Home | BAC/Teze | Biblioteca | Jobs | Referate | Horoscop | Muzica | Dex | Games | Barbie

 

Search!

     

 

Index | Forum | E-mail

   

Lipsa de informare a dat nastere multor controverse de–a lungul timpului, e nevoie ca subiectul tratat să fie privit si analizat din toate punctele de vedere, înainte de a ne avânta la vreo opinie categorică. În paginile ce urmează vom dezbate diferite teme (cultură, geografie) specifice lumii arabe, în speranta că o mai bună informare va face si lumea mai bună!

 

 
 
 
 
 Meniu rapid  Portalul e-scoala | CAMPUS ASLS | Forum discutii | Premii de excelenta | Europa





 

 

 

Limba si cultura Araba

 Beduinii. Arabia preislamică

 de ANCA MUNTEANU

 

 Multi sunt aceia care au o idee despre islamul zilelor noastre, revelatia coranică si Coran, dar oare câti s–au întrebat vreodată cum arăta Orientul înainte de Muhammad ? Acea perioadă  vorbeste despre populatia care a îmbratisat islamul, despre credintele si preocupările ei. Ținând cont de faptul că islamul a împrumutat multe elemente din organizarea socială a Arabiei vechi, încerc să vă informez asupra acestei teme abordând–o în articolul de fată.

 

Arabia descrie un dreptunghi care mărgineste Asia Mica la sud, se interpune între India si Orientul clasic, leagănul civilizatiei nostre. Islamul s–a născut la est de Marea Rosie, la jumătatea drumului dintre Siria si Oceanul Indian, în provincia Hijazالحجاز)  ). După cum se stie, desertul nu e foarte primitor, căldura era coplesitoare  în acestă zonă, iar noaptea temperaturile scădeau mult sub zero grade. Ploile erau rare si neregulate, fiind nenorociti de secete prelungite care uneori depăseau trei ani de zile. Aceste perioade nefaste erau urmate uneori de ploi abundente, care amenintau cu inudatii spălând tot în urma lor, dar care vesteau anotimpul “ rabi ” ( ربيع primavara) cu flora robusta a desertului. Aceste rare momente erau savurate de camile, vehiculul, hrana si moneda de schimb a beduinului, afirmându–se cândva că atunci când cămila e sătulă, Arabia nu mai e flămândă.

 

 Cine erau beduinii? Populatia era împărtită între beduini

( بدو بدوي  sau nomazi, care       reprezantau un număr imens: 83%, si sedentari, fosti beduini sedentarizati care ocupau oazele si trei centre urbane Mekka, Medina si Tayf. Beduinii sunt reprezentativi pentru arabii vechi, dinaintea cuceririlor, când vorbim despre ei nu                               ne referim la populatiile asuprite arabizate artificial din Siria, Egipt, Irak. Spre deosebire de sedentari, ei vor fi cei care acceptă cu entuziasm islamul, păstrează tipul si caracterul rasei, pe când orasenii preiau influente străine, tolerând printre ei indivizi cu sânge nearab. Împreună formează un popor deschis, înzestrat cu o inteligenta vie, caliti în spiritul nefast al desertului,  care îi marchează printr- o selectie naturală aprigă, căreia doar cei bine alcatuiti îi supravietuiesc.

 

Din păcate sau din fericire, asupra acestei străvechi “maiestăti a desertului”, calitătile morale nu se ridică la nivelul celor intelectuale. Caracterul său individualist, lipsit de interes general, tolerantă, omenie, poate si datorită climei care îl obligă să trăiască izolat alături de familie, luptând pentru un loc de păscut si apă, îl vor face incapabil să devină un “animal social”, să întemeieze o formă de putere stabilă, organizată. Astfel, jefuiau fără scrupule pe cei care rătăceau lipsiti de  protectia vreunui trib, ale căror bunuri erau considarate “ bun al nimanui ”. În luptă,  dau dovadă de curaj, atribuindu-li–se primele cuceriri musulmane, însă evitau lupta în câmp deschis, mai ales în perioada aparitiei armelor de foc, preferând mai degrabă practica “rasia “, adică incursiunea fulgerătoare. În aceste confruntări optează pentru viclenie si, de ce nu, fugă, pe care o consideră o strategie de luptă. Cu sigurantă vă întrebati cum au resusit să prospere într–un cadru în care totul se ofileste, mai putin beduinul si “ corabia desertului “ …ei bine, mizând pe un caracter de otel, rezistent. “ Sabr “ (صبر )    e una din virtutile soldatului care poartă războiul sfânt, tradusă prin “tenacitate “. Îi descrie perfect pe cei care luptă contra naturii necrutatoare, care au curajul să îi confrunte pe cei mai puternici ca ei.

 

 

          Sat locuit de beduini

 

Forma de organizare era tribală, condusi de un “ sayyd “ ( domn  سيد ) , apelativ  care a fost înlocuit cu “shaykh“ ( شيخ  senior, batrân),  atunci când numele de “ sayyd “ a fost dedicat descendentilor lui Husayn, nepotul lui Muhammad. Sayyd–ul era considerat un model, “cel mai smerit dintre toti “, “robul tuturor “, descendenta lui era inspirată de principiul senioriei, iar autoritatea transmisă “kabir’an kabir” (din batrân în batrân). Astfel, puterea trece de la unchi la nepot, de la un trib la altul, ideea de succesiune pe linie dreaptă revoltându–i.

 

Să ne îndreptăm acum atentia spre sedentari, adică orăseni. Pentru a–i putea surprinde în mediul lor, luăm ca reper Mekka, metropola religioasă si comercială din Hijaz, cum apare la inceputul secolului al VI-lea, înaintea revelatiei coranice. Era stăpânit de tribul Qurays, fost nomad, stabilit aici cu 200 de ani înainte de Hegira (exilul Profetului). Tribul Qurays  قريش ))era cunoscut datorită prosperitătii obtinute din schimburile comerciale favorizate de pozitia geografică si legăturile cu drumul comercial care ducea spre India. Ba mai mult, initiază negocieri cu state vecine de la care obtine liberă trecere, încheie tratate comerciale cu Bizantul, Abisinia, Persia, Yemen. Mekka devenise paradisul conducătorilor de caravane, samsari, bacheri care împrumutau bani cu camăta; jucau în functie de cresterea sau descresterea monedei străine, operatiunile de schimb erau favorizate de afluxul de monede bizantine, sassanide, yamenite. Se folosesc, de asemenea, de atractia exercitată de sancuarul Ka’ ba, de pelerinajul anual, popasurile vecine Mekkăi pentru a - si spori economia. Dialectul folosit de ei se va păstra în Coran, evoluând până la a fi considerat limbă literară.

 

Cu toate acestea, guvernarea era precară, acea “mala’“ din Coran, o adunare a sefilor din clan, cunoscuti ca persoane bogate si influente. De exemplu, Abu Sufyan, tatăl viitorului calif  Mu’ awiya din ilustra familie omeiadă este numit “sayh Qurays wa kabiru–ha“ ( شيخ قريش وكبيرها sayhul si seful tribului Qurays), un nume răsunător, dar care nu trebuie privit ca un privilegiu exclusiv. Abu Sufyan era doar primul dintre negustorii si bogatasii de la Mekka, dar cu sigurantă cel mai inteligent si “patriot“, adevăratul secret al autoritatii si influentei sale. În fata lui si a celor din breasla negustorească sefii familiilor din Qurays păstrează dreptul de veto, de care se folosesc mai ales în cazul deciziilor care trebuiau luate în unanimitate. Comunitatea “mala’” nu intervine în autonomia clanurilor, dar stie când să exercite o presiune discretă în interesul orasului, când să recurgă la amenintări care să culmineze cu scoaterea în afara legii, adică erai exclus din trib si rămas fără apărare.

 

În ciuda acestei surpinzătoare dezvoltări, provincia Hijazului rămâne unul din cele mai neprimitoare locuri din depresiunea Tihama. Aflată între doi munti, e amenintată iarna de ploi si furtuni care stau să răstoarne orasul, si vara de secetă, singurul izvor de viată fiind putul Zemzem, aflat în apropiere de Ka’ ba. Și totusi, acest oras va fi numit leagănul islamului si al lui Muhammad.

 

Bibliografie selectiva : Sourdel, Dominique; Sourdel – Thomine, Civilizatie islamului                      clasic ( traducere: Eugen Filotti), 1975: BUcuresti, Meridiane;

                                       Miquel, Andre, Islamul si civilizatia sa ( traducere de Gloria Dorothea Caecalopol si Radu Florescu), 1994: Bucuresti, Editura Meridiane;

                                        Lammens, Henri, Islamul.Credinte si institutii ( traducere, prefata si aparat critic de Ioana Feorodoc), 2003, Bucuresti, Corint.

                                      

 

Arabic - Prima pagina

 

Introducere

Sectia de araba

Dictionar de termeni

 

 

Cultura si civilizatie

Liga statelor arabe

Beduinii

Credinte si divinitati preislamice

Jihad-ul

Lumea araba

Arhitectura araba

Caligrafia araba

Wahhabism-ul

 

Orase si tari arabe:

Algeria

Tripoli

Sudan

Tunisia

 

Bucataria araba:

Despre bucataria araba

Condimente arabe

 

Personalitati arabe:

Edward Said

Naghib Mahfuz

 

Dictionar termeni

 

Caligrafia araba

 

Contacte:

Redactor-sef:رئيس التحرير:
Anca Munteanu

Redactor-sef adjunct: مساعد رئيس التحرير:
Horia Petrescu

Comitetul de redactie: هيئة التحرير:
Gabriel Bituna
Talida Ciuca
Andreea Podeanu
Irina Radu
Corina Vlasceanu

 

Corector: مصحح:
Bianca Baicu
 

Unelte utile:

Traducere online Romana-Araba

Traducere online Araba-Romana

 

Recomandari web:

Facultatea de Limbi Straine

Asociatia Studentilor - Limbi Straine

Home | BAC/Teze | Biblioteca | Referate | Games | Horoscop | Muzica | Versuri | Limbi straine | DEX

Modele CV | Wallpaper | Download gratuit | JOB & CARIERA | Harti | Bancuri si perle | Jocuri Barbie

Iluzii optice | Romana | Geografie | Chimie | Biologie | Engleza | Psihologie | Economie | Istorie | Chat

 

Joburi Studenti JOB-Studenti.ro

Oportunitati si locuri de munca pentru studenti si tineri profesionisti - afla cele mai noi oferte de job!

Online StudentOnlineStudent.ro

Viata in campus: stiri, burse, cazari, cluburi, baluri ale bobocilor - afla totul despre viata in studentie!

Cariere si modele CVStudentCV.ro

Dezvoltare personala pentru tineri - investeste in tine si invata ponturi pentru succesul tau in cariera!

 

 > Contribuie la proiect - Trimite un articol scris de tine

Gazduit de eXtrem computers | Project Manager: Bogdan Gavrila (C)  

 

Toate Drepturile Rezervate - ScoalaOnline Romania