Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Lipsa de informare a dat nastere multor controverse de–a lungul timpului, e nevoie ca subiectul tratat să fie privit si analizat din toate punctele de vedere, înainte de a ne avânta la vreo opinie categorică. În paginile ce urmează vom dezbate diferite teme (cultură, geografie) specifice lumii arabe, în speranta că o mai bună informare va face si lumea mai bună!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Limba si cultura Araba

Islamul. Dincolo de idei preconcepute

de ANCA MUNTEANU

 

 

Într-o epocă în care toti ne pricepem la orice subiect, în care ne dăm cu părerea în necunostinta de cauză, aruncăm cu noroi, spunem cuvinte mari, lansăm idei preconcepute , venim noi cu înca un subiect ... până la urmă ce stiti despre islam?? Primele cuvinte care îmi vin in minte mie si  altora sunt: terorism, arabi, musulmani, gihad, moschee..si cam atât. E oare de ajuns? Bineînteles că nu… si până la urma cum ar trebui tratat acest subiect??

 

Ei bine, trebuie stiut că istoria islamului este imensă, nu mai putin de 14 secole, dintre care primele 8 până la marile descoperiri acopera o treime din lume. Și totusi… islamul rămâne putin cunoscut până în zilele noastre. De ce?  În primul rând, datorită istoriei însesi care prin revoltele sociale, invaziile barbare, zelul religios a sfârsit prin incendierea bibliotecilor. Din acest motiv, unele subiecte, precum islamizarea continentului negru dispun, într – adevăr, de texte putine, care se rezuma chiar la câteva paragrafe.

 

Și totusi, nu putem arunca întreaga vină pe hazardul istoriei, căci totul merge mai departe de atât. Fiecare orientare e înclinată să considere islamul din punctul de vedere propriu, intervine astfel subiectivitatea, fragmentarea, ignorarea unor părti ale Coranului în detrimentului nevoii de cunoastere. De exemplu iranienii, detinătorii unei solide traditii istoricesti si nationale, care fac din Persia centrul teritoriilor locuite, sunt totusi împărtiti. Unii consideră islamul numai o fază a istoriei, altii, poate mai angajati în noua religie, consideră islamul apogeul, punctul limită al acestei istorii; cu toate acestea, toti vor revendica dreptul unui islam multirasial si plurilingv. Din aceste motive nu ne putem baza în totalitate pe literatura născută în această atmosferă de contradictii.

 

Ba mai mult, în unele segmente din istoria islamului toata cunosterea nostră se bazează pe texte scrise în arabă. Mai înainte de toate trebuie clarificat faptul că limba arabă nu înseamnă scriitor arab, căci idiomul născut din Coran, transformat apoi in instrument de comunicare  si de cultură, a servit tocmai acelora care îi contestau monopolul.

 

De asemenea, trebuie luate în considerare credintele multiplelor scoli ale islamului, unde factorul politic si cel religios interferează, rezultând diferente esentiale între sunnism, păstrator al credintei Profetului si si’ism care precizează această traditie prin persoana si descendenta lui Ali, vărul si ginerele Profetului. În niciun alt gen al literaturii arabe nu apare mai bine decât în istorie această scindare. De altfel, cum majoritatea istoricilor sunt simpatizanti si’iti,  relatările lor pot fi defavorabile celor pe care si’ismul îi defineste ca uzurpadori ai drepturilor descendentilor lui Ali, si anume califiii umayyazi din Damasc.

 

Însă, cunoasterea limbii arabe e conditionată si de mediul cultural în care au luat nastere mărturiile scrise, literatura arabă apartine clasei cultivate care naste operele, din acest motiv informatiile despre viata banală, cotidiană sunt nesatisfăcătoare. De exemplu Maghrebul, este ruda Orientului săracă în texte, în comparatie cu Irakul, cunoscut ca fiind leaganul si modelul culturii.

 

Islam sau islamuri?

 

Termenul de islam acoperă în realitate scoli, tări, momente diferite, dar în acelasi timp e punctul unei divergente pe care încercăm să o descoperim. Islamul e multiplu in spatiu, există un islam al deserturilor, unul al satelor, altul al oraselor; e multiplu în timp, cunoastem un islam al originilor, unul clasic, unul reformist al secolului al XIX- lea; prin scolile sale amintim un islam kharidjit, si’it si sunnit.

 

Să nu uitam că aici, ca si în alte religii, deosebirile trebuie făcute în functie de etnii, categorii socio–profesionale, nivel de cultură.Toate acestea compun la umbra minaretelor natiuni diferite, sau cel putin zone omogene si bine individualizate, precum:

    - Africa de nord, muntoasă, refugiul sectei berbere si al kharidjismului;

    - India multiplă, unde islamul e traditionalist;

   -  Turcia, sudată prin limbă si sunnismul hannafit;

   -  Africa neagră, unde islamul originilor se încrucisează cu animismul;

   -  Persia si’ita, un inepuizabil rezervor de cultură.

 

Spre deosebire de alte religiii, islamul nu poate fi izolat pe o anumită treaptă determinată, ca o adevarată doctrină patrunde tot, de la mesaj religios la principii de organizare a statului, armătura raportului dintre putere si credinciosi, cod de onoare în tranzactiile comerciale si poate fi sursă de inspiratie în artă..

 

Dacă am lua islamul cum il iau musulmanii, am intelege nu numai crezul care a fost la originea miscării, ci si ansamblul de tări si popoare care s–au aflat modelate direct sau indirect prin instaurarea acestui crez. Direct, prin convertirile religioase, atitudinea politică si formele arhitecturale; indirect, prin consecintele antrenate în constituirea unui mare imperiu la o intersectie esentială de drumuri, ce oferea deschidere comercială si spirituală.

 

Directii ale civilizatiei islamice

 

Islamul provine dintr–un tip de civilizatie calificată drept clasică, atunci când strălucirea si luxul sau erau placate pe un fond de mase în stagnare, adesea sărace, ce au dat nastere epidemiilor, foametei. Născut ca imperiu printr–o năvălire nomadă a beduinilor împotriva Semilunii Fertile, islamul a stabilizat islamul clasic , care va deveni prada Asiei Centrale sub turci. Totusi, epoca modernistă aduce schimbări decisive, ce au dat nastere unui progres material al majoritatii.

 

Istoria islamului e imensă: în timp ce în Evul Mediu state din Europa se conturau greu, provincie după provincie, aici se etalau imperii la scară universală: cel al arabilor umayyazi, care se întindea de la Indus la Atlantic, tălăzuirea mongolă structurată pe două diagonale ce uneau imprejurimile Marii Baltice cu Asia de sud – est si Coreea cu Eufrat.

 

Istoria islamului are câteva etape importante:

-     de la origini până la 610, este epoca expansiunilor, când islamul rămâne o problemă a arabilor;

-     de la mijlocul secolului al VII–lea până la 1050, partial se stabilizează. Pe plan cultural e în plină fierbere, se schitează trezirea europeană. În această perioadă, Persia smulge gestiunea domeniului cultural, contestă monopolul apărării si ilustrării crezului, culturii si limbii arabe.

-     până în 1800, islamul este vizat de oamenii din Asia Centrala, mongoli si turci; este o epoca de mobilitate musulmană, se organizează expeditii otomane în Europa;

-     secolele al XIX–lea si XX sunt dominate de framântări interne, atât în domeniul cultural, unde au loc dezbateri între islam si modernism, cât si politc, pentru cucerirea independentei.

 

Istoria presupune globalitate, islamul nu poate fi redus la una din natiunile sale sau epocile sale. Occidentul a stimulat istoria prin cucerirea imperialistă si consecintele directe ale acesteia asupra desteptării culturale, politice, cât si prin reactia sa la cucerire.

 

În concluzie, considerentele din care ar trebui privită istoria si informatia dată sunt multiple. Poate chiar lipsa de informare a dat nastere multor controverse de–a lungul timpului, e nevoie ca subiectul tratat să fie privit si analizat din toate punctele de vedere, înainte de a ne avânta la vreo opinie categorică. În paginile ce urmează vom dezbate diferite teme (cultură, geografie) specifice lumii arabe, în speranta că o mai bună informare va face si lumea mai bună!

 

 

Bibliografie selectivă :

 

Sourdel, Dominique; Sourdel – Thomine, Civilizatia islamului clasic (traducere: Eugen Filotti), 1975: Bucuresti, Meridiane;

           Miquel, Andre; Islamul si civilizatia sa (traducere de Gloria Dorothea Caecalopol si Radu Florescu), 1994: Bucuresti, Editura Meridiane;

Lammens, Henri; Islamul.Credinte si institutii (traducere, prefată si aparat critic de Ioana Feorodoc), 2003, Bucuresti, Corint.

                                                                               

 

Arabic - Prima pagina

 

Introducere

Sectia de araba

Dictionar de termeni

 

 

Cultura si civilizatie

Liga statelor arabe

Beduinii

Credinte si divinitati preislamice

Jihad-ul

Lumea araba

Arhitectura araba

Caligrafia araba

Wahhabism-ul

 

Orase si tari arabe:

Algeria

Tripoli

Sudan

Tunisia

 

Bucataria araba:

Despre bucataria araba

Condimente arabe

 

Personalitati arabe:

Edward Said

Naghib Mahfuz

 

Dictionar termeni

 

Caligrafia araba

 

Contacte:

Redactor-sef:رئيس التحرير:
Anca Munteanu

Redactor-sef adjunct: مساعد رئيس التحرير:
Horia Petrescu

Comitetul de redactie: هيئة التحرير:
Gabriel Bituna
Talida Ciuca
Andreea Podeanu
Irina Radu
Corina Vlasceanu

 

Corector: مصحح:
Bianca Baicu
 

Unelte utile:

Traducere online Romana-Araba

Traducere online Araba-Romana

 

Recomandari web:

Facultatea de Limbi Straine

Asociatia Studentilor - Limbi Straine

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania