnceputul anului 2001 am avut, de asemenea, ocazia de a ma adresa prezentului guvern, care la momentul respectiv era la īnceput de mandat.”, care functioneaza ca o captatio benevolentiae pentru toate tipurile de auditoriu care ar avea acces la acest discurs.


Propositio īnfatiseaza cele doua idei de baza ale discursului: importanta aderarii si necesitatea implicarii societatii civile īn acest proces: „Aderarea la Uniunea Europeana este o chestiune esentiala pentru viitorul Romāniei. Este īndreptatita si oportuna implicarea īn aceasta dezbatere a societatii civile din Romānia, precum si a institutelor de cercetari.”


Narratio este cuprins īntre „Trecem printr-o perioada cruciala pentru Europa...” si „... ritmul īn care se desfasoara pregatirile celor doua tari.” Prin apelul la istoria zbuciumata a Europei si prin enumerarea elementelor esentiale ale procesului de aderare (din perspectiva Uniunii Europene) se prefigureaza analiza īn detaliu a rezultatelor obtinute de Romānia (care va sustine idee de necesitate a aderarii).


Confirmatio este cuprins īntre „La acea vreme existau trei mesaje fundamentale.” si „...primele īncercari de a raspunde la īntrebarea <CĀND>”; īntre „Cum se poate realiza acest lucru?” si „... cum ar fi presa si partidele politice.”; īntre „Romānia trebuie sa-si revitalizeze economia....” si „... liniile directoare necesare īn activitatea sa de pre-aderare”. Argumentele se īnlantuie de la cel mai puternic la cel mai slab, cu accente pe elementele decisive īn procesul de aderare.


Refutatio apare intercalat in confirmatio pentru a sublinia anumite puncte urmarite īn mod deosebit de Uniunea Europeana; este cuprins īntre „Reuniunea la Nivel Īnalt....” si „...ea ar trebui sa devina un membru eficient.”; īntre „Daca nu se iau masurile necesare...” si „... calea de a deveni un stat membru eficient.” Respingerea unor argumente sau pareri contrare se face prin deducerea unor urmari nefavorabile, pornindu-se de la principii īn esenta aplicabile pentru realitatea romāneasca.


Peroratio, cuprins īntre „Vom continua sa sprijinim Romānia....” si „... īn activitatea dvs. īn lunile si anii ce vor urma.” Este un epilog de natura emotionala, care face apel si la un argument de ordin etic („responsabilitatea pentru a o transforma īn siguranta”), care īntareste ideea sprijinului acordat de Uniunea Europeana (prin reprezentantul sau) Romāniei īn procesul de aderare.

Argumente
Argumente bazate pe fapte: „Acelasi Consiliu European a aprobat si propunerile Comisiei de a mari īn mod semnificativ asistenta de pre-aderare cu 20% īn 2004, 30% īn 2005, respectiv 40% īn 2006, comparativ cu fondurile primite de Romānia īn trecut.”; „Īn domeniul economic, Romānia este „la zi” īn ceea ce priveste angajamentele luate fata de FMI...”


Argumente bazate pe exemple: „Romānia are o lunga istorie implicānd exact acest tip de interventie politica īn modul de guvernare a statului. Trebuie sa mentionez faptul ca aceasta situatie nu este tipica doar pentru Romānia...”; „Rivalitatile din trecut au cauzat mult rau Europei si ele au continuat sa faca asta chiar si īn anii 90, perioada īn care conflictele din Balcani au devenit un exemplu nefericit de cāt de multe distrugeri pot aduce ura si razboiul. ”
Argumente bazate pe autoritate:


Autoritatea legii: „Este necesara acum obtinerea acordului Parlamentului European, īnainte ca Tratatul de Aderare sa fie semnat la Atena, pe data de 16 aprilie.”; „Reuniunea la Nivel Īnalt de la Copenhaga a definit īn mod clar obiectivul de a "primi Bulgaria si Romānia ca membrii ai Uniunii Europene īn 2007".”


Autoritatea valorii: „Unitatea si cooperarea reprezinta antidotul.”; „... construim o noua ordine politica, bazata pe stabilitate, pace, democratie si cooperare.”

Indicatori


Indicatori ai juxtapunerii argumentelor
Indicatori care exprima o opozitie contextuala: „Pentru a se asigura ca procesul de aderare va fi finalizat si ca se vor īndeplini conditiile de aderare, Romānia trebuie sa tinteasca sus. Nu ar trebui sa-si limiteze ambitiile doar la trecerea testelor de aderare; (...)”; „Institutiile trebuie de asemenea sa fie independente pentru a se garanta statul de drept. (...) Romānia are o lunga istorie implicānd exact acest tip de interventie politica īn modul de guvernare a statului.”
Indicatori care exprima relatii de coordonare īntre argumente: „Daca nu se iau masurile necesare pentru a consolida independenta acestor institutii, atunci va aparea tentatia irezistibila de a le utiliza pentru ratiuni politice sau partizane...”; „Daca Romānia īsi doreste sa īndeplineasca aceasta data, 2003 este un an realmente crucial.”


Indicatori ai īntemeierii tezei


Indicatori ai īntemeierii progresive: „O administratie publica eficienta poate da un impuls procesului de reforma si, prin aceasta, procesului de aderare.”; „Fiind ea īnsasi o democratie stabila, Romānia este un exemplu de urmat si un furnizor de stabilitate pentru īntreaga regiune.”
Indicatori ai īntemeierii regresive: „procesul actual de extindere nu va fi complet pāna cānd Romānia, si Bulgaria, nu īsi vor fi atins destinatia finala...”; „Stabilirea acestei date este un reper decisiv īn procesul de aderare al Romāniei deoarece se recunoaste explicit faptul ca aderarea la Uniunea Europeana īn 2007 este posibila pentru Romānia.”


Elementele importante ale discursului sunt punctate prin propozitii cu valoare de titlu: „S-a īnregistrat un progres substantial. ”, „Un angajament clar īn favoarea aderarii Romāniei”, „Agenda Reformei”, „Concluzie”, iar recomandarile facute Romāniei au forma unor imperative catgorice („trebuie sa...”). Īntreaga constructie discursiva se prezinta ca o evaluare si ca un set de recomandari īn scopul īntelegerii mai profunde de catre societatea civila romāna a necesitatii integrarii europene.


Discursul supus analizei este unul bine construit din punct de vedere retoric, in ciuda faptului ca nu urmeaza structura clasica de organizare sau, mai bine spus, tocmai datorita acestui fapt. Oratorul mizeaza pe o logica interioara a structurarii temelor majore si a ideilor care le sustin, logica ce combina foarte inteligent fapte intentionat exagerate pentru a servi persuasiunii.



Ramona Ene

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania