Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

"Oamenii traiesc in comunitate in virtutea lucrurilor pe care le au in comun, iar comunicarea este modalitatea prin care ei ajung sa detina in comun aceste lucruri. Comunicarea e un mod de a exista al comunitatii." John Dewey

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

 

  <  Back to index



Benetton - Food for Life
 

 


Grupul Benetton este prezent īn 120 de tari din toata lumea, avānd ca marci United Colors of Benetton, Sisley si O12 īn industria textilelor. Compania si-a largit sfera de activitate si īn alte domenii: "Benetton Sport system", care din 1989 se ocupa de administrarea marcilor din sport (Asolo, Ektelonn, Grafalloy, K©stle, Killer Loop, Langert, Nordica, Nitro, Prince and Rollerblade), "Major distribution and Fast Food industries" din 1995 si "21 Investimenti" - o companie financiara care investeste īn diferite companii mai mici.


Īn ceea ce priveste publicitatea, compania Benetton este cunoscuta pentru campaniile sale mai putin obisnuite, care abordeaza tehnici publicitare si teme controversate, folosindu-se de "valori socante" si de puterea fotografiilor pentru a capta atentia publicului. Spre deosebire de alte campanii care se concentreaza pe produsele sau pe imaginea unei companii, campaniile Benetton se concentreaza asupra unor probleme politice si sociale precum: discriminarea rasiala, SIDA, razboiul, saracia, poluare, moarte etc. Daca pāna īn 1980, campaniile publicitare ale Benetton se concentrau asupra produselor si a logo-ului, īncepānd cu anii ’80, o data ce compania a īnceput sa lucreze cu Oliviero Toscani, strategia de comunicare s-a schimbat, a devenit mai putin conventionala, campaniile Benetton fiind foarte controversate si, prin asta, memorabile.


"Food for life" este campania lansata de Benetton īn februarie 2003 īn parteneriat cu World Food Programme (WFP) pentru lupta īmpotriva foametei īn lume, restabilind ca foamea ramāne o problema fundamentala, chiar daca aceasta este ignorata de media si de opinia publica.


Campania foloseste o serie de imagini realizate de James Mollison, cel mai tānar fotograf al "Fabricii", pentru a spune povestea adevarata a unor fiinte umane individuale; femei, copii si barbati ale caror sanse de a scapa de violenta, ostracizare si saracie depind de posibilitatea lor de a gasi hrana.


Simbolul campaniei "Food for Life" este printul care īnfatiseaza un barbat cu un brat mutilat, a carui proteza de metal este o lingura. Alte imagini graiesc adevarul despre aceasta realitate, pentru ca este o realitate.


Īn Siera Leone, de exemplu fosti soldati apartinānd diferitelor grupuri primesc hrana daca renunta la arme; sunt recalificati īn asa fel īncāt sa-si gaseasca slujbe si sa nu mai fie nevoiti sa lupte. Īn Afganistan femeile sunt platite īn ratii de māncare pentru munca pe care o sustin; sunt īncurajate sa se implice si sa-si reconstruiasca vietile. De o mare importanta este programul de hranire īn cadrul scolii, sub care WFP distribuie hrana calda si hrana rece, ca un stimul pentru ca toti copii sa mearga la scoala si sa primeasca educatie. Astfel, ajutoarele constānd īn hrana devin "Food for peace", "Food for work", "Food to go home", "Food for education" si "Food for protection".


Departe de a creea dependenta, acest program ajuta la crearea de noi posibilitati īn construirea īncrederii īn sine a acelor oameni care beneficiaza de aceste ajutoare.


Toate subiectele si temele campaniei din 2003 WFP - United Colors of Benetton sunt adunate si dezvoltate īntr-un supliment la numarului 54 al revistei "Collors", numit "Hunger" .


Benetton a investit mai mult de 15 mil de euro īn peste 30 de tari din Europa, Asia si Statele Unite pentru campania din 2003. Acesta este o parte dintr-un proiect mai mare de comunicare pe tema alimentatiei, conceput si produs de "Fabrica", incluzānd alte doua initiative. Colors 54 food prezinta obiceiuri de dieta, timpul dedicat hranii, bauturi si māncaruri preparate īn diferite parti ale lumii. Hrana - ca un mod de a comunica, expresie artistica si design - este subiectul unei carti intitulate "2398 grame", produsa de "Fabrica" si editata de Electa. Artisti tineri de la centrul Benetton, īmpreuna cu alti artisti cunoscuti la nivel international au fost invitati sa reprezinte hrana, fiecare īn propria maniera - ca un fetis, un exces, o dependenta, o sarbatoare, o emotie, o contradictie, o reflectare, o obsesie...


Īn ciuda progreselor facute īmpotriva foametei īn ultimele decenii, aproape opt sute de milioane de oameni, īnca sufera de foamete cronica. Cel mai rau este faptul ca progresul luptei īmpotriva foametei a īncetinit si ca īn cele mai multe regiuni numarul celor prost hraniti este īn crestere.
"Īn aceasta perioada a īmpartirii si a voiei bune exista un adevar trist care trebuie luat īn seama: īn ciuda generozitatii statelor donatoare si a enormelor sacrificii ale muncitorilor voluntari, agentiile umanitare sunt din ce īn ce mai incapabile de a raspunde crizei foametei din lume. Ar fi usor sa spunem ca cauza acestui nou fenomen deranjant este pur si simplu lipsa de bani. Fonduri pentru urgente umanitare nu sunt niciodata usor de gasit". Campania de comunicare Benetton din 2003 se focalizeaza pe educatie, eliberare, munca, pace si speranta pentru viitor.


Astfe, temele campaniei din 2003 sunt:


"Food for peace"

Printurile pe aceasta tema, trei la numar, īnfatiseaza fosti luptatori īn Siera Leone, fie un barbat singur, fie un barbat si o femeie care, pe lānga faptul ca sunt de sexe diferite, au luptat de parti diferite īn acelasi razboi. Personajele sunt fotografiate astfel īncāt accentul sa cada pe expresia fetei si mai ales pe privire. Cartusele cu gloante ce se pot vedeam pe umerii acestora amintesc de razboiul terminat recent si care, īn absenta hranei, ar putea izbucni oricānd. Imaginea din printuri este īnsotita de un text ce are rolul de a identifica personajele, de a ne da cāteva detalii despre acestea, precum numele si vārsta. Astfel, prin text are loc o dezambigiuzare, persoanele capatānd o identitate.
Fosti combatanti īn Siera Leone acestia au primit hrana īn schimbul dezarmarii. Cei mai multi dintre ei erau saraci si needucati. Daca mai erau si īnfometati si fara sperante de viitor, era cel mai probabil ca ei sa sa se īnarmeze din nou si sa ia calea armelor. Pacea dintre diversele grupuri era destul de fragila. Ca un mod de a contibui la mentinerea pacii, li se da hrana īn centrele de pregatire, unde īnvata de asemenea diverse meserii īn asa fel īncāt sa se īntretina si sa devina productivi si pasnici.

"Food for education"

Pe aceasta tema au fost realizate 5 printuri ce īnfatiseaza copii din Afganistan, fie singuri (numai un baiat sau numai o fata), fie cate doi (un baiat si o fata īmpreuna). Unii dintre acesti copii au diferite elemente care trimit cu gāndul la educatie, cum ar fi un creion dupa ureche sau īn buzunarul de la piept. Fotografiile sunt facute de la nivelul bustului īn sus, accentul cazānd astfel pe mimica si pe privire. si aici apare textul care ne da informatii despre identitatea copiilor si despre situatia īn care acestia se afla.
Īn lume sunt īnca foarte multi copii care sufera de foame. Acestia sunt primile victime ale saraciei familiilor lor. Ei devin potentiali cāstigatori de bani si sunt deseori retrasi de la scoala pentru a munci si a aduce un venit īn plus familiei. Cānd generatii īntregi sunt lipsite de educatie, impactul social este dramatic. Pentru a īncuraja parintii sa-si trimita copii la scoala, copiilor li se da ratii de hrana si educatie.

"Food for work"

Oamenii saraci traind īntr-o tara saraca sunt prinsi īntr-un cerc vicios al mizeriei. Cānd infrastructura unei tari este subdezvoltata sau a fost distrusa, atunci nu exista de munca si asta conduce la lipsa oricarui cāstig. Ca rezultat, milioane de oameni trebuie sa faca orice pentru a cāstiga hrana astfel īncāt sa supravietuiasca. Programele "Food for work" īncearca sa rezolve doua probleme īn acelasi timp: oamenii sunt platiti sub forma de hrana īn timp ce lucreaza pentru reconstructia strazilor, scolilor si spitalelor distruse īn timpul razboiului. Īn Afganistan femeile au īnceput sa participe la lucrarile comunitare. Programul le īncurajaza sa-si recāstige independenta si sa-si reconstruiasca cariera.
Printurile pe aceasta tema prezinta doua femei din Afganistan, īn doua ipostaze diferite: una īn care li se poate vedea chipul si alta īn care acestea au fata acoperita cu un val, specific culturii din care fac parte. Doua dintre imagini īnfatiseaza aceeasi femeie o data cu fata acoperita si o data cu chipul descoperit īntr-un fel de dedublare, un joc īntre ascuns si revelat, ce poate trimite cu gāndul la situatia incerta si instabila īn care se afla femeia afgana. si īn aceste printuri imaginile sunt insotite de text care are rolul de ancora, de dezambiguizare.

"Food to go home"

Campania pe aceasta tema are īn prim plan refugiatii, care atunci cānd sunt repatriati īn tari ca Afganistan, sunt pusi īn fata mostenirii teribile a razboiului: case bombardate, rude ucise, imposibilitatea de a gasi o slujba. De aceea, dupa īntoarcerea lor īn tara, li se da ajutor de hrana la centrele de reintegrare, astfel īncāt sa īi ajute īn timpul lunilor īn care ei īncearca sa-ti reconstruiasca vietile. Cei mai afectati de aceasta situatie sunt copiii si de aceea printuri se concentreaza tot asupra lor. Acestea sunt, īntr-o anumita masura, asemanatoare celor pe tema educatiei pentru ca īnfatiseaza tot imagini de copii, diferenta pregnanta fata de aceasta este se vede mai ales la nivel cromatic. Daca īn "Food for education" culorile sunt pale - alb, gri, putin negru, acum copii sunt īmbracati īn haine īn culori puternice precum roz, mov, portocaliu, verde. si aceste imagini sunt īnsotite de textul care ne da informatii despre personajele īnfatisate.

"Food for protection" (fetele cambogiene si prostituatele africane)

Femeile care sunt victime ale abuzurilor sexuale sau prostituate, sunt protejate īn adaposturi si īn centre de educatie sexuala. Deseori ele sunt stigmatizate īn tarile lor si traiesc īntr-o saracie extrema. Chiar daca ele sunt cambogiene traind īn adaposturi de acomodare sau sunt prostituate din Siera Leone, ajutorul sub forma de hrana le ajuta sa īnteleaga importanta sexului protejat.
Printul pe aceasta tema īnfatiseaza o femeie, fotografiata de la nivelul umerilor īn sus cu accentul pe privirea acesteia. Imaginea este si de aceasta data īnsotita de text.

"Food for stability" (copiii refugiati din Liberia)

Milioane de refugiati traiesc temporar īn spatii tranzitorii peste tot īn lume. Fortati sa-si paraseasca tarile datorita nelinistii politice, opresiei sau violentei. Asteptarea ca pacea sa se reinstaleze acasa este nedefinita; ei sunt incapabili de a se aseza undeva. Īn cazul copiilor liberieni traind īn cāmpuri de refugiati, ajutorul de hrana este crucial, nu numai pentru supravietuirea lor, ci, de asemenea, pentru stabilitatea lor, īntr-un moment cānd toate celelate aspecte ale vietii lor au fost rasturnate.
Pe aceasta tema a fost realizat un singur print, care īnfatiseaza un copil. si acesta imagine se diferentiaza de celelalte care au ca personaje copiii pentru ca, īn acest caz baiatul nu are haine.

Fotografiile folosite īn aceasta campanie, care īn SUA au aparut doar īn reviste, sunt imagini ale unor oameni, īn principal copii, la toti accentul cazānd pe privire. Acestia se īnnumara printre cele 77 de milioane de oameni saraci din cele 82 de tari care au primesc ajutor constānd īn hrana din partea Natiunilor Unite. Textele care īnsotesc fotografiile dezvaluie identitatea celor din imagini si ne spune pe scurt ceva despre ei, despre situatia acestora.


Printurile acestei campanii īnfatiseaza, īn general, persoane fotografiate din plan frontal, care privesc direct spre camera. Acesta campanie īncearca astfel sa dea o īnfatisare problemelor legate de saracie si de lipsa hranei. Este o īncercare de a da chip unei probleme care nu a īncetat sa existe īn lumea moderma de astazi. Personajele sunt fotografiate avānd īn spate un fundal alb. Fotograful le-a scos astfel din contextul situational pentru a fi considerate doar ele. Fotografiile sunt realizate dintr-un unghi putin contraplonjat, deci putin sub nivelul ochilor, pentru a produce astfel imagini mai respectuoase la adresa celor fotografiati. Persoanele prezente īn imagini sunt reprezentante ale unor categorii defavorizate, īnsa prin modalitatea de fotografiere s-a evitat punerea lor īntr-o pozitie umilitoare, inferioara.


"Food for life" s-a dorit a fi o campanie sociala care sa prezinte aspecte din realitate. Nu merge pe concepte complicate, ci pe īnfatisarea unor persoane reale, cu probleme reale. Īn toate imaginile, ceea ce atrage atentia este privirea persoanelor care nu este una trista sau deznadajduita. Acesti oameni nu se plāng de situatia īn care se afla si nu asteaspta mila noastra. Privirea lor ne arata ca desi au de īnfruntat foarte multe greutati, acestia nu si-au pierdut demnitatea si īncrederea īn sine si īntr-un viitoar mai bun. Privirile lor, din contra, sunt parca sfidatoare; parca spun "si ce daca am fost īn razboi, suntem saraci si am pierdut tot ce aveam, nu vrem compasiunea voastra, ci doar sa va da-ti seama ca si noi existam." Īn privirile lor se poate citi hotarārea de a merge mai departe.


Fiecare imagine este īnsotita, pe lānga textul care are rolul de a ne oferi date despre respectiva persoana, si de logo-ul Benetton si cel al organizatiei WFP. Logo-ul Benetton este unul de tip alfanumeric: pe un fond verde este scris numele uneia dintre marcile cele mai importante ale Benetton si anume United Colors of Benetton. Īn aceste printuri, logo-ul este plasat pe partea dreapta a imaginii, undeva la mijlocul paginii. Deasupra acestuia se afla logo-ul WFP.


Printul cel mai important din campania "Food for Life" este cel care īnfatiseaza un om caruia īi lipseste o māna si a carui proteza din metal se termina cu o lingura. Imaginea creaza un soc vizual prin brutalitatae acesteia. Este o imagine dura ce īnfatiseaza o realitate la fel de dura. Imaginea este cea a unui barbat, caruia nu i se vede chipul, pentru ca fotografia īl īnfatiseaza numai de la nivelul umerilor pāna īn talie. Privirea receptorului se concentreaza asupra protezei. Chipul nu este important pentru ca foamea nu are un chip anume.


Scopul acestei imagini este acela de a soca receptorul si de a īl face sa constientizeze o realitate cu care, poate nu are contact frecvent, dar asta nu īnseamna ca ea nu exista.



Bibliografie:
www.benetton.com
www.ikc.icfai.org/casestudies/bestselling/benettongroup.pdf
www.wfp.org  
 

 

 

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania