Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Lipsa de informare a dat nastere multor controverse de–a lungul timpului, e nevoie ca subiectul tratat să fie privit si analizat din toate punctele de vedere, înainte de a ne avânta la vreo opinie categorică. În paginile ce urmează vom dezbate diferite teme (cultură, geografie) specifice lumii arabe, în speranta că o mai bună informare va face si lumea mai bună!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Limba si cultura Araba

Ğihād - جهاد

de Bitună Stefan-Gabriel 

 

     Ce este ğihād”-ul? Cum se traduce corect acest termen? Ce ar trebui să stim despre acest concept? Care este diferenta dintre ğihād”-ul din trecut si cel din zilele noastre ?

     Am o sarcină extrem de dificilă de rezolvat, dar voi încerca să răspund la aceste întrebări cât mai bine.

     Pentru un vorbitor de limbă europeană, sistemul pe rădăcini” al limbii arabe este un concept necunoscut. Cuvintele arabe sunt construite din rădăcini” formate din trei consoane )care dau ideea de bază a rădăcinii respective). De exemplu, k-t-b introduce ideea de scriere. Adăugarea altor litere înainte, între si după cele ale rădăcinii creează cuvinte care au legătură unele cu celelalte: nu numai scriere” ci si carte”, birou” , bibliotecă” sau autor”.

      Un alt grup triconsonantic, ğ-h-d“ indică ideea de efort, silintă”. Într-un dictionar arab-englez/român/francez(s.a.), căutând la această rădăcină, se vor găsi următoarele: ğahada (جهد)“: a se strădui, a se forta, a se sili, a se chinui, a se concentra asupra, a obosi, a lupta; ğahd (جهد)“: efort, străduintă, silintă, încercare, pericol, durere; ğihād (جهاد)“: bătălie, război sfânt. Căutând în continuare, se vor găsi cel putin două zeci de alte cuvinte care stau în strânsă legătură cu ğihād“, având aproximativ aceleasi semnificatii: chin, durere, strădanie, efort. Pornind astfel de la definitiile de mai sus, se constata existenta a două categorii mari în care se poate încadra acest cuvânt. Categoria efortului lăuntric, lupta cu sinele si categoria efortului făcut sub o entitate mult mai puternică, o luptă ce trebuie dusă la bun sfârsit prin acelasi efort, aceeasi silintă.

     Ğihād“-ul este deci de două feluri: ğihād”-ul interior si ğihād”-ul exterior. În Islam cel interior este numit ğihād”-ul cel mare si cel exterior este numit ğihād”-ul cel mic. De ce? Pentru că cel mare este efortul depus de musulman, cea mai mare luptă din viata lui, împotriva propriului suflet. Cel mic se află la contactul cu lumea exterioară.

     Ğihād“-ul mare se desfăsoară pe mai multe nivele, pe care sufletul trebuie să le depasească: sufletul animal (porniri de orice natură), sufletul poruncitor (care îti cere să faci anumite actiuni, bune sau rele), sufletul dojenitor si sufletul linistit (împăcat). Se poate ajunge la acest nivel doar prin ğihād”, unde spiritul devine egal cu sufletul. Această relatie de stabilire a păcii în suflet se numeste salām (شلام)” (pace, sigurantă, securitate, bună-stare, perfectiune etc.).

     Ğihād“-ul mic, cel cunoscut, mai mult sau mai putin, de lumea exterioară Islamului si care este mult mai mediatizat decât cel mare, este îndreptat către necredinciosi. Cine sunt necredinciosii? În Coran există numeroase pasaje unde este mentionat cum trebuie să se comporte un musulman, când se află în ğihād”.

     În istorie, necredinciosii au fost reprezentati de cei care nu erau musulmani. Astfel, prin ğihād”, ei trebuiau sa fie adusi pe calea lui Allah. Existau un set de reguli prin care musulmanii săvârseau această actiune. Era trimis un emisar grupului de necredinciosi. Ğihād“-ul era explicat de luptător de soldat (muğāhid”- مجاهد). El este cel care luptă pentru Allah, pe calea lui Allah (الله) . Šahīd”-ul (شهيد) este martirul, este soldatul care moare în timpul ğihād”-ului si are dreptul la “împaratia Raiului”.

     Nicăieri în Coran, Allah nu se referă la ğihād” ca la "războiul sfânt”. Războiul sfânt, care nu are nicio referintă în Coran (adică nu se întalneste conceptul de război), în arabă, este Al-harbu-l-muqaddasa(الحرب المقدسة)”. În al doilea rând, Coranul se referă la ğihād” ca la un concept, în cea mai mare parte,  se referă la o perioadă de timp în care orice formă de luptă era interzisă, în timpul revelatiilor lui Muhammad. În al treilea rând este întrebuintarea termenului de ğihād” în Coran, în conexiune cu uzul fortei ca o permisibilitate conditionată. Coranul foloseste termenul de qitāl (قتال)”, luptă,  pentru a se referi la luptă în adevăratul sens al său. ğihād” nu este folosit pentru a sugera asta, decât în două locuri, unde ğihād” se află în aceeasi propizitie cu qitāl” si a lupta”. Este destul de clar că, în utilizarea fortei, qitāl” este lupta, efortul de a o face corect - ğihād”. Primul loc în care se găsesc acesti termeni este:

     [9:41] Usori ori grei, porniti la luptă. Luptati (faceti ğihād”) cu bunurile si făpturile voastre pentru calea lui Dumnezeu. Aceasta este bine pentru voi,daca ati sti! “

     Interpretarea unor astfel de cuvinte, provenite dintr-o carte precum Coranul, poate duce la multe neîntelegeri. Versul se referă la un timp în care Muhammad era atacat de triburile vecine orasului Mecca dupa întoarcerea Profetului, desi acesta i-a eliberat si iertat initial. Aceia au continuat să admolesteze călătorii musulmani. Asa că folosirea fortei a fost permisă cu o directie clară de efort de a face bine, doar pentru cauza lui Dumnezeu, nu pentru răzbunare sau alte scopuri personale. Versul a fost revelat pentru a le fi clar musulmanilor că nu există nicio legalitate în folosirea fortei dacă ar fi fost în răzbunare proprie, personală.

     Deci, starea de ğihād” pentru musulmani a fost efortul sincer si constiincios de a pune problemele personale de-o parte si de a folosi forta pentru a stabili securitatea si pacea sustinută.

 

 

     Al doilea nu este exact într-o singură propizitie, ci într-o serie de versete strâns legate unul de altul:

[9:12-16] Punctele cheie din aceste versuri sunt următoarele:

i)    versul 12 se referă la cei care îi subminează pe musulmani în activitatile lor zilnice si în credinta lor;

ii)  lupta cu acesti oameni este permisă cu o directivă cât se poate de clară – să lupte cu liderii celor care subminează, nu cu întregul popor, în general si nu pentru a cauza distrugeri colaterale;

iii) dar o miscare importantă are loc în versurile 14-16, si anume că unul (musulmanul) trebuie să îndure, să faca efort, ğihād”, pentru a se păstra în demnitate si pentru a căuta protectie de la Dumnezeu, în stradaniile sale zilnice.

În sfârsit, există si alte locuri în care ğihād” este adresat direct catre alte aspecte de existentă umană, mult mai directe decât permisibilitatea conditională de a folosi forta. Aceste aspecte ale ğihād”–ului includ:

     - a se strădui, ğihād”–ul parintilor, care îsi cresc copiii [31:14-15]

     - efortul în favorul societătii, care cuprinde si adăpostul refugiatilor [8:72]

     - străduinta împotriva dorintelor egoiste [9:24]

     - străduinta de a învata pericolele si a-i preveni pe ceilalti despre ele [9:122]

Imprecizia termenului de ğihād” exterior este amplificată în perioada actuală de actiunile din ce în ce mai greu de înteles ale unor grupări minoritare care au facut din ğihād” arma lor.

Poate părea ca un subiect de roman, dar tot ce este mentionat două paragrafe mai sus este ceea ce orice om îsi doreste de la viată : pace si prosperitate!

Cu totii ne luptăm pentru o viată mai bună , o societate ideală , un noi” mai bun. Acest instinct de a lupta pentru bunăstarea noastră este în fiecare dintre noi. Este acea luptă pentru drepturile umane, pentru corectitudine si pentru libertate, precum si pentru pace universală. Acesta este ğihād”-ul la care se referă Islamul.

Islamul consistă în apărarea etică, dar nu a mai avut parte de actiune” încă din zilele Andaluziei (de prin secolul X). Era modernă a tărilor populate de musulmani este o altă chestiune si nu conformă cu subiectul discutiei acestui articol. Ceea ce trebuie adăugat, totusi, este faptul că multi nemusulmani si musulmani deopotrivă, încă de prin anii 1900 au definit ğihād”-ul ca fiind războiul sfânt” si, la un moment dat, în special nemusumanii, l-au numit război perpetuu. Aici sunt incluse persoane precum Mawdudi si Sayd Qutb si, în zilele noastre, unii ca Daniel Pipes si Bin Laden.Vor veni si articole despre aceste personaje, în curând.

Va urma                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Arabic - Prima pagina

 

Introducere

Sectia de araba

Dictionar de termeni

 

 

Cultura si civilizatie

Liga statelor arabe

Beduinii

Credinte si divinitati preislamice

Jihad-ul

Lumea araba

Arhitectura araba

Caligrafia araba

Wahhabism-ul

 

Orase si tari arabe:

Algeria

Tripoli

Sudan

Tunisia

 

Bucataria araba:

Despre bucataria araba

Condimente arabe

 

Personalitati arabe:

Edward Said

Naghib Mahfuz

 

Dictionar termeni

 

Caligrafia araba

 

Contacte:

Redactor-sef:رئيس التحرير:
Anca Munteanu

Redactor-sef adjunct: مساعد رئيس التحرير:
Horia Petrescu

Comitetul de redactie: هيئة التحرير:
Gabriel Bituna
Talida Ciuca
Andreea Podeanu
Irina Radu
Corina Vlasceanu

 

Corector: مصحح:
Bianca Baicu
 

Unelte utile:

Traducere online Romana-Araba

Traducere online Araba-Romana

 

Recomandari web:

Facultatea de Limbi Straine

Asociatia Studentilor - Limbi Straine

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania