Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Lipsa de informare a dat nastere multor controverse de–a lungul timpului, e nevoie ca subiectul tratat să fie privit si analizat din toate punctele de vedere, înainte de a ne avânta la vreo opinie categorică. În paginile ce urmează vom dezbate diferite teme (cultură, geografie) specifice lumii arabe, în speranta că o mai bună informare va face si lumea mai bună!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Limba si cultura Araba

Credinte si divinităti preislamice

de ANCA MUNTEANU

 

 Probabil v-ati întrebat cum arăta Arabia preislamică, în ce divinităti credeau beduinii, cum a apărut în scenă Muhammad  , si ce relatii a avut cu crestinismul si iudaismul. Ei bine, ati fi uimiti să aflati că si arabii au avut o perioadă de păgânism si politeism, atât de cunoscută majoritătii popoarelor. Ba mai mult, din literatura preislamică reiese că, înainte de Munhammad, nu apar semnele unei adevarate preocupări religioase, sarazinii (denumire dată de occidentali musulmanilor din Evul Mediu ) sunt acuzati de Coran chiar de necredintă.

 

 

Si atunci, ca si acum, Ka’ ba juca un rol foarte important în comunitate, acest edificiu paralelipipedic, initial fără acoperis, slujea drept raclă pentru Piatra Neagră si era considerată divinitatea principală a Quraysitilor. Fost sanctuar al beduinilor, reprezintă alături de putul Zemzem o atractie extraordinară la Mekka.  Frecvent reamenajată, dupa ultima restaurare din secolul al VII- lea , are astăzi o dimensiune de 12 metri pe 10  si o înaltime de 15 metri. O tapiserie din Egipt ( كسم kasma) îmbracă peretii exteriori, iar Piatra Neagră se află la o înăltime de 1,5 metri de sol, în partea de sud – est.

 

Și totusi, întrega Arabie a skenitilor din ajunul Hegirei, dar îndeosebi în Hijaz (الحجاز), viata religioasă este dominată de popularitatea litografiei, de cultul pietrelor denumite betyle. Aceste pietre erau cunoscute ca “bayt Allah(بيت الله casa lui Allah) si erau socotite reprezentative, deoarece erau considerate sălasul divinitatii. Se ajungea până la a le transporta la razboi, căci se credea că soarta bătăliei depindea de ele, sau la unele ceremonii religioase, precum sfintirea recoltelor sau rugăciunea ploii (istisqa). Betylele erau transportate cu o ‘qubba’, un pavilion din piele vopsită, păzită de femei care rosteau incantatii sacre si cântări liturgice.

 

Păgânismul  avea un fel de panteon cu zei si zeite, era foarte răspândită triada feminină Al–Lat, Al–Uzza,  Al–Manat, devenite بنات الله  “fiicele lui Allah“, dar acestea sunt doar niste reprezentări ale unor fiinte divine, nu se poate vorbi de prezenta unor  idoli adevărati. Astfel, divinitătile venerate erau pietrele, de forme diverse, fie blocuri de stâncă, monoliti, de cele mai multe ori sculptate prin eroziune luând forme de oameni, piloni sau coloane. Atitudinea fată de acestea era diferită, unele ramăneau în locurile unde fuseseră găsite, altele fixate într–o raclă. Foarte intesant e faptul că mereu în apropiere trebuia să fie un put care folosea la ablutiuni si un arbore sacru ce era considerat lăcasul unei fiinte divine sau al unui zeu, unde de obicei se suspendau trofeele de razboi, armele sau ofrandele vizitatorilor.

 

Dar  aceste sancuare ramâneau goale în cea mai mare parte a anului, cum fiecare trib îsi avea proprii zei, se adunau în aceste locuri în momentele solemne, în special pentru săvârsirea sacrificiilor. În acestă perioadă, comunitatea era obligată să respecte abstinenta rituală, credinciosii erau rasi în cap, iar înainte de a se învîrti în jurul fetisului, se purificau. Odată cu încheierea ceremoniei, ei ieseau din starea de sacralitate    (haram حرام  ), patrunzând în hill (starea profană).

 

În acea perioadă nu existau niste slujitori clari ai cultului, cler sau masă sacerdotală, totusi erau preoti, adică oficianti de ordin inferior, reprezentati de ghicitori, prezicători, păzitorii betylelor si ai sanctuarelor; kahiniكاهن  , ghicitori profesionisti. Despre cei din urma se credea că erau inspirati de      “djinn“, ei transmiteau oracolele, cercetau săgetile sacre, conduceau istisqa (ritual menit să aducă ploaia), aveau rol de judecător ( حكم hakam). Mai erau sadinii, păzitorii sanctuarelor; ayf erau cei care cunosteau formulele pentru alungarea sortilor potrivnice si qayf قيف  - care decideau în cazurile de paternitate. Beduinii  بدويnu aveau idee despre viata viitoare, acceptau existenta jinn–ilor, creaturi definite neclar, între om si demon, care împrumutau trasături de la fiecare.

 

Însă, după revelarea noii religii, toate acestea au fost reformulate pentru a li se elimina semnificatia politeistă si au fost puse în legatură cu Allah, sustinându–se că au fost initiate de Abraham, întemeietorul Ka’ bei.

 

În acest timp, evreii  ocupau, alături de beduini, oazele Hijazului, formând grupuri considerabile la Medina, unde terenurile erau foarte bune, si unde aveau puterea să controleze comertul si industria. Aveau rabini, sinagogi, o organizare perfectă si scoli, cultivau poezia fără a face referiri religioase. În această zonă vor beneficia sustinătorii  lui Muhammad de adăpost, de de statutul de “tolerati “, până cănd formează o majoritate zdrobitoare în fata cărora evreii medinezi vor riposta.

 

Desi mai redusi ca număr si împrăstiati în zone diferite, crestinii locuiau tot în aceste oaze, fiind alături de iudaism cea de–a doua religie oficializată în Hijaz în secolul al IV–lea. Crestinismul fusese îmbrătisat de beduinii de la granitele cu Siria, Yemen si provinciile gassanide. Poezia veche araba atestă popularitatea călugărilor, ascetilor din vecinătatea Siriei si Wadi L–Qura . La Mekka comunitatea era restransă, majoritatea se îndeletnicea cu comertul, ocupându–se cu negustoria prin orase, oaze si asezări ale bedunilor.

 

Muhammad în drum spre Medina

 

Dar, în secolul nasterii lui Muhammad, Allah se distinge din masa betylelor si a divinitătilor particulare  si este acceptată ideea de “Allahu akbar “  الله اكبر (Allah este mai mare). Din sura 19, 34, 37 unii au dedus că Muhammad, totusi nu  a fost convins de doctrina crestină, chiar nu distingea prea bine între aceasta si iudaism, îi considera pe adeptii celor doua religiii oameni cu gândire simplă, ce vorbeau o limbă diferită si nu îsi cunoasteau bine religia. Cu toate acestea, înainte de a ajunge la Medina, el are impresia că e in acord cu cele două religii, deoarece îsi întemeiaseră credinta pe o carte revelată si se ambitionează să lupte pentru ca ai săi compatrioti  sa fie monoteisti. Odată ajuns, se va confrunta cu realiatea, îsi va da seama că  “oamenii cărtii“  sunt de rea–credintă, evreii îi ascund si îi denaturează cartile.

 

 

Cam aceasta era  realitatea religioasă dinaintea revelatiei coranice, o realitate total diferită de ceea ce cunoastem astăzi, dar totodata comună. Muhammad va fi întemeietorul unui nou început, din toate punctele de vedere. Învataturile coranice vor schimba în totalitate populatia arabă, intervenind atât în viata socială, cât si politică, în organizarea statală, practic prin Muhammad se creează o legislatie puternică, rămasă   valabilă până în zilele noastre.

 

Bibliografie selectiva : Sourdel, Dominique; Sourdel–Thomine, Civilizatia islamului                      clasic (traducere: Eugen Filotti), 1975: Bucuresti, Meridiane;

                                       Miquel, Andre, Islamul si civilizatia sa (traducere de Gloria Dorothea Caecalopol si Radu Florescu), 1994: Bucuresti, Editura Meridiane;

                                        Lammens, Henri, Islamul.Credinte si institutii (traducere, prefată si aparat critic de Ioana Feorodoc), 2003, Bucuresti, Corint.

                                                                                                                                  

Arabic - Prima pagina

 

Introducere

Sectia de araba

Dictionar de termeni

 

 

Cultura si civilizatie

Liga statelor arabe

Beduinii

Credinte si divinitati preislamice

Jihad-ul

Lumea araba

Arhitectura araba

Caligrafia araba

Wahhabism-ul

 

Orase si tari arabe:

Algeria

Tripoli

Sudan

Tunisia

 

Bucataria araba:

Despre bucataria araba

Condimente arabe

 

Personalitati arabe:

Edward Said

Naghib Mahfuz

 

Dictionar termeni

 

Caligrafia araba

 

Contacte:

Redactor-sef:رئيس التحرير:
Anca Munteanu

Redactor-sef adjunct: مساعد رئيس التحرير:
Horia Petrescu

Comitetul de redactie: هيئة التحرير:
Gabriel Bituna
Talida Ciuca
Andreea Podeanu
Irina Radu
Corina Vlasceanu

 

Corector: مصحح:
Bianca Baicu
 

Unelte utile:

Traducere online Romana-Araba

Traducere online Araba-Romana

 

Recomandari web:

Facultatea de Limbi Straine

Asociatia Studentilor - Limbi Straine

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania